• biologiskaklockan

vad gör man om man har en ide men inga pengar att satsa på den

har en affärside men har inga pengar att göra prototyp el ta patent el mönsterskydd hur gör man då?

• Svar på tråden vad gör man om man har en ide men inga pengar att satsa på den
  • jummie

Ansöker om bidrag så klart

• Mika2

Det finns flera sätt att finansiera en ny affärsidé, framför allt om det är en innovation. Titta t.ex. på Almi.

• drömhus

Jobbar och sparar ihop pengar eller försöker skaffa investerare.

• sstv

Man pratar med nyföretagarcentrum eller almi företagspartner eller liknande, de kan hjälpa till med råd och hitta finansering

• Anova

Beror helt på vilken affärsidé det är.
    Det låter som på dig som att du har något du själv kommit på.. Kanske kan du då söka riskkapital (dvs någon person som går in i ditt företag, ger dig pengar mot en ägarandel i företaget som sedan efter ett par år säljs tillbaka och riskkapitalisten får tillbaka sina satsade pengar + pengar för att företaget ökat i värde). Minns du serien Draknästet som gick på SVT för något år sedan, där fanns några av Sveriges mest kända riskkapitalister.

Företagslån från Almi är vanligare än riskkapital, och är lättare att få än banklån.. Men jag vet företagare som både tagit lån via bank och privatlån (t.ex. av släkt) för att finansiera ett företag..

Jag tycker att du ska höra  av dig till t.ex. Connect. Där kan du få all hjälp du kan tänka dig behöva, du har möjlighet att komma i kontakt med riskkapitalister och så kan du utveckla din idé. Deras hemsida är rätt så bra.. connectsverige.se tror jag att den heter.

• MrM

Fundera igenom idén noga innan du lägger ner några pengar på den. Var säker på att det finns en marknad och att den är säljbar. Det är lätt att bli kär i sina egna idéer men risken är stor att man plöjer ned tid och pengar för att sedan inse att ingen är villig att betala för produkten eller att det inte går att få ekonomi i produktion/försäljning.

Sedan är det läge att söka finansiering och/eller partners. Att ta in någon mer erfaren partner kan vara ett bra sätt att få in både pengar och kunskap på men även där gäller det att fundera noga på vem man vill hoppa i säng med.

Mvh

• biologiskaklockan

hej tack för många svar
    några följd frågor bara.

Vad är innovation?
    var kan man söka bidrag?
    hur hittar man en investerare?

har försökt googlat och tidigare mailat möbelsnickare ( då det är en möbel som jag har designat som är snygg praktisk och är för både katt och mska. )
    men inte fått nåt svar
    jag skulle vlija få nån som ville investera, nån riskkapital låter som d jag skulle behöva el investerare el om det är samma sak.
    I första hand skulle jag vilja göra möbeln och sälja den.
    I andra hand utveckla mina andra skisser och ideer jag har på snygga kattmöbler/vanliga möbler i olika stilar. Har ideer för både lantliga, klassiska, stilrena och indiska stilen på hem.

• biologiskaklockan

ringde connect de sa att man måste starta företaget först och ha kommit igång. Jag har ju inte startat det än.
    Måste man starta ett företag för att kunna göra och sälja en designad möbel?

• guinevere

Av skatteskäl måste man nog registrera sig som företag på något sätt för att sälja. Men jag tror inte att det kostar något att registrera en enskild firma. 

Svar på tråden vad gör man om man har en ide men inga pengar att satsa på den