• enlitenbitkaka

Nissan Qashqai eller VW Tiguan?

Nästa år är det dags att byta bil! Vi kör just nu en Saab 9-3 2.0T Sportcombi Vector -07.

Bilarna vi fastnat för är en aning större än vår lilla Saab och eftersom vi inte har någon erfarenhet av dem vänder jag mig till er :) Äger ni någon av dem? Har ni erfarenhet av dem? positivt? Negativt?

Volkswagen Tiguan
    Nissan Qashqai
    Volvo v70

• Svar på tråden Nissan Qashqai eller VW Tiguan?
  • Pixboy

Har dock inte ägt varken Qashqai eller Tiguan men har kört båda samt V70 och jag är en sucker för Qashqai. Klart snyggare än Tiguan och roligare än V70.

Qashqai kan man få ju som 2wd vilket drar mindre bensin. V70 har ju klart bättre utrymmen. Tiguan är också ok men känns lite präktig.

Varför inte en Qashqai+2, lite längre och 7 sitsig ;) Då har ni utrymmen som i en V70

• enlitenbitkaka
    Pixboy skrev 2010-01-12 20:59:18 följande:
    Har dock inte ägt varken Qashqai eller Tiguan men har kört båda samt V70 och jag är en sucker för Qashqai. Klart snyggare än Tiguan och roligare än V70. Qashqai kan man få ju som 2wd vilket drar mindre bensin. V70 har ju klart bättre utrymmen. Tiguan är också ok men känns lite präktig. Varför inte en Qashqai+2, lite längre och 7 sitsig ;) Då har ni utrymmen som i en V70
    Tack för svaret :) Ja vi är bara två + en labradorkille...inga barn och kommer inga skaffa innan det är dags att byta bil igen. Så Qashqai +2 behövs inte för oss :) Att Qashqai har ett så bra pris är det mest lockande just nu....men har hört att den är lite "trist" att köra?
  • Pixboy

Ja någon rallybil är inte Qashqai men den är skön att köra. Är väl bara ut och provköra :) Satsa på en med glastak, riktigt nice

• enlitenbitkaka
    Pixboy skrev 2010-01-13 20:06:17 följande:
    Ja någon rallybil är inte Qashqai men den är skön att köra. Är väl bara ut och provköra :) Satsa på en med glastak, riktigt nice
    Ja vår Saab är ju ingen racerbil den heller...men bra fart, skön att köra och snygg. Får ge oss ut och provköra lite mer :) Sambon har fått upp ögonen för nya Audi A4 kombin också....
  • Jaccan

Vanliga fel på Qashqai är stötdämpare bak, nedre bussningen går sönder och hela stötdämparen byts. Om bussningen är trasig märks det som ett klonkande ljud när man kör på ojämnt underlag.

Bromsoken fram tror jag det blir problem med när bilen har några år på nacken.

Se till att få alla servicekampanjer gjorda eller att dom är gjorda om du köper något begagnat.

Annars trevlig bil =)

• Mikah

Jag har haft en likadan bil som ni har nu och älskade den. Ville också ha en större bil och har provkört Tiguan. Dock ej Qashqai då vi behövar kunna dra mer än man får med den. Tiguanen har ju backkamera om man vill och även fickparkerar den själv. Men den är inte jätterolig att köra men ändå okej tycker jag. Efter evigt provande så köpte vi till slut en Honda Cr-V som jag gillar att köra. Årsmodell 07 på den också. Bättre lastutrymme än på Tiguanen. Vi är nöjda i alla fall.

Svar på tråden Nissan Qashqai eller VW Tiguan?