• Janice01

Kan killar använda kalasbyxor?

Jag har en son som är 7 år och går i första klass. Saken är den att fram till förra vintern använde han alltid kalasbyxor (dvs ribbstickade tjocka strumpbyxor) för att inte frysa på vintern. Nu tycker jag att han är lite för stor för kalasbyxor och är rädd att han ska bli retad i skolan om han har det, därför köpte jag långkalsonger till honom i höstas. Men nu tjatar han om att han i stället vill ha kalasbyxor under i stället för att han gillade dom bättre.
    Hur gör ni som har barn som går i skolan? Är det några som låter sina pojkar använda strumpbyxor eller kalasbyxor?

• Svar på tråden Kan killar använda kalasbyxor?
  • Janice01

Ingen på FL som har söner som använder kalasbyxor?

• Lady Namárië

vad menar du med kalasbyxor? Strumpbyxor, eller? (Vi kallar långkalsonger för kalasbyxor, det är därför jag undrar. )

So say we all
  • SaramedM

vad är problemet? han vill ha strumpbyxor för att det förmodligen är skönare men du låter honom inte ha det?`

Vad sänder det för signaler till honom ? Att det är viktigare att följa en föråldrad könsnorm än att vara klädd som man vill?

• Janice01
    Lady Namárië skrev 2010-01-12 14:13:12 följande:
    vad menar du med kalasbyxor? Strumpbyxor, eller? (Vi kallar långkalsonger för kalasbyxor, det är därför jag undrar. )
    Kalasbyxor var benämningen när jag var liten på ribbstickade tjocka strumpbyxor.

Skilnnaden mellan långkalsonger och kalasbyxor är att det är fot på kalasbyxor.
  • Hon Utan Namn

Jag förstår inte ditt problem faktiskt. varför ska du neka din son kläder han vill ha?
    Jag hade gett han de strumpbyxor han vill använda, that's it. Skulle han bli retad skulle jag ta upp det med skolan och de inblandades föräldrar.

Tror att du kommer sända ut signaler till din son att det är fel att pojkar har sånna kläder på sig, vilket i sin tur kommer medföra att han förklarar det för den pojke som får ha på sig strumpbyxor.

• SanTan

Låt pojken ha det han vill!

Men å andra sidan så tycker jag det skulle vara bättre med långkalsonger och ett par funktions-strumpor! Bomullsstrumpor ute när det är kallt är värdelöst!

Jag brottas med min dotter varje dag som absolut ska ha strumpbyxor, medans jag vill att hon har tights och vanliga strumpor så att hon kan byta till bra och varma funktionsstrumpor när dom går ut! (Hon vinner dock alltid, barn i trotsåldern är inte lätt att tas med! {#lang_emotions_laughing})

• Janice01
    SaramedM skrev 2010-01-12 14:13:56 följande:
    vad är problemet? han vill ha strumpbyxor för att det förmodligen är skönare men du låter honom inte ha det?`Vad sänder det för signaler till honom ? Att det är viktigare att följa en föråldrad könsnorm än att vara klädd som man vill?
    Men vad tusan är det för påhopp!!!!

Jag undrar om det är flera killar som använder kalasbyxor/strumpbyxor i den åldern! Jag gör det bara för att måna om att han inte blir retad i skolan!
  • Janice01
    SanTan skrev 2010-01-12 14:23:46 följande:
    Låt pojken ha det han vill! Men å andra sidan så tycker jag det skulle vara bättre med långkalsonger och ett par funktions-strumpor! Bomullsstrumpor ute när det är kallt är värdelöst! Jag brottas med min dotter varje dag som absolut ska ha strumpbyxor, medans jag vill att hon har tights och vanliga strumpor så att hon kan byta till bra och varma funktionsstrumpor när dom går ut! (Hon vinner dock alltid, barn i trotsåldern är inte lätt att tas med! )
    Jag tycker ju själv att kalasbyxor är mycket skönare än långkalsonger och strumpor så jag förstår honom och din dotter. Använder du inte själv kalasbyxor hellre än långkalsonger?
  • Hon Utan Namn
    Janice01 skrev 2010-01-12 14:23:49 följande:
    Men vad tusan är det för påhopp!!!!Jag undrar om det är flera killar som använder kalasbyxor/strumpbyxor i den åldern! Jag gör det bara för att måna om att han inte blir retad i skolan!
    Jag förstår din tanke, men att det var ett påhopp kan jag nog inte hålla med om.
    Föräldrar försöker väl alltid göra så att barnen inte blir retade, men det är nog inte man kan styra över. Det kanske inte är någon som kommer reflektera över det, men han kanske blir retad för sin t-shirt? Eller din son kanske retar någon med "fel" hårfärg o.s.v.

Lär istället din son att man får ha vad man vill på sig, och se ut som man vill, och man ska vara stolt över det.
Svar på tråden Kan killar använda kalasbyxor?