• mayamimaya

Låta huset stå tomt, vatten buren värme, tömma systemet osv..?

Blir lite orolig när jag pratat med min negativa släkt över våra flyttfunderingar.

Min man är arbetslös och vi bor på en ort där det nog kan bli svårt att få huset sålt.
    Vår sista utväg om min man får jobb på annan ort är att lämna huset och låta det stå tomt. Det är ju mycket som ska klaffa, hittar ett jobb men ingen säljare . Nytt boende osv.....

NÅgon som har erfarenhet av ett hus med vattenburen värme och som tömt systemet.....tänker på nästa vinter....kan vi förstöra huset om man inte håller det varmt.

Någon???

• Svar på tråden Låta huset stå tomt, vatten buren värme, tömma systemet osv..?
  • Linam370

Nej, det har jag tyvärr inte.
    Men är det inte ett alternativ att hyra ut huset då om ni inte får det sålt?

• Pappa G

Jag skulle vilja påstå att det är förknippat med ganska höga risker. Exempelvis fukt.
    Dessutom lär ni väl ändå aldrig komma ifrån alla kostnader, som vatten/avlopp, sophämtning, försäkringar etc.

Man får väl fortfarande göra avdrag för dubbel bosättning under en övergångstid, just för att klara de kostnadsökningar som du beskriver.

Känner ni att flytten trots allt kommer, så tag kontakt med en mäklare för värdering, och tips och hjälp hur ni bäst kan lösa situationen.

• mayamimaya

JO, hyra ut skulle säkert gå, men det är svårt att vara hyresvärd och bo långt ifrån ifall det händer något oförutsett som måste fixas.

Men det är en möjlighet helt klart.

• Abrakadabra

Jag tror att man brukar rekommendera att man har på "underhållsvärme" i huset, alltså att inte tömma systemet helt utan låta värmen vara på, på kanske 5-10 grader (kolla!) så att det inte fryser. Sophämtning etc. brukar man kunna frysa om man kan visa att man inte bor i huset, men villaförsäkring bör ni förstås ha (utan lösöre, lösöret antar jag att ni tar med till nya boendet).
    Det känns spontant som att det är förknippat med en del risker att låta huset stå tomt (fukt etc. som Pappa G skriver, men även ev. inbrott/vandalisering etc. Men, det beror förstås på var ni bor också). Prata med försäkringsbolaget så kan ni säkert få råd kring vad ni bör tänka på, inte minst när det gäller huruvida ni ska tömma systemen eller ej.

Kom på en sak till, ni bör nog plugga avlopp etc. så att ni inte får in råttor eller andra skadedjur den vägen. Tror att det gäller oavsett om ni tömmer systemet eller ej eftersom vattenlåsen torkar ut när man inte spolar vatten på länge (luktar inte smultron

• Aili
    mayamimaya skrev 2010-01-11 19:23:18 följande:
    Blir lite orolig när jag pratat med min negativa släkt över våra flyttfunderingar.Min man är arbetslös och vi bor på en ort där det nog kan bli svårt att få huset sålt. Vår sista utväg om min man får jobb på annan ort är att lämna huset och låta det stå tomt. Det är ju mycket som ska klaffa, hittar ett jobb men ingen säljare . Nytt boende osv.....NÅgon som har erfarenhet av ett hus med vattenburen värme och som tömt systemet.....tänker på nästa vinter....kan vi förstöra huset om man inte håller det varmt.Någon???
    Det finns absolut risk för att rör osv fryser sönder om det inte är någon värme i huset.
    I ett av våra hus fyllde vi systemet med glykol för att förhindra att rören fryser sönder, installerade även en luftvärmepump för att få lite värme för att skydda huset.

Här finns lite tips:
    http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/122793-kallstaella-foer-vintern.html
  • Kodia

På landet har vi vattenburen värme, men har bara huset uppvärmt när vi är där. Vi har glykol i elementen. Det har funkat bra i tio år. Huset känns inte alls fuktigt eller rått, men det är ett gammalt timmerhus.

Svar på tråden Låta huset stå tomt, vatten buren värme, tömma systemet osv..?