• Elliots gosemamma

    Klassisk latensfas - hur länge avstannade värkarna för er?

    Har BF med nr 2 på söndag och inatt började värkarna kl 03 och stannade sedan kvar med 4-5 minuters intervall, dock inte så länge, ca 15-20 sek höll de i sig. Vid 06-tiden avstannade de lite, hade någon efter en halvtimme och kunde sedan somna ett par timmar. Nu har jag inte kännt något på några timmar och läste i "Att föda"-boken att det är ett vanligt latensfasförlopp. Ni som varit med om detta, hur länge avstannade värkarna innan de satte igång igen? Blev de kraftigare direkt då eller fortsatte de från där de var senast? Jag vill helst ta det lugnt och sova, äta, vila och stanna hemma så länge som möjligt, men är rädd att det sen ska sätta igång med full fart och man inte har duschat eller nåt. Mitt första barn föddes med planerat kejsarsnitt så jag har inga referenser att luta mig på heller. Hur såg era latensfaser ut?

  • Svar på tråden Klassisk latensfas - hur länge avstannade värkarna för er?
  • Flickan och kråkan

    Jag hade väl inget direkt uppehåll med tvåan, men jag hade ett väldigt lugnt värkarbete inledningsvis. vattnet gick vid 02-tiden och värkar kom igång direkt. 4-5 minuter mellan och inte särskilt långa. tyckte att det var så länge, men var tvungen att åka in ändå för att de ändrat rutiner och man skulle åka in direkt oavsett när vattnet gått. Vi drog ut på det lite och var väl inne vid 06-tiden. Tyckte inte att värkarna kommit igång mer direkt så tänkte åka hem...har 5 min till förlossningen bara. Men så valde vi att stanna kvar pga att inte väcka/störa storebror hemma. Så plötsligt drog värkarna i mer och sedan gick det fort. De kollade hur mycket jag var öppen - 4 cm - 55 minuter efter det var lillebror född. Första förlossningen tog "normal"-lång tid. Öppnade mig ungefär en cm/timmen när värkarna etablerats. med tvåan gick det något fortare. Lurigt, eftersom jag tyckte värkarna varit så harmlösa inledningsvis.

  • Stina1982

    Jag hade värkar med ca 7 min intervall inatt mellan kl 00 och 03 ungefär. Riktigt starka och för första gången regelbundna. Sen lyckades jag somna om men i morse så var de inte regelbundna längre, kommer och går + lite molande "mensvärk". Jobbigt! BF + 7 idag

  • Elliots gosemamma

    Ja jag har inte haft fler värkar sen kl 0630 i morse, litegrand molande bara. Däremot började jag blöda lite för en timme sen. Ringde förlossningen som sa att jag skulle avvakta ett par timmar. Det kan vara pga värkarna inatt som jag blöder lite men om det inte avstannar ska jag åka in om ett par timmar och kolla. Vill hellre ha igång värkarna igen...

  • Stina1982

    Ja, det är jobbigt att gå och vänta... Hade du en klar blödning eller var det som en flytning? Har haft blodblandad flytning sen i söndagskväll vilket jag antar är slemproppen!? I morse, efter att värkarna avtagit, kom det rejält...

  • Elliots gosemamma

    Det var bara blödning och därför som barnmorskan ville jag skulle ha koll på så den slutade. Slemproppen blandat med blod är ju mer "normalt" som jag förstått det. Jag har haft ganska mkt flytningar sista dagarna och lite (äckel) slemblandat, så det kan ju ha varit slemproppen då. Dessutom har jag haft smärtor i ljumskarna som tilltagit sista dagarna, igår kunde jag knappt röra mig. Har förstått att det kan bli så när barnet sjunker ännu djupare i bäckenet och går emot smärtknapparna i bäckenbotten. Det har gjort ännu ondare än värkarna tycker jag.

    Nu har jag precis sovit ett par timmar, så himla skönt. Har knappt sovit alls sista veckorna. Gäller att ladda, förhoppningsvis kommer värkarna tillbaka snart!

  • frk Carlsson

    Spännande TS! Du ska nog se att det brakar till snart ..eller om ett dygn el så

    För mig tog latensfasen 36 timmar, är oxå snittad med ettan, och precis som du konsluterade jag "Att föda" under latensfasen eftersom jag hade för mig att den "bara" kunde vara max 24 tim

    Jag hade inga längre värkuppehåll - ca 2 timmar på eftermiddagen , då var det ca 15 tim efter det satt igång -men sen kom de tillbaka men fortsatte i samma lunk (var
    10e minut bra precis, helt hanterbara). Åkte sedan in sent på kvällen (ca 24 tim efter värkstart) och fick sovdos varvid det avstannade helt pga bricanylen - hade inte en enda värk el sd på nästan 12 timmar, så ja började ju misströsta.

    Vid lunch dagen efter (som sagt bra precis 36 tim efter första värk) så satte det igång på allvar och då blev det åka av, även om det dröjde 14 tim innan hon kom ut, men att det var den aktiva fasen som satte igång rådde det ingen tvekan om.

    Skönt att du fått sova och vila iallafall- fortsätt så! Alla krafter behövs sen på slutet! Jag upplevde att den aktiva fasen tog jävligt mkt kraft ur en.


    Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få ett syskon! BF 100604!
  • Elliots gosemamma

    Ja det verkar som att latensfasen kan vara väldigt länge. Jag får sammandragningar nu om jag rör mig och har en molande "mensvärk", men inte så farligt. Bebisen rör sig otroligt mycket dock och det gör lite ont ibland. Men har inte kännt några fler ordentliga värkar som jag hade inatt. Jag hoppas på en lugn natt till att börja med så man får sova så mkt som möjligt ifall det sätter igång igen. Känner att kroppen skulle behöva det.

  • Kaffemums

    För mig varade latensfasen i ungefär 24 timmar. Värkarna var ibland regelbundna (men inte så smärtsamma eller långa) och ibland avtog det någon timme. Men jag kände helt klart att det var på gång och jag bara inväntade den aktiva fasen.

    Jag kunde sova genom värkarna i latensfasen även om jag vaknade för varje värk. Men jag fick ändå nästan som en natts sömn.

  • Miint92

    blir så trött just nu . v 36 . 5 barnet ....

    i torsdags kl 13.00 fick jag oregelbundna värkar . och innan allt började sedan en tidigare kontroll så var min tapp 4 cm lång och sluten . nu är det 1 cm på tappen och 3-4 öppen . hade 3 värkar på 5 min i 29 timmar . nu har allt avstannat . latensfas .är hemma igen och äter smärtstillande , vi har en bit att åka . hur långt efter födde ni ? .

  • belletristik

    min fas varade i ca tre dagar. hade värkar var femte minut som sedan avstannade i längre perioder. när jag åkte in hade de varit regelbundna kl 2/ till 6. var då öppen 4cm vid kontroll på sjukhus kl 10. värkarna fortsatte så hela dagen, dröjde innan bebis kom ut, ca 20

    på kvällen! så ja, int behöver det gå fort.

    bra att du vilar o sover allt du kan nu!

    j

Svar på tråden Klassisk latensfas - hur länge avstannade värkarna för er?