• Anonym

Hur viktigt är egentligen stödstrumpor när man flyger långt? (gravid v.10)

min bm sa att man bör ha stödstrumpor när man ska flyga även om det är tidigt i graviditeten . Hur farligt är det egentligen att flyga utan?

Var kan man köpa förutom apoteket (där de är svindyra) ?

• Svar på tråden Hur viktigt är egentligen stödstrumpor när man flyger långt? (gravid v.10)
  • Anonym (hej)

Tror inte det är så stor fara om du flyger utan i vecka 10. Jag flög till canarie öarna i vecka 18 utan och det gick då bra min barnmorska nämde inte enns stödstrumpor men frågade henne om detta och om jag skulle flyga nu v 34 så borde jag ha stöd strumpor ...

• Anonym

Det beror väl på hur pass känslig du är sedan innan också. jag är APC-recistent vilket innebär att jag har lättare att få blodpropp och därför har jag på mig stödstrumpor varje dag. Skulle jag flyga så skulle jag absolut ha på mig det för säkerhets skull. Det är skönt också för man blir inte svullen. på Apoteket kostar de kanske runt 70 kr men jag har köpt mina på ge-kås där de kostade typ 20 kr. Är i v 40 nu och har inte fått någon propp, skönt är det! Ha en härlig semester!

• Anonym

du är bara i v.10...... de dr gäller när man är längre gången...

• mi07va

Det är bra att ha på sig stödstrumpor när man flyger eller åker buss långt. Detta rekomenderas t o m till personer som inte är gravida men jag tror inte det är något farligt att vara utan dem. Själv har jag flugit när jag var i v 12 utan stödstrumpor och   var inte svullen efteråt. Det är upp till dig hur du själv känner för att göra!
    lycka till och trevlig resa

• Krake

Tänk på att vicka på tårna och gå upp och gå lite.

• Bilancia

Ooh, ta inga risker! Använd stödstrumpor!

Jag fick propp redan i vecka 12 och det var ett rent helvete hela graviditeten. Hade jag kunnat undvika propp genom stödstrumpor så hade jag gladeligen haft på mig dom, 5 par samtidigt! 
    Jag är APC-resistent fick jag reda på efter någon månad, vilket jag alltså inte visste om då. 
    Så jag nästan beeeer dig, använd stödstrumpor!
    Dessutom är det faktiskt ganska bekvämt.
  • Anonym

Tack för era svar{#lang_emotions_laughing}använde stödstrumpor och det gick bra hihi. De är dyra men bra och bekväma. Hur vet man om man fått propp?

• Mamma 04 och 06

Om du får en propp så gör det såpass ont att du inte behöver fundera på om du har fått en propp .

Fast en gravid kompis blev ändå hemskickad från vårdcentralen med rådet att äta alvedon. Så man ska inte försöka hålla masken alltför mycket om man har ont!

• Bilancia

Ja, det gör vansinnigt ont. Jag kunde inte röra på benet ens. 

Har man en ytlig så syns det oxå, då blir området rött, varmt, svullet och hårt som en kaka liksom. Har man en "inombordare" blir det lite mer knepigt... För då gör det bara jävulskt ont. Dessutom är det väldigt mycket farligare att ha en djup propp än en ytlig eftersom de kan vandra till farliga ställen som hjärta och lungor.
    Skönt att du tyckte de var bekväma!
Svar på tråden Hur viktigt är egentligen stödstrumpor när man flyger långt? (gravid v.10)