• LovisaTilda

Går inåt med ena foten...

Min dotter på tio månader går inåt med vänsterfoten. Hon går inte själv än men står stadigt själv utan stödlånga stunder. När jag tar tag i henneshänder och ska gå framåt går hon med "stela" ben och vinklar vänster fot inåt när hon sätter ner den.

Ngn  som varit med om samma sak eller ngn som vet om det är normalt innan de lär sig gå själva? Minns nämligen inte att äldsta dottern gick så (dock är nog mitt minne inte mycket att lita på, mycket faller bort under häktiska småbarnsår =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-11 21:35
    Oj! Vad kom arga gubben ifrån?! Var inte alls meningen. Är ju inte arg =) bara undrande...!
  • Svar på tråden Går inåt med ena foten...
  • Mamma till viljestark dotter

Skrev just om samma sak i en tråd men har bara fått ett svar... Nu är ju mina twins bara 5 månader men de gör likadant... Ska prata med dom på BVC om detta till veckan, ev remiss till ortoped sa BVC...

• LovisaTilda
    Mamma till viljestark dotter skrev 2010-01-11 21:44:11 följande:
    Skrev just om samma sak i en tråd men har bara fått ett svar... Nu är ju mina twins bara 5 månader men de gör likadant... Ska prata med dom på BVC om detta till veckan, ev remiss till ortoped sa BVC...
    Ska på 10-månaders kontroll nästa tisdag och då är det läkarundersökning. Tänkte också höra med dem då men det är ju alltid bra att veta vad andra har varit med om så man har lite mer kött på benen när man kommer dit!
    Hoppas att det bara är en "utvecklingssak".

Du kan väl skriva hur det gick med dina små?! Lycka till!
  • Strözzel

Yngsta dottern här är snart 17 månader och vi tyckte att hon haltade med höger fot när hon började gå. Vi gick därför till läkaren på BVC som sa att hon går inåt med höger fot och att det därför kan se ut som hon haltar. 

Vi fick rådet att hjälpa henne genom att vinkla och flexa hennes fot utåt när hon sitter i vårt knä för att stretcha. Läkaren uttryckte sig som så att fötterna inte alltid är ditsatta på benen med exakt precision men att det inte är något att oroa sig för. 
    Läkaren jämförde det även med barn som ofta sitter på knä och har fötterna under pekandes utåt åt varsin sida gärna skall uppmuntras att sitta skräddare.
  • Knosan

Be bvc-läkarn kolla höften igen också. Det brukar göras på 3 och 6 månaderkontrollen, sedan minns jag inte om det görs mer. Det kan vara en rörelse från höften som gör att tån pekar inåt.

• LovisaTilda
    Knosan skrev 2010-01-11 21:59:10 följande:
    Be bvc-läkarn kolla höften igen också. Det brukar göras på 3 och 6 månaderkontrollen, sedan minns jag inte om det görs mer. Det kan vara en rörelse från höften som gör att tån pekar inåt.
    Kan det vara höftledsluxation (heter väl så va?!) Har nämlig en släkting vars barn har det...vet dock inte om det är ärftligt men kom att tänka på det när jag läste ditt inlägg. Kanske borde nämna det för doktorn...tack!
  • Knosan

Det tror jag inte är ärftligt. Jag vill inte skrämma upp någon, men det är så tröttsamt att allt är "normalt" och alla barn är olika osv på bvc och de upptäcker saker för sent. Ju tidigare man får reda på saker desto bättre i de flesta fall. Alltid bäst att kolla om man är orolig och ävenom det inte är något, mer än en inåtpekande fot, så ska hon inte vänja sig vid ett sådant gångmönster. Då är det svårare att lära om än att lära rätt från början, med tex stretch eller ortopediska skor.

• LovisaTilda
    Knosan skrev 2010-01-11 23:00:37 följande:
    Det tror jag inte är ärftligt. Jag vill inte skrämma upp någon, men det är så tröttsamt att allt är "normalt" och alla barn är olika osv på bvc och de upptäcker saker för sent. Ju tidigare man får reda på saker desto bättre i de flesta fall. Alltid bäst att kolla om man är orolig och ävenom det inte är något, mer än en inåtpekande fot, så ska hon inte vänja sig vid ett sådant gångmönster. Då är det svårare att lära om än att lära rätt från början, med tex stretch eller ortopediska skor.
    Precis så känner jag med. Stora tjejen har haft eksem och astma och lilltjejen är mjölkallergisk men det är inte tack vare BVC som vi har fått det utrett...där är ju tydligen allt "normalt". Bytte BVC nu i samband med vårdvalet till en nyöppnad vårdcentral. Har bara vart där en gång än men det känns mycket bättre. Har hört att de har plockat de bästa från de andra VC:na. Hoppas så är fallet. Vet hur det är att fåstå på sig så jag kommer nog tjata lite nästa vecka =)
    Även om det inte är ngn fara så är det väl inte bra att hon lär sig gå med foten inåt?! Vill ju veta om jag kan hjälpa henne på ngt sätt och inte bara få höra standardrepliken "det rättar sig nog till". Detta "nog" är jag såååtrött på att få höra...
  • Knosan

Tänkte bara höra hur det har gått för dig?

• LovisaTilda
    Knosan skrev 2010-02-07 21:12:17 följande:
    Tänkte bara höra hur det har gått för dig?
    Hej! Det har gått bra men inte tack vare BVC =) Du hade helt rätt i din bedömning! 
    Påpekade att hon gick väldigt mycket inåt med vänsterfoten för läkaren på 10-månaderskontrollen men fick till svar "det gör vi inget åt förrän hon har gått ett år eller två, först då kollar man om problemet kvarstår". Han såg nog hur snopen jag blev eftersom han gjorde denna bedömning utan att ens ha kollat på hennes fot och tillade "men självklart ska jag titta på foten".
    Han vred på foten och sen var det bra "den känns mjuk och fin" sen fick vi gå. Han kollade inte ens hur hon gick...skrämmande enligt min mening.

Som tur är har jag en kompis vars man är ortopedtekniker (eller vad det heter).
    Han tyckte jag tänkte rätt som ville att hon skulle lära sig gå rätt från början och höll med om att okunskapen bland allmänläkarna är stor.
    Han kollade när hon gick och sa att det var hennes höftrörelse som gjorde att foten pekade inåt (alltså inte foten i sig) och rekommenderade oss att stretcha. Om det inte blev bättre skulle vi skaffa inlägg till våren. Viktigt med stadiga skor osv.

Vi har nu stretchat i 2 veckor och nu går hon med båda fötterna "framåt" i stort sett hela tiden! Tänk att så lite kan göra så mycket!

Tack för att du frågade! hoppas du orkade med min roman =) utan att somna!
  • Knosan

Haha! Ingen fara. Vad skönt att även så lite som två veckors stretch kan göra skillnad! Jag fattar inte varför en del måste vänta till det är akut....

De var som när vi var på ortopedbedömning före jul. Nu har ju vår dotter en cp-skada och är, dock bara lite, stel i sin ena fot/hälsena. Hon går också inåt med fötterna, men framförallt med den andra som inte är stel. Vi vill ha skenor till henne, så att de vrider rätt fötterna när hon går, men det enda svaret vi fick var att nu är det inte akut, men blir det värre och hon blir mer stel, så kan det bli aktuellt med operation och botoxinjektioner i framtiden. Jag blev så förbannad på det svaret!!!! Snacka om att spara pengar inom sjukvården -eller inte! Fruktansvärt korkat!
  • Gaby 01

Här är en till vars barn går inåt med fossingarna, och det rejält, speciellt på ena foten. Jag ska givetvis ta upp det här på 2 1/2 års kontrollen, men misstänker att jag får "normalt"-svaret. Been there done that, många gånger.

Men ni pratar om stretchning? Hur stretchar ni? Vill så gärna prova och se om det blir något förbättring av något så pass enkelt.

• LovisaTilda
    Knosan skrev 2010-02-09 13:22:55 följande:
    Haha! Ingen fara. Vad skönt att även så lite som två veckors stretch kan göra skillnad! Jag fattar inte varför en del måste vänta till det är akut.... De var som när vi var på ortopedbedömning före jul. Nu har ju vår dotter en cp-skada och är, dock bara lite, stel i sin ena fot/hälsena. Hon går också inåt med fötterna, men framförallt med den andra som inte är stel. Vi vill ha skenor till henne, så att de vrider rätt fötterna när hon går, men det enda svaret vi fick var att nu är det inte akut, men blir det värre och hon blir mer stel, så kan det bli aktuellt med operation och botoxinjektioner i framtiden. Jag blev så förbannad på det svaret!!!! Snacka om att spara pengar inom sjukvården -eller inte! Fruktansvärt korkat!
    Jag förstår helt hur du känner för jag tycker det är allt för ofta som man känner sig besviken på sjukvården. Ibland känner man sig så fruktansvärt hjälplös.

Stå på dig! Hoppas verkligen ni får hjälp med er lilla tjej.
  • LovisaTilda
    Gaby 01 skrev 2010-02-15 13:35:56 följande:
    Här är en till vars barn går inåt med fossingarna, och det rejält, speciellt på ena foten. Jag ska givetvis ta upp det här på 2 1/2 års kontrollen, men misstänker att jag får "normalt"-svaret. Been there done that, många gånger.Men ni pratar om stretchning? Hur stretchar ni? Vill så gärna prova och se om det blir något förbättring av något så pass enkelt.
    Eftersom ditt barn är såpass gammalt finns det ju en chans att de tittar extra på det, och kommer de med "spydiga" kommentarer så stå på dig. Överdriv gärna så att de verkligen förstår att du är orolig. De sa ju till mig att man inte gör ngt åt det förrän barnet har gått ett år eller två vilket ditt har gjort nu. Du kan ju alltid referera till det.

Ang. stretchingen. Fick tipset av en ortopedtekniker efter att han hade tittat på Tildas fot. Just stretching var bra för oss eftersom det inte var Tildas fot, utan hennes höftrörelse, som gjorde att hon vinklade den inåt. Han var VÄLDIGT noga med att påpeka att om det är är foten som är stel så kan man göra mer skada än nytta när man stretchar. Du bör därför stå på dig så du får träffa en sakkunnig som får titta på henne och bedöma vart "felet" sitter.

Lycka till!
  • Gaby 01
    LovisaTilda skrev 2010-02-15 17:24:43 följande:
    Eftersom ditt barn är såpass gammalt finns det ju en chans att de tittar extra på det, och kommer de med "spydiga" kommentarer så stå på dig. Överdriv gärna så att de verkligen förstår att du är orolig. De sa ju till mig att man inte gör ngt åt det förrän barnet har gått ett år eller två vilket ditt har gjort nu. Du kan ju alltid referera till det. Ang. stretchingen. Fick tipset av en ortopedtekniker efter att han hade tittat på Tildas fot. Just stretching var bra för oss eftersom det inte var Tildas fot, utan hennes höftrörelse, som gjorde att hon vinklade den inåt. Han var VÄLDIGT noga med att påpeka att om det är är foten som är stel så kan man göra mer skada än nytta när man stretchar. Du bör därför stå på dig så du får träffa en sakkunnig som får titta på henne och bedöma vart "felet" sitter. Lycka till!
    Tack för svar! Ska försöka komma iväg till sjukgymnast via BVC så får hon kika. Eller så försöker jag smita med henne till ortopeden när storebror ska få kika på sina plattfötter
Svar på tråden Går inåt med ena foten...