• Midnattssolen

Sur grädde till kringlor, hur gammal??

Jag hade tänkt att baka lite "riktiga" kringlor med sur grädde.
    Men min fråga är då hur gammal kan/bör grädden vara ungefär, och om det är klumpar i skall man då ta bort dem eller inte ???

• Svar på tråden Sur grädde till kringlor, hur gammal??
  • Mama69

Jag hade inte gett mig på att låta grädden surna av sig själv utan valt att ha i creme fraiche eller gräddfil.

• Midnattssolen

Ingen som vet ungefär???  Handlar det typ om ett par dagar gammal eller flera veckor.

• Midnattssolen
    Mama69 skrev 2010-01-12 11:53:51 följande:
    Jag hade inte gett mig på att låta grädden surna av sig själv utan valt att ha i creme fraiche eller gräddfil.
    Nä, men jag har en grädde i kylen som är utg datum den 31/12. Vet inte om den är för gammal.
  • Miss Obsessive

Sur grädde? Står det verkligen i receptet att man ska ha i gammal härsken grädde? Låter konstigt.. 

• Midnattssolen
    Miss Obsessive skrev 2010-01-12 11:56:15 följande:
    Sur grädde? Står det verkligen i receptet att man ska ha i gammal härsken grädde? Låter konstigt.. 
    Ja så har man bakat kringlor i alla tider
  • Mama69
    Midnattssolen skrev 2010-01-12 11:56:11 följande:
    Nä, men jag har en grädde i kylen som är utg datum den 31/12. Vet inte om den är för gammal.
    Lukta på den - luktar den ok, använd den. Luktar den illa - släng den.  @Ms Obsessive Ja, förr hade man det när alla typ producerade sina egna mejeriprodukter, men då var det andra bakterier i omlopp. Det går inte att ställa mjölk halvsvalt idag och hoppas att den blir filbunke...
  • Miss Obsessive
    Midnattssolen skrev 2010-01-12 11:58:39 följande:
    Ja så har man bakat kringlor i alla tider
    Det var som sjutton! Om det hade stått "sur grädde" i ett recept jag bakade på, så hade jag använt gräddfil, filmjölk eller liknande =) 
  • Midnattssolen
    Mama69 skrev 2010-01-12 11:58:43 följande:
    Lukta på den - luktar den ok, använd den. Luktar den illa - släng den.  @Ms Obsessive Ja, förr hade man det när alla typ producerade sina egna mejeriprodukter, men då var det andra bakterier i omlopp. Det går inte att ställa mjölk halvsvalt idag och hoppas att den blir filbunke...
    Ja, får väl göra det.
    Tycker ändå det är konstigt att det inte är fler som har erfarenhet av det. Alla recept på tex smålandskringlor innehåller ju fortfarande sur grädde.
  • Mymlan80
    Miss Obsessive skrev 2010-01-12 12:04:06 följande:
    Det var som sjutton! Om det hade stått "sur grädde" i ett recept jag bakade på, så hade jag använt gräddfil, filmjölk eller liknande =) 
    Jag med! Jag kopplade direkt till engelskans Sour cream som ju är gräddfil.
    Välkommen Liten 091203
  • Mama69
    Midnattssolen skrev 2010-01-12 12:07:55 följande:
    Ja, får väl göra det. Tycker ändå det är konstigt att det inte är fler som har erfarenhet av det. Alla recept på tex smålandskringlor innehåller ju fortfarande sur grädde.
    Ja, men det är ju bara ett annat ord för gräddfil (om det skall vara tunn sur grädde) eller creme fraiche (om det skall vara tjock sur grädde). Nemas problemas!
  • MissLillan
    Midnattssolen skrev 2010-01-12 11:56:11 följande:
    Det hade jag använt till kringlor!=)
  • Miss Obsessive
    Mymlan80 skrev 2010-01-12 12:08:10 följande:
    Jag med! Jag kopplade direkt till engelskans Sour cream som ju är gräddfil.
    Jo men precis, det var så jag tänkte med. Inte att man verkligen skulle använda gammal grädde =) 
  • Midnattssolen
    Mama69 skrev 2010-01-12 12:15:26 följande:
    Ja, men det är ju bara ett annat ord för gräddfil (om det skall vara tunn sur grädde) eller creme fraiche (om det skall vara tjock sur grädde). Nemas problemas!
    Jojo, det vet jag också. Jag har bakat kringlor på gräddfil förut.
    Men själva principen med att använda sur grädde är ju just att man kan ta till vara på grädden som har blivit kvarglömd i kylen utan att behöva slänga den. det är ju som sagt inte så att jag har självmant låtit grädden stå bara för att den skall bli sur. I så fall hade jag ju självklart köpt gräddfil istället
    Tack för era svar. Jag får väl se hur det blir i kväll.
  • Midnattssolen
    Miss Obsessive skrev 2010-01-12 12:22:11 följande:
    Jo men precis, det var så jag tänkte med. Inte att man verkligen skulle använda gammal grädde =) 
    fast jag vet att det är många som fortfarande använder "gammal grädde" Och det kan man göra. Vet konditorin som gjorde det när jag var liten(och så mycket har nog inte bakteriefloran ändrats sen dess)
    Jag undrade ju mer hur gammal grädden kunde vara.
  • MBert
    Midnattssolen skrev 2010-01-12 12:30:54 följande:
    fast jag vet att det är många som fortfarande använder "gammal grädde" Och det kan man göra. Vet konditorin som gjorde det när jag var liten(och så mycket har nog inte bakteriefloran ändrats sen dess) Jag undrade ju mer hur gammal grädden kunde vara.
    Tänk att det är sån hysteri kring att använda produkter som någon satt ett datum på. Förr har man som sagt alltid tagit tillvara allt på en gård, och sur grädde är ingen konstig ingrediens. I mitt recept på bonnakringlor från min farmor så ingår även fläskflott !
    Tänk att det är så man gjorde bröd förr i tiden och som blivit så populärt igen - surdeg! Nyttig, gott och hållbart.

Som svar på din fråga. Jag har bakat på grädde som varit en vecka över "bäst före", och tipset är att använda ditt omdöme. Det är inga problem om det är klumpar men det får ju inte ha möglat eller härsknat.
  • Midnattssolen

Ok, tack. få se om min grädde är "ok" i morgon när jag skall öppna den. Lite spännande

Svar på tråden Sur grädde till kringlor, hur gammal??