• fallingstar

När kan man anmäla sitt barn till dagis?

Dagis funderingar...

Måste man vänta tills barnet är fött för att ställa sig i kö? Hur gammal brukar barnet bli innan det börjar lämpa sig att skola in på dagis?
    Hur ställer man sig i kö? Finns det någon internetsida eller besöker man dagiset man är intresserad av och får blanketter därifrån?
    Hur ansöker man om en dagmamma istället för dagis?

• Svar på tråden När kan man anmäla sitt barn till dagis?
  • The Black Lady

Du ansöker om dagis/dagmamma minst 4 måander innan du önskar plats. Du kan ansöka via din kommuns hemsida...

• Butterscotch
    fallingstar skrev 2010-01-12 15:22:46 följande:
    Dagis funderingar...Måste man vänta tills barnet är fött för att ställa sig i kö? Hur gammal brukar barnet bli innan det börjar lämpa sig att skola in på dagis?Hur ställer man sig i kö? Finns det någon internetsida eller besöker man dagiset man är intresserad av och får blanketter därifrån?Hur ansöker man om en dagmamma istället för dagis?
    Jag bor i Stockholm, och kan svara för hur det funkar här. Man kan ansöka om plats från och med att barnet är fött. Barnet ska vara minst ett år gammalt innan det får börja på förskola (det finns säkert undantag till den regeln, men generellt sett). Man ansöker till kommunala förskolor och vissa privata förskolor via webben. Enskilt drivna (privata) förskolor som inte är med i den gemensamma kön får man kontakta själv. Antar att samma regler gäller för dagmammor - om de är med i den gemensamma kön kan man ansöka dit via webben, annars får man gå till respektive dagmamma och be om en köplats.

Sök på "ansökan förskola" och den kommun du är intresserad av, så bör du hitta info på webben.

• Puffmamma

Ja du måste vänta till barnet är fött, du måste ha ett personnr. Från och med barnets 6 månadersdag så kan man börja samla dagar innför dagis. Vänd dig till din kommun, kolla in deras hemsida. Info lär ju finnas där. Sen kan du åka runt och besöka olika dagis som du är intresserad av innan du bestämmer dig.
    kommunen har koll på dagmammorna också.
    Min son kommer vara 1½ år i augusti när han skall börja på dagis, tycker det är lagom.
    lycka till!

• fallingstar

OKey, tack för svar. Jag trodde att köerna va jätte långa och att det skulle bli näst intill omöjligt att få plats och att det gällde att ställa sig i kö DIREKT, men 4mån innan...då är det ju ingen panik. Jag bor i Umeå, ska kolla komunens hemsida.

• Fe73

Du får ställa barnet i kö 4 månader innan du vill ha plats.
    (Folk som vet att det är svårt fuskar med det ofta och ställer sig i kö tidigare)

Barnen brukar vara olika åldrar beroende på när de är födda på året. Min son föddes i Juni och därför blev han 15 månader innan dagis. Oftast får man plats efter sommaren eller efter Julen.

Du kontaktar kommunen och köanordnaren där, där finns även blanketter mm att fylla i. Man kan också ringa till de dagis man är intresserad av för att komma på besök.

Dagmamma kan jag inget om.

Vet inte om det är annorlunda från olika delar i sverige men detta gäller Gbg.

• Danitra
    fallingstar skrev 2010-01-12 15:33:57 följande:
    OKey, tack för svar. Jag trodde att köerna va jätte långa och att det skulle bli näst intill omöjligt att få plats och att det gällde att ställa sig i kö DIREKT, men 4mån innan...då är det ju ingen panik. Jag bor i Umeå, ska kolla komunens hemsida.
    Det är olika för olika kommuner. I storstäderna är det svårare men i många städer räcker det med att man anmäler sig några månader innan - men då kan man hamna lite varstans.
    Vill man få plats på ett särskilt dagis så behöver man ställa sig i kö mycket tidigare.
  • fallingstar

OKey, förstår att man vill fuska, man vill ju få plats, gärna på ett dagis som ligger nära där man bor!
    tack

• Butterscotch
    fallingstar skrev 2010-01-12 15:38:13 följande:
    OKey, förstår att man vill fuska, man vill ju få plats, gärna på ett dagis som ligger nära där man bor!tack
    Måste göra ett inlägg till eftersom jag känner mig anklagad för att fuska Det är olika regler på olika ställen tydligen. Från webben (Stockholm):

När kan jag ansöka om barnomsorgsplats?

Du kan ansöka när som helst under året, men för att få bästa möjliga ködatum ska ansökan göras innan barnet fyllt sex månader.

Vid vilken ålder kan barnet börja?

Du har rätt till barnomsorgsplats när ditt barn har fyllt ett år.
    Barn i behov av särskilt stöd kan få plats före ett års ålder.

Inga 4 månader här alltså.

• fallingstar

Toppen med exakt fakta! Tack :) Då ser jag ingen anledning till att vänta, ställer mig i kö när barnet är fött så kan man va säker när barnet blir ett att det finns plats!

Svar på tråden När kan man anmäla sitt barn till dagis?