• Smilla75

Erfarenhet av vändningsförsök vid TVÄRLÄGE

Min bebis ligger i tvärläge och jag är i vecka 35 nu. Tror inte han kommer att vända sig själv, han har legat på tvären sedan vecka 25. Vändningsförsök får jag först efter v 36+6 (Danderyd). Detta är mitt tredje barn, de andra är födda vaginalt så snitt nu skulle kännas fruktansvärt.

Är det någon som har erfarenhet av tvärlagda bebisar så här sent? Och av vändningsförsök av dem? Hur gick det? Tacksam för svar, säten är ju inte ovanligt men tvärlägen är det synnerligen.

• Svar på tråden Erfarenhet av vändningsförsök vid TVÄRLÄGE
  • mamma sussi

Jag är i samma situation, ingen som vet något?

• Smilla75
    mamma sussi skrev 2010-01-15 23:05:56 följande:
    Jag är i samma situation, ingen som vet något?
    Ligger din med på tvären? Jag är himla orolig för att jag måste snittas om vändningsförsöket misslyckas. Rör din sig mycket eller ligger den på tvären hela tiden som min gör?
  • Smultron81

Min tjej låg på tvären, tror hon gjort det nästan hela tiden. Jag gjorde vändningsförsök i v. 38+ o bebis beräknade att väga 4,5 redan då. Det gick bra men tror den lilla busen vände sig på en gång efteråt till tvärläge igen när jag satt med ctg. för den bökade jättemycket då o sen kände jag inget direkt bök på hela helgen förutom sparkar mot min urinblåsa o ryggen. Hade återbesök på måndag o visst låg hon likadant igen. Så blev vändning igen o sen igångsättning. va då i v. 39+0. Gick jättebra!! Hoppas era små vill lägga sig tillrätta!

• Smilla75
    Smultron81 skrev 2010-01-18 09:15:26 följande:
    Min tjej låg på tvären, tror hon gjort det nästan hela tiden. Jag gjorde vändningsförsök i v. 38+ o bebis beräknade att väga 4,5 redan då. Det gick bra men tror den lilla busen vände sig på en gång efteråt till tvärläge igen när jag satt med ctg. för den bökade jättemycket då o sen kände jag inget direkt bök på hela helgen förutom sparkar mot min urinblåsa o ryggen. Hade återbesök på måndag o visst låg hon likadant igen. Så blev vändning igen o sen igångsättning. va då i v. 39+0. Gick jättebra!! Hoppas era små vill lägga sig tillrätta!
    Skönt att höra någon likartad där det gått bra! De får gärna sätta igång mig vid vändningen för jag har blivit igångsatt med alla barnen i alla fall. Tack för du svarade!
  • ankan88

hej jag kan ju svara oxå.
    var till bm idag v 35+1 och givetvis så låg bäbis på tvären!
    eftersom jag i helgen hade fått en blödning och regelbundna sammandragningar så ringde hon förlossningen och rådfrågade om jag skulle få fara hem (bor 6 mil från fl och bm+ att jag haft 2 snabba förl tidigare) eller om jag skulle stanna för ett vändningsförsök. läkarn på fl ringde upp efter en stund och sa att jag fick komma in på en gång.
    for dit, och dom vände ner bäbis igen.. men läkarn sa att det fanns så gott om plats att lillen kan väldigt lätt vända sig tillbaka igen.
    blev ombedd att komma in så fort förlossningen drar igång så dom kan kolla så den ligger rätt, alltså om det skulle dra igång nu snart.
    annars så skullle jag avakta tills v37+ då jag ska tillbaka till min bm och ligger den då på tvären så skulle jag få tid för vändningsförsök igen och då skulle dom sätta igång de oxå.

• Flinga

Genomgick en lyckad vändning i 38+0. Är nu i 39+0 men vet inte alls om den lille ligger kvar. Har ingen inbokad koll förrän på måndag. Jag har iaf en anteckning i journalen om det instabila fosterläget och är beordrad att ligga ner och invänta ambulans om det drar igång innan dess. Tycker kanske att magen blivit lite bredare de senaste dygnen, men det är inte säkert att den ligger på sniskan ändå. Jag håller tummarna för att liten hittat utgången och att detsamma blir läget för er som fortfarande väntar... Lycka till!

• Smilla75
    Flinga skrev 2010-01-20 12:33:03 följande:
    Genomgick en lyckad vändning i 38+0. Är nu i 39+0 men vet inte alls om den lille ligger kvar. Har ingen inbokad koll förrän på måndag. Jag har iaf en anteckning i journalen om det instabila fosterläget och är beordrad att ligga ner och invänta ambulans om det drar igång innan dess. Tycker kanske att magen blivit lite bredare de senaste dygnen, men det är inte säkert att den ligger på sniskan ändå. Jag håller tummarna för att liten hittat utgången och att detsamma blir läget för er som fortfarande väntar... Lycka till!
    Grattis! Även om den skulle ha vänt sig så går den säkert att vända en gång till om den varit samarbetsvillig redan - och då sätta igång förlossningen.

Var din en snurris eller låg den i samma tvärläge i flera månader?
    Med "drar igång" menar du vattenavgång förmodar jag? Värkar är inte farligt?
  • Funderingar

Jag är idag i v. 34+2 och ska in för igångsättning v. 36+0. Var hos läkaren i förrgår för att planera igångsättningen och då upptäckte vi att bebben lagt sig i tvärläge igen. Min läkare sa att det var BETYDLIGT lättare att putta ner bebisen i rätt läge frn tvärläge än säte (säger ju sig självt egentligen), och verkade inte se det som ngt stort problem. Hon pratade verkligen om att "putta" ner den också. Så det verkade vara stooor chans att ett sådant vändningsförsök skulle lyckas, enligt henne.

• Smilla75
    Funderingar skrev 2010-01-20 12:44:22 följande:
    Jag är idag i v. 34+2 och ska in för igångsättning v. 36+0. Var hos läkaren i förrgår för att planera igångsättningen och då upptäckte vi att bebben lagt sig i tvärläge igen. Min läkare sa att det var BETYDLIGT lättare att putta ner bebisen i rätt läge frn tvärläge än säte (säger ju sig självt egentligen), och verkade inte se det som ngt stort problem. Hon pratade verkligen om att "putta" ner den också. Så det verkade vara stooor chans att ett sådant vändningsförsök skulle lyckas, enligt henne.
    Det blir jag jätteglad att höra!! Det jag har läst är dock att de ska slå en framåtkullerbytta, vilken för en tvärlagd bebis betyder antingen en kvarts eller tre kvarts varv. Kanske gör de inte så med tvärlägen om det är tre kvarts varv utan istället puttar/drar de den baklänges ned? Om ryggraden är åt "fel" håll om ni förstår?
  • ankan88

min låg med ryggen mot "exit" och den  puttade dom bara ner som bakvägen ingen framåt kullerbytta.

Svar på tråden Erfarenhet av vändningsförsök vid TVÄRLÄGE