• DaxIgen

Flammiga utslag på benen

Jag har fått några flammiga utslag insidan av låren. Börjar vid knäna och fortsätter en liten bit upp. Det ser ut ungefär som värmeutslag, men det kan det väl inte vara med tanke på hur kallt det är överallt nu? Utslagen gör också ont/svider i kontakt med t.ex byxor eller när jag sover på sidan med benen mot varandra.

Kan tänka mig att de uppstått för att jag varit torr i hyn el. dyl, men det känns inte som om det bara är det längre.

Någon som har något liknande eller vet vad det kan vara? Skulle vilja behandla på något sätt, men vet inte hur. Provade igår att smörja med vanlig hudlotion. Det sved som sjutton, men jag vet inte om det hjälpte.

• Svar på tråden Flammiga utslag på benen
  • Leah

Jag har också så på mina ben till och från. Har visat för min bm och hon tror att det är hormoner som gör det hela. Jag har också märkt att det blir värre när jag är stressad över saker - sedan jag slutat jobba (har bf 27 jan) har utslagen försvunnit nästan helt...

Om du är orolig tycker jag att du ringer din bm och ber om att hon kollar på det och tar prover - får man svår klåda kan det vara så att njurarna är påverkade (tror jag att det är...) och då behöver man behandlas på någe vis... har ingen riktig koll på detta, men nån annan kanske har det?

• Blue666

Jag har åxå så på benen sen så går det upp över magen, tror åxå det är stress...har börjat jobba igen nu efter en skön ledighet. var till bm idag och nämnde det, men hon verkade inte ta det så allvarligt utan ville att jag skulle höra av mig om det skulle bli värre.

Men jag undrar, kan det bli så av "gravidklåda" åxå?

• DaxIgen

googlade lite på gravidklåda, och hittade det här:

Om gravidklåda:

"Ungefär 20% av alla gravida kvinnor upplever någon form av klåda. Hormoner och det faktum att huden sträcks över den växande magen är förmodligen grundorsaken.

Ungefär två tredjedelar av alla gravida kvinnor får röda, kliande handflator och fotsulor, som experter tror orsakas av förhöjda östrogennivåer. Vanligtvis försvinner det direkt efter förlossningen. "

Är det farligt?

"En del kvinnor får helt ofarliga små kliande knottror på magen, låren, skinkorna eller armarna de sista månaderna.

I ett fåtal fall kan svår klåda under tredje trimestern vara ett tecken på en leversjukdom som kallas graviditetshepatos (också kallat hepatos, intrahepatisk kolestas, gallstas eller helt enkelt graviditetsklåda). Klådan är då vanligtvis utbredd och inkluderar handflator och fotsulor. Illamående, kräkningar, aptitförlust, trötthet, blek avföring och gulsot kan också förekomma. Prata med din barnmorska om du har utbredd klåda. Man kan undersöka hur bra din lever fungerar med blodprov. Om det visar sig att du har graviditetshepatos, finns det olika behandlingssätt som din barnmorska eller läkare kommer att informera dig om."

Lindring

"Smörj in dig med fuktgörande kräm eller ta ett havrebad (du kan göra detta själv genom att lägga en handfull havreflingor i en bit tunt bomullstyg, knyta till och lägga i badvattnet). Värme kan göra klådan värre, så försök hålla dig sval genom att ha lösa bomullskläder och undvika den värsta hettan på dagen."

• DaxIgen

Fast jag tycker inte att jag har så mycket klåda. Det mer svider.
    Har smörjt in mig regelbundet med vanligt hudlotion nu, och tycker det har blivit lite bättre.

• Leah

Vad skönt att det går åt rätt håll! Lycka till med bebis!

• DaxIgen
    Leah skrev 2010-01-14 14:36:39 följande:
    Vad skönt att det går åt rätt håll! Lycka till med bebis!
    Tack detsamma! Det är ju riktigt nära för dig nu!!
  • NinaP
    DaxIgen skrev 2010-01-14 08:07:18 följande:
    Fast jag tycker inte att jag har så mycket klåda. Det mer svider.Har smörjt in mig regelbundet med vanligt hudlotion nu, och tycker det har blivit lite bättre.
    Har kännt typ som du men jag tyckte att det blev sämre av vanlig lotion så nu har jag använt baby olja (jag köpte på apoteket) ett par dar och tycker att den fungerar ännu bättre...
  • Zixi

Kan mycket väl bero på torr hud, har det problemet varje vinter oavsett om jag är gravid eller inte. Luftfuktare och ständig insmörjning hjälper. Tips är att smörja in dig med olivolja innan du stiger ur duschen och sen på med hudkräm på det. Blir lite kladdigt ett tag men är jätte-bra för huden.

Juli - 2010
Svar på tråden Flammiga utslag på benen