• Anonym (panik)

Hur skall vi klara oss på 200:- i 1 vecka?

Jag har fått aktivitetsstöd från FK och de betalar inte ut det förräns den 19:e. Jag har ringt 2 gånger och bett dom att betala ut lite tidigare, men de kan inte det, säger dom för utbetalningen är redan skedd. (1 vecka och 1 dag innan??).
    Så i december levde vi endast på sambons lön som inte är så hög. Räkningar blev efter nu och vi har bara 200:- kvar till nästa vecka.
    Vi har 2 barn med. Min sambo vägrar ta förskott på lönen då han bara är provanställd, så det kan jag ju förstå.
    Men skall vi behöva leva på pasta i en vecka nu?

Jag mår fruktansvärt dåligt av detta.....och blir ledsen på Fk som är så okänsliga. De har sina riktlinjer att INOM 2 eckor skall utbetalningen ske, men de har fått för sig att precis på dagen 2 veckor efter att min anmälan kom in, då skall utbetalningen ske...
    Fan vad jag mår skit!

• Svar på tråden Hur skall vi klara oss på 200:- i 1 vecka?
  • Anonym (Oj)

Vad har ni hemma i matväg.
    Säg vad ni har hemma så kommer vi med tips på billiga & mättande rätter.
    Kan du sälja något på Tradera?
    Kort auktion borde kunna ge lite pengar.

• fancyface flisan

jag vet hur ni har de TS.. vi har som tur e middag o allt så de räcker o blir över en vecka framåt.

• Anonym (panik)

Finns inget annat och göra än att barnen får äta pasta i en vecka med frysta grönsaker till. Vi har i frysen strömming,3 kycklingfileer, 3 fläskkotletter, grönsaker., spenat (som endast jag äter). Det är allt. Sen i skafferiet har vi pasta pasta och pasta, och bulgur, krossade tomater, majskolvar och såser men vi har inte ens råd till mjölk så det blir inga såser. Så här fattig har jag inte vart sen jag bodde själv i min 1:a för 9 år sen....

Sen så snusar både jag och sambon, så vi kommer gå varandra på ververna utan snus nu...

• Anonym (panik)

Jo vi har ju buljong, kryddor, tomatpure och ketchup och sånt där med, men det kallar jag inte för mat, snarare tillbehör..

• Anonym (panik)

VARFÖR måste fk vara så hårda och varför ljuger dom att utbetalningen redan är skedd? Det kan den ju omöjligt vara 1 vecka innan? Sen väntar min sambo pengar av vård av barn som han skickade in den 14 dec. 2 dagar där.
    Men FK säger att det skall gå 30 arbetsdagar innan de pengarna betalas ut och nu har det vart massa röda dagar, säger dom.. PISS-FK!

• Anonym (joo)

Du kan säkert låna pengar till mjölk av någon. Då har ni ju mat flera dagar om du som du säger har grönsaker buljonger pasta o sånt. Att äta enformigt en vecka är ingen fara alls.

• NadiaMi

Havregryn. Perfekt till frukost.
    Har ni mjöl kan ni reda ihop såser med buljong, vatten och en smörklick.
    Kolla om det finns korv eller något annat på extrapris för att dryga ut tillbehören till pastan, eller köp rotfrukter och gör soppa/gryta med t.ex. fläskfiléerna, eller om ni hittar något billigt kött (köttfärs, fisk, korv osv.).

• Takex

Såserna går likabra att blanda ut med vatten faktiskt om det är sånna där knorr osv? Som laktosintolerant har jag aldrig mjök i dom och det fungerar bra.

Jag tror det kommer gå bra, ni har ändå en hel del, att det blir samma i en vecka är faktiskt inte hela världen men jag förstår din frusturation. Låt bara inte din energi försvinna på att vara arg utan ta den till att göra det bästa utav situationen istället. Annars finns bara risken att man gör sig själv ledsen och nedstämd.

Försök och sätta er ner och göra en matsedel över veckan, det kan ju bli ett projekt att googla lite. Förstår att utan snus och när man redan är sur så låter det lika kul som att spela död i en vecka men det handlar ju om att inte låta situationen ta över.

Personlighet hade jag försökt se det som att eftersom pengarna inte kommit så har man sparat en vecka som annars hade försvunnit om man fått pengarna tidigare :D

• Anonym (reklamblad)

Jo det finns vissa utbetalningsdatum FK följer när det kommer till aktivitetsstöd. De följer reglerna. De kan inte hjälpa att ni har 200 kr kvar endast.

I alla fall, ni har ju lite kött och kyckling hemma, ge det till barnen som middag samt köp pasta. Ni andra kan äta enbart pasta eller havregrynsgröt som också är billigt. Knäckebröd är billigt. Har ni ica-kortet har de massa erbjudanden denna vecka eftersom de firar nått. Har ni hemköp har de också kanonerbjudanden.
    Så det funkar, det är ju bara 7 dagar trots allt.

• Anonym (panik)

Jag vet att min sambo vägrar klara sig utan snus, det finns inte i hans värld. Vi har inte ens råd att köpa smör till bröd. han kommer säkerligen köpa med sig snus idag

Svar på tråden Hur skall vi klara oss på 200:- i 1 vecka?