• paxa

Ge mig tips på järnhaltig mat

Hej,

är i v27. Äter två niferex om dagen men har ff för lågt järnvärde. Kan du ge mig tips på matvaror jag borde äta för att få upp hjärnvärdet?

Äter både persilja och leverpastej (vägrar blodpudding) och försöker undvika te och mjölkprodukter i samband med järn samt äta frukt till maten för c-vitaminet skull.
    Vill ha mer tips på järnrik mat!

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar,
    Pia.

• Svar på tråden Ge mig tips på järnhaltig mat
  • lokisse

rödbettor och nästan alla röda saker har mycke järn

Difficile est saturam non scribere
  • MisssJen

rött kött.  Lövbiff är jättebra. har ätit mycket lövbiff och blodpudding(såg du inte gillade det:) och har inte behövt äta järntabletter alls. lycka till

• MisssJen

glömde Broccoli också!

• vindruva

Jag har haft lågt järnvärde hela graviditeten (är nu i v 36) men nu har det äntligen gått upp (112) Har tagit 2 niferex sen jag vet inte när utan att ngt hände med järnrik mat. (det vanliga blodpudding, leverpastej.....etc)
    När jag börja med en "sup" blutsaft per dag+ 2 niferex hände det grejer. Usch va äckligt, men jag slipper vara trött iaf!
    Lycka till!

• ProosAnna

Jag tillagade min mat i gjutjärnsgryta. Vet inte om det påverkade mitt järnvärde, men jag hade aldrig under 120 under min graviditet =) BM dissade inte min teori, men jag tror inte det finns någon forskning på det :P

• Dions mamma

Alla mörkgröna grönsaker.

• Lovi
    Ahdela skrev 2010-01-11 14:35:46 följande:
    Lever, spenat, grönkål
    Lever ska man absolut inte äta som gravid då det innehåller för mycket a-vitamin. Leverpastej går däremot bra.
  • Trollet Ludenben

Viltkött

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Sofie 82

blutsaft, solroskärnor, spenat och broccoli har funkat bra för mej.

Svar på tråden Ge mig tips på järnhaltig mat