• honeypie81

Fortsätta samsova när syskon kommer..

Jag vet att det faktiskt redan finns några trådar om detta, men tänkte ändå ställa frågan på nytt..

Jag har en dotter på 20 månader som sover i vårt sovrum. Hon sover (oftast) i sin säng, som står precis bredvid min säng. Så i princip så sover hon i vår säng, fast hon har mycket plats att röra sig på om hon vill.
    För oss känns det inte en möjlighet att hon ska kunna sova själv i eget rum. Hon är i stort behov av närhet och har alltid varit det. Och vi tycker faktiskt det är mysigt att ha henne i samma rum

Nu väntar vi ett syskon som ska komma i mars och vill gärna fortsätta samsova då..

Ni som samsover med syskon och speciellt med en nyfödd, hur har det gått?
    Har inte det stora syskonet vaknat när den lilla vaknar och kanske skriker eller behöver ammas?

Jag får höra från i princip alla i omgivningen att det kommer absolut inte gå att samsova när bebisen kommer..

• Svar på tråden Fortsätta samsova när syskon kommer..
  • cruz

Vi samsover med en liten plus tvillingar på tre år. Det funkar bra. De vaknar aldrig av lillebror. Oftast vaknar jag själv när jag hör bebisen börja knorra och suga på sina händer och då hinner han få bröstet innan han börjar skrika. De få gånger som han har skrikit har tvillingarna ändå inte vaknat.

• Lalalong

Vi hade gärna velat fortsätta, men i vårt fall kom vi fram till att det helt enkelt inte går

Helst skulle vi ha båda i vår säng. Men eftersom det inte rekomenderas att man har båda barnen i mitten, brevid varandra, och vi inte kan ha sängen på något vis så att den kan stå intill väggen så går det inte.
    Det näst bästa hade då varit om vi, som tidigare, hade sovit i samma rum allihopa åtminstone. Men att få Klara att sova i sin egen säng, när den står precis brevid vår säng visade sig också omöjligt.

Jag tycker verkligen inte om det, och det finns kanske lösningar som vi inte sett, men vi har känt oss tvugna att flytta ut vår säng i vardagsrummet där K hade sitt lek"rum", och så har hon fått ett alldeles eget rum. För att det skulle vara lättare för henne att sova i egen säng. (Hon är 3,5).
    Nu sover hon ändå oftast här ute hos oss, men vi gör framsteg i alla fall och jag hoppas att det på något vis ska lösa sig till bebis kommer...

Men jag önskar så att vi hade kunnat sova allihopa tillsammans och jag hoppas det löser sig för er också!!

• puss

vi gör så att pappa sover med stora och jag sover med lilla. går så bra så.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Lalalong
    puss skrev 2010-01-13 20:49:33 följande:
    vi gör så att pappa sover med stora och jag sover med lilla. går så bra så.
    Har ni sängarna i samma rum då, eller olika?
    Hur gör ni för att inte riskera att barnen rullar ur sängen? Står de mot väggen, eller har ni annan lösning?
    Nyfiken på alla möjligheter...
    Klara 060504, Lillasyster BF 100124
  • Flickan och kråkan

Vi samsover med båda våra. Vi har breddat vår dubbelsäng med en 90-säng så sängytan är totalt 270 cm bred. Hela alltet har vi skjutit mot en vägg. Vi sover: vägg - storebror (2 år) - pappa - lillebror (8 månader) - mamma.

Storebror vaknar inte av lillebror....lustigt nog. Däremot har vi periodvis delat på oss när lillebror haft väldigt mycket uppvak. Då har jag sovit med lillebror i ett annat rum och pappa och storebror som vanligt. Mest för att jag vill kunna göra som jag vill så att säga när lillebror har riktigt risig nattsömn....kan ha lampa tänd, vara uppe och bära i bärsele en stund, amma etc. utan att känna att jag stör alla andra.

Att samsova med två barn går alldles utmärkt. Vi har trots allt gjort det nästan hela tiden.

• victoria p

Vi samsover! Storebror är 2 år, lillen är 5 månader. Nu går det utmärkt, det var de första 3 månaderna som jag sov i barnrummet eller i vardagsrummet med nyfödda bebben. Han skrek en del, så då slapp jag stressa över att han skulle väcka storebror. Men när det gick över så flyttade vi in till sovrummet.

Vi har en stor 180 säng som vi sover i + bebben, storebror har egen säng bredvid, mellan vår säng o väggen. än så länge funkar det hur bra som helst, jag tycker det är en så skön känsla att ha hela familjen runt mig på nätterna!{#lang_emotions_heart}
    Jag hoppas att det går lika bra sen när vi blir tvungna att hämta in späjlsängen (tror det blir bäst så när/om han börjar träna krypa i sömnen!)
    Men varför skulle inte det gå? Folk överallt i världen samsover hela familjen, det är väl egentligen bara vi i dessa rika länder som tycker att alla ska sova i egna rum.. Bara nån ligger emellan bebisen o det större barnet, det utdelas ju en del sparkar åt alla möjliga håll ibland!
  • hejlis

Storasyster var nästan 3år då lillebror kom, och sov ff mellan oss då. Att "skuffa" undan henne var aldrig aktuellt ( kändes som om man skulle göra det om man i samband med bebisens födelse helt plötsligt flyttade på henne). Vi gjorde så att vi ställde spjälsängen på min sida av sängen, och justerade den så att den var lika som min i höjd. När lillebror kom så fick han sova där, men mig bredvid, och storasyster låg kvar i mellan oss. Han lät lite ibland, men på ngt vis så stördes hon aldrig, hon som annars är ganska lättväckt. Efter ca 1/2 år valde hon själv att flytta in i sitt eget rum ( kom dock ofta och hämtade pappa ) Var alltså aldrig något problem för oss.

• Livshlädje

Vi tänker fortsätta samsova när lillebror kommit. Vi har ställt en 80cm-säng brevid vår 160cm-säng och beställt en bäddmadrass som är lika bred, dvs 240cm säng! Vi har vägg längs ena långsidan och har ställt ett klädskåp så vi har en "halv" vägg på andra långsidan. Sen tänker vi sova vägg-pappa-storasyster-mamma-lillebror-klädskåp.

Fast nu plötsligt så har vår dotter velat sova i sin säng i sitt rum, och har sovit hela nätterna där, så vi kanske bara blir tre i vår stora säng i alla fall.. Men det är skönt att veta att det finns plats o möjlighet för oss alla att sova tillsammans!

Mamma till världens bästa 3åring o längtar efter lillebror - Bf mars 2010.
  • rismalt

Det går utmärkt att samsova med 2 barn. Det var när trean kom som vi kände att det blev för mycket. Nu sover bebisen hos oss och 4åringen och 2,5åringen sover i sitt rum. Men vi har inrett det med en extra sängplats så att de både vid nattning och under natten kan ha sällskap av pappa vid behov. Och ofta behövs det! Och jag är nöjd, bebisen vaknar fortfarande 4-12 ggr per natt ( fyller 1 år i vår) så jag hade inte orkat finnas där för de andra de nätter de ibland vaknar pga hosta eller drömmar eller liknande.

När vi hade 2 barn att samsova med kunde den yngsta skrika utan att äldre barnet rörde en min! Men jag tror det är en åldersgrej också, bara 18 månader mellan och en sån liten storebror sover ganska tungt!

• mrs maniac

jag hoppas oxå att vi ska kunna fortsätta sova ihop när nästa bäbis kommer.

nu är det vi och grabben i mitten, vi har breddat sängen till 2 meter.

till nästa tänkte vi ställa in en 80säng till, får precis plats på bredden i sovrummet, så det blir vägg på 3 sidor, toppen!
    då blir det 280cm totalt, vi tänkte nog ha ett barn vid varje vägg, och vi i mitten, ifall storebror vaknar och klättrar runt, det gör han ju nu... då blir det iaf lite längre att klättra över till bäbisen.

tror det kommer funka bra för er med!

Svar på tråden Fortsätta samsova när syskon kommer..