• casham

Kerry blue terrier

Någon som har erfarenhet av den hundrasen?
    Vi går i skaffa valp tankar, och vi har fastnat för denna hund!
    Så nu vill jag höra av er som har denna rasen, positivt, negativt osv.
    Vi är en familj på 4 (2 vuxna och 2 barn i ålder 2 och 4 år), bor i villa med stor tomt.  Är inga elit idrottare men promenerar ofta :)
    Så kom med kommentarer!
    (sen så har jag märkt att det är väldigt svårt att hitta uppfödare för denna ras?, så gärna tips på bra uppfödare;) )

• Svar på tråden Kerry blue terrier
  • hundpuss

De jag träffat som äger hundar ur rasen säger att det är tidskrävande hundar. Så frågan är väl hur mycket tid och träning ni vill lägga ner på en hund?

• hmcc

Mycket, mycket energi i dom jyckarna jag träffat.

• ModestyB

Har också bara träffat väldigt väldigt pigga kerrysar. Har ni kollat på Bedlingtonterrier, min mamma har två och dom är riktigt trevliga=)

• casham

alltså överaktivt pigga eller? fast hur mycket motion har de hundar ni träffat fått? (kanske svårt att svara på? ) tyckte att det var så bra med kerry blue terrier eftersom den inte fäller hår :)

• hundpuss
    casham skrev 2010-01-12 19:15:47 följande:
    alltså överaktivt pigga eller? fast hur mycket motion har de hundar ni träffat fått? (kanske svårt att svara på? ) tyckte att det var så bra med kerry blue terrier eftersom den inte fäller hår :)
    Det är ju ingen sällskapshund som nöjer sig med några mindre promenader, de jag träffat på utställningar och liknande har alla tränat på bruks inom olika grenar med sina hundar.
  • hmcc
    casham skrev 2010-01-12 19:15:47 följande:
    Den jag träffat mest har varit husse och matte varit VÄLDIGT aktiva.
    Jag har haft en på kurs som var lite galen..om man satsar på agility på elitnivå så kan det nog vara en kanonhund...som ren sällskap skulle jag aldrig skaffa en hund med en sån enormt energi.
  • casham

okej hmm kanske måste tänka om då? =/

• hmcc
    casham skrev 2010-01-12 20:44:06 följande:
    Om det är så att ni vill ha en hund som inte fäller så finns det gott om raser att välja mellan.
  • ModestyB
    casham skrev 2010-01-12 20:44:06 följande:
    Bedlington fäller inte heller-och det är en förhållandevis frisk ras*hint hint*=)
  • casham

ja alltså det är ju ett plus om den inte fäller :) (eftersom jag själv är lite allergisk)
    och jag vill ju inte ha en SÅ överaktiv hund, och rasen ska fungera bra ihop med barnen som nu är 2 och 4 år :)

Svar på tråden Kerry blue terrier