Cellprov när man är gravid??
Fick kallelse igår för cellprovtagning. Kan man göra detta trots graviditet eller ska man vänta till efter förlossningen?
Fick kallelse igår för cellprovtagning. Kan man göra detta trots graviditet eller ska man vänta till efter förlossningen?
Nej, vänta till efter.
Ring bara din bm och tala om att du är gravid så får du en ny tid.
Fick oxå en kallelse i början av min graviditet, och enl min BM ska man vänta och göra den efter förlossningen.
Jag fick göra mitt cellprov när jag var i vecka 12.
Min bästa vän, fick under inskrivningen även göra cellprov då hon inte gjort det innan. Men vad jag har hört så gör dom helst inte det. Kan jue vara olika från kommun till kommun.
man ´kan göra cellprovtagning tills man var i vecka 20 tror jag de var ...
Enligt min barnmorska så är det viktigt att ta cellprov tidigt under graviditeten för att då kunna se och åtgärda om man har cellförändringar. I Partille gör de cellprov på alla som inte har gjort det på ett tag (i vecka 12 tillsammans med läkarundersökningen). Du behöver alltså inte ha fått en kallelse för att göra det här. Dessutom ska det gå snabbare att få svar på undersökningen när man är gravid eftersom det är viktigare att snabbt kunna starta en åtgärd om det inte är som det ska.
Jag tycker att du ska ringa till din bm för att kolla hur de gör hos er. Det kan ju vara olika på olika ställen.
Min BM vile inte göra cellprov (jag var då i v11), då har jag ända åldrig gjort cellprov för de år jag fått kallelser har jag varit gravid.
Men när man är gravid så kan det finnas saker som tyder på cellförändringar fast det kanske beror på graviditeten, alltså vill de inte göra det många gånger p.g.a feltolkningsrisken, bättre att vänta till efter.
Min BM ska också att det var ok fram till v. 20.
Det är nog inte så olika på olika ställen ändå.
Vad jag har förstått så kan man ta cellprov fram till v 20, men efter det vill man av naturliga skäl inte gå på och pilla på livmodertappen i onödan. Risken är också som Felix påpekar att man har förändringar pga graviditeten så att ett test ändå inte visar det som är "normalt" för oss, och i vilket fall som helst så gör man ju inga ingrepp där nere när man är gravid, det vore vansinne.
Eftersom det enda man åstadkommer i det läget då är en gravid kvinna som oroar sig i onödan så får vi vänta tills efter förlossningen och lika bra är väl det. Men efteråt kan det väl vara skönt att bli ordentligt "besiktigad" på alla sätt och vis så man vet att allt är okej!
Jag kommer nog att avstå från cellprovet nu och be dem kalla mig efter förlossningen istället. Det känns bäst så för mig. :)
Tack för era svar!
När jag fick min kallelse sa min BM att jag inte skulle göra det. Det kunde istället göras senare när barnet är fött då man går på efterkontroll.