• Jamaka

Får föräldrakooperativ ha andra regler?

Får föräldrakooperativ ha andra regler än andra förskolor i kommunen? Tex att man får ha syskonet fler timmar om man är föräldraledig eller andra mer "generösa" regler med vistelsetider för barnen? Någon som vet?

• Svar på tråden Får föräldrakooperativ ha andra regler?
  • Hallonmun

Ja det är ju kooperativet själv som bestämmer vilka regler de vill ha. Har bekanta som får ha sitt barn 20h/v  ist för 15h/v som kommunen har. Man får helt enkelt höra med dem vilka regler de har.

• Stårschan

Absolut. Det föräldrakooperativ vi hade våra barn på fungerade så att alla betalade samma avgift för barnen. (Billigare för barn nummer 2 och 3) Sedan fick man ha barnen där så mycket elelr lite man ville. Om man hade semester eller var föräldraledig var det aldrig någon som frågade efter, inte heller vilka tider barnen kom eller gick. De enda gångerna de ville att alla skulle vara på plats en viss tid var om de skulle på utflykt eller liknande. Samt att man inte fick komma mitt i frukosten, utan antingen i god tid innan, eller efter att frukostbarnen ätit klart. Reglerna sätter ägarna - föräldrarna - upp. Sedan gäller det förstås att man får det praktiska att fungera.

Bättre lyss till den säng som brast, än aldrig spänna på någon.
  • Jamaka

Men de får ju barnomsorgspeng från kommunen, får de använda den hur de vill då?

Vilken kommun bor dina bekanta i?

• storstrut

I min kommun finns en förskola som erbjuder 20 timmar för äldre syskon istället för 15, vilket är det vanliga här. Jag förutsätter att förskolan inte får extrapengar från kommunen utan tar det ur "egen ficka". Hur de får det att gå ihop har jag ingen aning om. Det är inget föräldrakooperativ, btw.

• Jamaka

Tack för svaren. Jag visste inte att olika förskolor fick ha olika regler utan trodde att det som gällde var de generella reglerna i kommunen.

• ÅÅsaGGåsa

Ja det får de. Reglerna om tid är minimitid. Men de måste naturligtvis rätta sig efter läroplan och skollag.
    (Timmarna som kommunen erbjuder vid föräldraledighet är minst 15h, det finns kommuner som erbjuder mer, vet en kommun som erbjuder 30h)

• Stårschan
    storstrut skrev 2010-01-11 18:53:30 följande:
    I min kommun finns en förskola som erbjuder 20 timmar för äldre syskon istället för 15, vilket är det vanliga här. Jag förutsätter att förskolan inte får extrapengar från kommunen utan tar det ur "egen ficka". Hur de får det att gå ihop har jag ingen aning om. Det är inget föräldrakooperativ, btw.
    Om man har många fåtimmarsbarn kan man ha en viss överinskrivning för att få ekonomin att gå ihop. MÅnga föräldrakooperativ sköter dessutom städning och många vaktmästarsysslor själva (=föräldrarna gör det på kvällstid), och då sparar man rätt mycket.
    Bättre lyss till den säng som brast, än aldrig spänna på någon.
Svar på tråden Får föräldrakooperativ ha andra regler?