• Saki

Tips på ryggövningar för starkare rygg?

Jag är i v. 20 och behöver tips på bra rörelser/träning man kan göra som gravid för att stärka muskulaturen i framförallt ryggen, men egentligen hela bålen. Jag är väldigt svankryggig och det kanske är därför jag blir "trött i svanken" så lätt med växande mage... Förra graviditeten var jag dålig på att träna, vill gärna förebygga ryggont så gott det går denna gång!

Jag är ute efter vanliga enkla gympaövningar som man kan göra hemma på kvällarna - att gå på gym eller riktiga pass är inget jag kommer att prioritera. 
    Tacksam för alla tips!
  • Svar på tråden Tips på ryggövningar för starkare rygg?
  • First baby
    Saki skrev 2010-01-12 19:46:47 följande:
    First baby: Ja, det är också vanligt vad jag förstår. Jag fick ett par tips från annat håll som jag klistrar in här: www.minbebis.com/gravid_trana.html www.minbebis.com/andra_trimestern.html www.minbebis.com/tredje_trimestern.html ...och den här länken sprang jag på själv: www.lj.se/index.jsf?childId=9677&nodeId=36542... Tillräckligt "to get started" i alla fall!
    wow! Tack :)

Idag ska jag på akupunktur för jag har ont på vä skinka (foglossning) hoppas hjälper :9
    Skitbra länkar {#lang_emotions_wink}
    ♥♥♥♥♥♥BF 26 maj 2010♥♥♥♥♥
  • Laurentia

Jag är gravid och Friskisledare och kan varmt rekommendera 90-talsklassikern "Hitlerhunden":

Stå på alla fyra (händer och knän i golvet) och sträck samtidigt fram en arm och bak motsatt ben. Varken armen eller benet skall nå högre än kroppen, dvs rakt fram/bak inte upp. Drag sedan tillbaka och låt armbåge och knä mötas under kroppen. Upprepa åtta gånger och byt sedan sida.

Övningen tränar ryggmusklerna längs med hela ryggen, dvs inte särskilt svanken.

För att träna nedre delen av ryggen, ligg på rygg med benen nästan helt utsträckta. Låt övre delen av ryggen vara i golvet, stå på hälarna och lyft rumpan (5-10 cm räcker). Gå steg med fötterna en i taget in mot rumpan (benet böjt och hela foten i golvet), så att du omväxlande har båda fötterna långt från kroppen eller nära och däremellan en långt ut och en nära. Upprepa proceduren ett 16-tal gånger.

Gör inga övningar som gör ont i magen!

• First baby

SKRATTAR "Hitler hunden". (roligt) {#lang_emotions_laughing}

♥♥♥♥♥♥BF 26 maj 2010♥♥♥♥♥
  • Sofie 82

Sitt på en gymboll, ha en bra hållning i ryggen sträck ut ett ben i taget och håll kvar tills du tappar balansen.Upprepa så många ggr du orkar. Fick övningen av min sjukgymnast och den har gjort underverk för ryggen!

Svar på tråden Tips på ryggövningar för starkare rygg?