• TeamX

Apful furutrappa...HJÄLP...Måla vitt??

Hej på er!!

Vi har en fuuuul furutrappa i vårt hus som går från entreplanet ner till undervåningen.
    Trappan är helt i furu och det är MYCKET furu, stor trappa med mycket räcke etc...i trappan ligger en sliten, ful heltäckningsmatta.

Ni som har (eller funderar på att) målat er trappa vit, hur gick ni tillväga?
    Vilken färg använde ni?
    Vår trappa är väl använd och den måste tåla dagligt slitage.

Ni som målat...blev ni nöjda med resultatet? Nåt man borde tänka på

TACKSAM för svar!!   

• Svar på tråden Apful furutrappa...HJÄLP...Måla vitt??
  • mammaNena

slipa, slipa, slipa! det är väll det viktigaste! vi gjorde om våran trappa för några månader sen och deet tob betydligt längre tid än vi trott för det va så mycket att slipa! vi hade en nedfäld plastmatta i stegen, så när den togs bort så blev det ju en kant där fram på steget, så den va tvungen att slipas ner med bandslip. sen satt vi med både bandslipen (va effektivast) och en slipmus för att få bort all gammal lack. Sen är den målad 3 ggr för att täcka ordentligt. den är målad med en golvfärg för betonggolv vi frågade på färgaffären då vi hade massor kvar sen vi målat källaren och han där sa att det skulle funka super! möjligen att vi skulle få hälla i lite vatten pga betongfärgen är tjockare.
    Blev skit bra! har tyvärr ingen "före" bild, så jag kan inte visa någon jämförelse. men "go for it"!

• TeamX

Tack för ditt inlägg...
    ja, vi ska väl åka imorgon och försöka hitta en färg till aset, ha,ha...
    ville vitlasera först men det blev inte så bra

• mammaNena
    TeamX skrev 2010-01-12 16:04:55 följande:
    Tack för ditt inlägg... ja, vi ska väl åka imorgon och försöka hitta en färg till aset, ha,ha... ville vitlasera först men det blev inte så bra
    vi la på såna där halvmåneformade trappsteg oxå i svart heltäckningsmatta/dörrmatta. men åk till en riktig färg affär! visst att färgen är dyrare där, men man vet aldrig vad man får för något på alla de billiga "byggvaruhusen" Min pappa svär hemma nu när han håller på att måla taklister från den mörkaste brun till vitt. han har målat 4 ggr och det lyser fortfarande igenom. men han är en sån där snål gubbe som tror att det billigaste ÄR lika bra, så han får skylla sig själv! (dess utom lär han sig aldrig av sina misstag )
  • TeamX

Jo...vi går till en "riktig" färghandel.
    Men det där med brunsvarta lister...det har vi också hemma och för varje rum vi har renoverat har vi målat dem vita. Vi har köpt bra färg på en riktig färghandel men ändå fått måla ca 6ggr innan färgen har täckt helt. Jättekämpigt, men din pappa är inte ensam om det :-/

Angående matta vet jag inte riktigt hur vi ska göra. Får nog anlita en mattläggare som lägger ny matta i trappstegen, eftersom det liksom är som nedsänkt där mattan ligger. Svårt att få snyggt annars tror jag.

• Grenna

Det var lite pyssel men jag blev jättenöjd även om det tog lite tid. {#lang_emotions_smile}

Slipade & tvättade med målartvätt - dock behöver man inte ta bort all lack om man ska täckmåla. Det räcker med att rugga upp ordentligt så att färgen fäster. Tror jag målade tre gånger för att det skulle täcka.

drefseryd.wordpress.com/2009/05/29/en-vecka/

• mammaNena
    TeamX skrev 2010-01-12 17:43:14 följande:
    Jo...vi går till en "riktig" färghandel. Men det där med brunsvarta lister...det har vi också hemma och för varje rum vi har renoverat har vi målat dem vita. Vi har köpt bra färg på en riktig färghandel men ändå fått måla ca 6ggr innan färgen har täckt helt. Jättekämpigt, men din pappa är inte ensam om det :-/ Angående matta vet jag inte riktigt hur vi ska göra. Får nog anlita en mattläggare som lägger ny matta i trappstegen, eftersom det liksom är som nedsänkt där mattan ligger. Svårt att få snyggt annars tror jag.
    ja det va ju det där "nedsänkta" som vi slipade bort iom att vi slipade bort "klacken" som blev i framkant av varje steg. lägger ni i en ny matta i hela steget så kommer det nog fortfarande se ganska 80 tal ut.. men det är ju upp till er! vi blev nöjda med att ha lite matta på varje steg, bra halkskydd e det oxå!
  • TeamX

helenas83: var er trappa rak eller svängd? Vår är svängd och jag tror inte vi får till det snyggt med halvmåneformade trappsteg i vår trappa tyvärr...

attans så knepigt det kan vara med en trappa då!

• mammaNena
    TeamX skrev 2010-01-12 18:04:37 följande:
    helenas83: var er trappa rak eller svängd? Vår är svängd och jag tror inte vi får till det snyggt med halvmåneformade trappsteg i vår trappa tyvärr... attans så knepigt det kan vara med en trappa då!
    våran är svängd. den svänger riktigt mycket nertill, men det gick! vill du att jag tar ett kort?
  • TeamX

ååå...du vore jättesnäll om du vill göra det
    Kanske ska tänka om gällande mattan...

• mammaNena

nu så är bilderna i mitt galleri. TITTA INTE på smutsen {#lang_emotions_embarassed}

• TeamX

Din trappa ser ju ut precis som vår...då verkar det ju funka ändå
    Gäller bara att få sambon med på planerna om att inte lägga en fast matta i stegen...
    Jättefin är er trappa, och inte smutsig!

• mammaNena
    TeamX skrev 2010-01-12 18:23:22 följande:
    Din trappa ser ju ut precis som vår...då verkar det ju funka ändå Gäller bara att få sambon med på planerna om att inte lägga en fast matta i stegen... Jättefin är er trappa, och inte smutsig!
    tack! det blev faktiskt ännu bättre än vad vi trodde från början. synd bara att vi inte tog någon "före" bild. (och jo här e smutsigt )
  • Kodia

Åh, vilken bra tråd! Jag vill också göra om vår hemska furutrappa!

Vi har en öppen svängd trappa med brun nålfiltsmatta på stegen. Planen just nu är att måla vangstycken och räcken vita, och lägga någon renoveringssats i ek på stegen. (typ stepkit eller duri)

Det vi inte bestämt än är om vi skall byta ledstången eller måla den vit, och om vi skall ta bort de där små barnsäkerhetsträlisterna undertill eller måla dem vita.

Vi har vårt vardagsrum i nedervåningen, så man ser undersidan av trappan ofta. Vi funderar på om det ser konstigt ut med trappsteg dom har träkant fram och bak men är vita undertill? Man ser sällan foton underifrån...

• johandra

Vi har slipat om vår trapp och som tidigare talare sagt så är det viktigt att slipa slipa slipa!!! Vi hade oxå nålfilt i trappan och istället för den la vi dit 4mm ekplaywood som vi lackade med parkettlack. Vi fasade kanterna lite på den oxå så det inte blev nån skarp kant..

resten målades vitt och det ser fortfarande nygjort ut efter 3½års slitage..

Annars har jag sett omgjorda trappor där dom målat trappan vit och sen satt i mörkt mörkt grå matta i..skitsnyggt faktiskt för då ser det ut som trappstegen flyger typ..

Vi fick nog måla vår trappa 3ggr innan den blev bra tror jag..

Ett jättejobb men värt varenda timma!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • TeamX

Jag hade tänkt just en mörlt grå matta om jag inte gör som helenas83 och slipar ner steget och sätter ditt halvmåneformade trappsteg.

Svar på tråden Apful furutrappa...HJÄLP...Måla vitt??