• Mamma 80

Sy Spjälskydd, vilka mått gäller?

Ska beställa tyg för att sy ett spjälskydd till sängen och behöver nu hjälp med de olika mått som jag måste ta..

Hur högt ska spjälskyddet vara?
    Är det bäddmåttet jag ska mäta för att veta omkresten eller ska jag mäta runt hela sängen istället?
    Måste spjälskyddet gå runt hela sängen eller kan man ha en öppning längst nere i fotändan, dvs ha skydd 3 sidor?

• Svar på tråden Sy Spjälskydd, vilka mått gäller?
  • Änglatuss

tjuvkikar i din tråd vad du får för tips mamma 80
    ska du sy in tyget i nån typ skumgummi så de blir lite tjockare?

• Mamma 80

Japp, det är tanken, den biten får min kära mor ta hand om..hihi, jag beställer tyget så fixar hon resten o så syr jag bara:)

• Änglatuss

Kanon min svärmor kanske kan hjälpa mig, hon är kanske duktig och händig på symaskin men smart att sy ett spjälskydd själv

fast vänta, man kanske kan köpa ett vitt ifrån tex ikea och sen sy på ett tyg ett annat typ på de.. de är ju bara vita de som finns på ikea, åh ska kolla måtten *hehe*

• Mamma 80

IKEA's sängmått är mindre än standard, o vi ska köpa e spjälsäng ifrån babyproffsen, ska ha en i lackad björk. så det funkar inte.

• Änglatuss

mamma 80
    sängen vi har, har vi fått
    begagnad flera år gammal har ingen anning om vars den är köpt

• luttelin

Japp, jag har. =) Köpte tunn skumplast på Åhlens (4 mm). Mätte innermåtten runt om i sängen och bestämde mig för vilken höjd jag ville ha på spjälskyddet. Vi har en hög madrass (12cm) så jag sydde skyddet c:a 35 cm högt. Sydde fast knytband vid varje hörn samt mitt på långsidorna. Blev faktiskt mycket bättre än jag trodde och inte var det vidare svårt heller.
    Finns nog en bild i galleriet tror jag.

• Mor Gulle

Jag har en mamma som är sömmerska som ska sy ett spjälskydd åt min lill*. Jag ville ha ett som går upp till kanten när sängen är på översta läget. Då blev det 31 cm brett och det blir 360 cm långt..

Vi ska sy ett tyg med lite runda fiskar på i ljusblått, mörkblått och rött, passar båda könen, sen blir det lite roligt att se på för bebisen. Sen som påslakan tog vi ett tyg som hörde till samma serie fast med ränder på. Kanonfint blir det.

Vi kollade på skumgummi, men nu ska vi ta ett istoppstäcke och klippa till. Ett sånt gick på 49 kr och det räcker runt hela. Vi ska även ta lite fiberfill och lägga emellan, men det får ju inte bli för tjock heller. Vi syr sen ränder, så det är på spjälskydden från Ikea och sen sätter man på sneslåband runt hela och har även dem som knytband.

Lycka Till!!

• Mamma 80

Tack för era svar...ser nu att jag inte varit helt ute o cyklat i mina tankar..gäller bara att räkna ihop hur mycket tyg jag behöver nu, men det blir inga problem:)

Svar på tråden Sy Spjälskydd, vilka mått gäller?