• Yempa

v33

Jag är i v33 och fick igår veta att min bebis är väldigt liten och ev måste tas ut om 2-3v eftersom den bara väger 1577g och inte har ökat de senaste 2v.

Jag är 154cm, vägde 54kg innan graviditet och väger nu 59kg. Har alltså gått upp 5kg.

Lite nyfiken på er andra gravida, vad väger ni, ert barn osv.

Så klart kan det skilja mycket men jag är mest nyfiken.

• Svar på tråden v33
  • svalsta

Hej!

Jag är också i vecka 33 och har endast gått upp 5 kg hitills.

Jag har ganska "liten" mage för att vara så långt gången som jag är..
    Det känns inte som om magen växt någonting alls sen vecka 29 (då jag sist var hos BM)

Jag är lite nojjig och fundersam om jag har en väldigt liten bebis i min mage
    på torsdag ska jag till barnmorskan så jag ska höra mer med henne, om ev. tillväxtultaljud.

• Fridis84

Jag är i v 35 snart och har gått upp 8 kg, vet inte vad bäbin väger men jag ska på koll snart för att sf måttet har vart stort. 36 i v 34. Får se om man får göra ett till UL å se om det är en stor bäbis, men jag tycker ju inte att jag gått upp så mycket så jag hoppas att den bara ligger konstigt!

Hoppas din lilla inte är allt för liten! på en bekants mätning av bäbisen i magen så hade de "gissat" 700 g fel. Så hoppas de har tagit i för lite på din! :O)

• aiseret
    Yempa skrev 2010-01-12 10:12:57 följande:
    Jag är i v33 och fick igår veta att min bebis är väldigt liten och ev måste tas ut om 2-3v eftersom den bara väger 1577g och inte har ökat de senaste 2v. Jag är 154cm, vägde 54kg innan graviditet och väger nu 59kg. Har alltså gått upp 5kg. Lite nyfiken på er andra gravida, vad väger ni, ert barn osv. Så klart kan det skilja mycket men jag är mest nyfiken.
    Hej!

Jag var på MVC i måndags och fick då veta att min lilla flicka i magen är liten. Hon väger omkring 1600 gram och ska vid denna tidpunkt väga kring 2000. Idag går jag in i vecka 34 och ska på tillväxt den 8 februari för att se om hon växt till sig.

Jag är ganska fundersam över detta. Vet inte om jag ska vara mycket orolig eller försöka behärska mig? Vad innebär detta? Om hon inte växt ytterligare på tillväxt, vad ska ske då?
  • EnLitenTill

Jag bara undrar... Hur avgör MVC hur stprt barnet är? (om de inte gör tillväxt UL)
    När jag väntade min son gick jag upp över 20 kg.. Jag hade ca + 1cm på SF måttet(lite över medel dvs) och jag såg ut som en JÄTTE... ut kom 8 dagar över tiden, en pojke på 2960 gr....?!? hehe... Men en Ocean av fostervatten....

Denna gången tror folk att jag skall ha vilken dag som helst, är i vecka 30.
    Mitt SF är 32 och jag har redan gått upp 22 kg.... Jag ville ha ett tillväxt UL och frågade min BM om det, men fick avslag...

• svalsta

HEJ!

Idag var vi på tillväxtultraljudet.

Min bebis vägde ca 1825 gram - jag har idag gått 33 fullgågna veckor.

Ska tillbaka på ytterligare ett UL om 2 veckor och se om den växt till sig.

Allt såg fint ut men vi låg 16% under det normala..

Fick även en jättefin 3d bild av vår snälla barnmorska där skrutten ligger och ler =)  Så söt! Titta gärna i mitt galleri!

• Familjen Hager
    Har varit lite orolig eftersom folk tror att jag är nygravid. Har en rund mage men inget fett någon annanstans. Livmodern har dock vuxit hela tiden och inga problem har uppstått. Nu är det bara drygt 30 dagar kvar till beräknad förlossning...
       Jag är 164 cm, vägde 50 kilo innan och nu 56 kilo.
    Vi var på ultraljud förra veckan (är i vecka 35+1 idag) och fått bebisens vikt uppskattad till 2100. Lite under det "förväntade" men bebisen ökar stadigt säger dem. Den kommer alltså väga strax över 3 kilo om den följer sin kurva.
       Det är första barnet och lite läskigt att inte veta hur det "bör" vara. Skönt att läsa om andra som inte gått upp 20 kilo och ändå mår bra. 
       Lycka till allihopa och hoppas att ni får bra förlossningar!
  • millchan

Är i v.32 går över till 33 på måndag!
    Vi var på tul i tisdags och då vägde bebis 1814g (v.31+1).
    Var idag hos bm och mitt sf mått ligger nu på 30 cm.
    Jag har inte fått nån uppskattning på vad bebben kommer att väga vid bf men bm på ul sa att bebben låg på normal kurvan och bm på mvc sa att sf måttet följer normal kurvan
    Har dock inte gått upp nåt i vikt sen inskrivningen v.8 ligger +-0.
    Vägde 62 kg vid inskrivning och väger 62kg idag.
    Jag vägde mig när jag plussade och då vägde jag 64kg, i v.20 hade jag gått ner 5kg vägde då 58,9 och från v.20 till nu v.32 har jag gått upp till inskrivnings vikten 62kg.

Det verkar som att bebben äter upp mig invändigt!
    Är inte heller lång 151,5cm

• lassemia

Jag är gravid i v33 (32+2). Gjorde igàr ett UL o bebisen uppskattades till liiiite mindre än snittet, 1800 g. Mitt SF-màtt var däremot 34 vilket är större än snittet. Jag har gàtt upp 11 kg hitills... En liten baby behöver altsà inte bero pà att modern inte ökat mkt i vikt...

• Cillisen

Mitt sfmått är 29 och jag är i vecka 33 och får inte göra ngt tillväxtul? Min bm säger att de är normalt mått för tiden. Jag har gått upp ca 3 kg. Varför får ni göra UL och vad baserar era bm det på?

• Familjen Hager

Jag fick faktiskt bara frågan: "Vill du göra ett tillväxtultraljud"? Inte för att jag var  överdrivet orolig, men apropå vikt som vi satt och pratade om. Självklart ville vi se bebisen två gånger till, så vi gjorde det och allt var lugnt.
       Har nu gått upp 1 kilo till sedan jag skrev här sist. Är i vecka 37 (36+3). Bebisen följer sin kurva och livmodern likaså, så allt är bra.

Lycka till allihopa!

• Rund

Är i v.31+6 och har gått upp 3kg, väger endast 51kg.

Skall göra tillväxt på måndag igen. 
    Den har varit normalstor hittills.
    I mina andra två graviditeter har jag gått upp 7kg respektive 8kg. Barnen har i alla fall varit normalstora.
Svar på tråden v33