• siggy

Kejsarsnitt andra gången!! Hjälp är det farligt???

jag sitter här o är livrädd. gjorde kejsarsnitt förra gången o det gick bra. nu ska jag göra snitt igen o läkarna sa att det är mycket mer riskabelt andra gången o att man kan få inre blödningar o losande livmoderkaka, förstörda tarmar, trasig urinblåsa mm mm. är det jättevanligt???

Finns det någon här som gjort snitt 2 gånger?  hur gick det för er? snälla snälla svara o berätta för jag vill så gärna veta!!!!!!!!!

• Svar på tråden Kejsarsnitt andra gången!! Hjälp är det farligt???
  • paxa

Hej,

jag har gjort KS med mitt första barn och väntar nu mitt andra. Antagligen får jag göra KS igen. Har pratat med min BM och nej det är inte mer risker än vid första. Du kan få ärrbildning, men vid ett planerat snitt som du verkar ha så kommer man ha gott om tid att kontrollera allt.

Mvh,
    Paxa.

• Trollsländan

Jag är snittad två gånger, det enda problemet för mig var att bedövningen inte tog. Det händer mellan 05-1% av alla. Blev sövd. Tog lite längre att öppna upp pga ärrbildning. Hade en lätt återhämtning och var uppe på benen ca sex timmar efter förlossningen!

Lycka till!

• siggy

tack för svaren!! jag börjar nästan smått förbereda mig inför min död o begravning är så himla rädd. vad innebär ärrbildning?? är det farligt?

är det svårare att gå ner i vikt efter andra snittet??

• Trollsländan

För min del så gjorde ärrbildningen i huden och 'därunder' att det inte gick att skära exakt i gamla snittet samt att det tog längre tid för läkarenatt utföra snittet. Vikten har jag ingen aning om gick bara upp 4 kilo.

• ljuvliga

min mamma har gjort tre kejsarsnitt, vad jag vet så har det gått bra alla gånger. förutom första snittet som blev lite dramatisk eftersom bedövningen tog inte helt så hon kände när de började o de sövde henne istället.

• siggy

hur ser snittet ut efteråt andra gången? blir det "fulare" än första? tar det längre tid att läka ihop??

• Mylta

jag är snittad två ggr, och det har gått jättebra! ärren är hur fina som helst! jag fick en liten infektion efter det första, ingenting efter det andra.
    det som kan bli efter ett snitt är sammanväxningar som kan försvåra det lite grann.... men för en kunnig Dr är det nog inget problem! =)
    Lycka till!

Mylta with stars
  • siggy
    Mylta skrev 2010-01-11 16:37:57 följande:
    jag är snittad två ggr, och det har gått jättebra! ärren är hur fina som helst! jag fick en liten infektion efter det första, ingenting efter det andra. det som kan bli efter ett snitt är sammanväxningar som kan försvåra det lite grann.... men för en kunnig Dr är det nog inget problem! =) Lycka till!
    hoppas det. är så himla rädd, när hon började prata om att det var så stora risker etc.. kommer att gruva mig nu hela tiden ut
  • anemonasussegotta

Har dom gjort ett försök att övertala dig till vaginalt?? Det låter nästan som de...

Mitt andra snitt var betydligt bättre än första. Läkte snabbare, smärtan borta redan dagen efter. Kunde gå samma dag!!! Och det bästa av allt - ingen infektion!!! Allt priiiima vid snitt nr 2!

• Hanna36

Jag gjorde ett andra snitt för 15 månader sen. Det gick inte alls bra. Fick en stor blödning under operationen, blödde 3 liter, fick ligga på IVA med en ballong i livmodern för att få blödningen att sluta, annars skulle de vara tvungna att ta bort livmodern på mig. 5 veckor senare blev jag inlagd igen, då hade jag infektion både i snittet och i livmodern. 

~ Mamma till 3 goingar ~
Svar på tråden Kejsarsnitt andra gången!! Hjälp är det farligt???