• StarkMamma

Stannar du motorn vid järnvägsövergång?

Tycker INTE om bilförare som vid järnvägsövergångar inte orkar stänga motorn utan bara spyr ut sina avgaser!
    Tänker ni inte på oss som går med våra barn?

Vilken bilförare är du?

2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
  • Svar på tråden Stannar du motorn vid järnvägsövergång?
  • mammaNena

nej. för oftast kommer tågen väldigt fort och tänk så mycket onödiga utsläpp det blir om jag ska stänga av och 10 sekunder senare ska starta igen!

• glasbubblan

Beror på. Om jag kommer precis när bommarna fälls så gör jag det. Är det redan lång kö gör jag det kanske inte...

• antispantis

beror helt på vilket övergång jag ska över och när jag kommer till kön. Vissa vet jag tar en evighet innan det kommer tåg, då stänger jag av. Kommer jag till en kö som är ganska lång, då stänger jag inte av för jag vet att tåget kommer vilken secund som helst.

• annca

Här finns bara nån enstaka sådan, och där komer alltid tåget rätt kvickt, så det går nog mer avgaser om man skulle stänga av och starta igen... annars är ju sgs alla järnvägskorsningar planskilda.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Taggtroden

Nä det gör jag inte. För det enda stälet där jag brukar köra och det finns en järnväg där man kan få stanna kör X2000 snabbt som blixten förbi så det tar inte ens halv minut att stå. Då tar det mer avgaser att starta om motorn igen.

• LyNxQ

Ja, oftast, för här går tågen så långsamt. Om jag däremot kört förbi tåget och vet att det är nära järnvägsövergången så stänger jag inte av bilen.

• Stårschan

Nej. Jag har nog aldrig ens tänkt tanken.

Bättre lyss till den säng som brast, än aldrig spänna på någon.
  • logg81

Ibland. Beror på omständigheter...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Ärta

Oftast, men som de andra skriver så beror det på hur lång tid det är kvar innan bommarna går upp igen. Där jag oftast korsar en järnväg har tåget krypfart så det är väldigt lätt att avgöra om det är lönt att stänga av eller inte.

• Javah

Har inte stannat vid en järnvägsövergång på åratal... men broöppningar, då stänger jag självklart av motorn...men det tar väl längre tid också, ett tåg åker förbi relativt snabbt..

• MassiiMotoo

Beror ju på om man precis kommit då bommarna slagit ner så stannar man och stänger av klart.
    Men kommer man efter de och man sett tåget köra så gör jag inte de

Svar på tråden Stannar du motorn vid järnvägsövergång?