• karet

Hur ofta ger du ditt barn smärtstillande?

Självklart förstår jag att ingen ger smärtstillande till sitt barn om det inte behövs, men jag undrar var ni drar gränsen så att säga.

Brukar ni ge i förebyggande syfte eller ger ni vid första aning att det gör ont? Måste bebisen ha feber eller räcker det med några andra tecken?
    Vad brukar ni tolka som ont?

Kan ni också få dåligt samvete när ni använder smärtstillande "för ofta"?

• Svar på tråden Hur ofta ger du ditt barn smärtstillande?
  • Höst flickan

vår dotter är 3 år drygt..o har fått alvedon typ 4 gånger i sitt liv.

Allt tyder på att det blir en lillasyster♥
  • Höst flickan

Jag ger inte vid feber heller oftast,enbart vid väldigt hög feber.

• karet
    Höst flickan skrev 2010-01-12 17:22:30 följande:
    Jag ger inte vid feber heller oftast,enbart vid väldigt hög feber.
    Men om det inte är feber utan väldigt tydligt att hon har ONT. Fast iofs, hon kanske inte har haft så ont vid tex tänder eller vaccinering och så?
  • Mandi74

Jag har gett när barnen har visat att de har ont och vid väldigt hög feber.

Min son hade jätteont när han fick sina tänder och för mig hade det varit som barnmisshandel att inte hjälpa honom att lindra hans smärta när jag kan.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Emster

Jag gav min dotter smärtstillande ganska ofta jämfört med många andra. Varje gång vid feber och varje gång jag trodde hon hade ont. Ibland gav jag när hon bara var allmänt otröstlig, och flertalet gånger hade det bra effekt, så då hade hon tydligen ont nånstans. Finns ingen anledning att INTe ge tycker jag, jag tar ju själv gärna en Ipren om jag har feber eller huvudvärk.

• Höst flickan
    karet skrev 2010-01-12 17:28:34 följande:
    Men om det inte är feber utan väldigt tydligt att hon har ONT. Fast iofs, hon kanske inte har haft så ont vid tex tänder eller vaccinering och så?
    nä..hon har aldrig haft så ont...o jag tycker inte man ska ge i förebyggande syfte el vid lite ont el lite feber.
    tror inte det är bra med massa smärtstillande.
    Dom klarar att tänderna växer utan alvedon.
    Dock blir det ev jobbigare för dig
  • justine

har gett för första gången nu vid 7 månader. hade feber men gav inte mest pga av det utan pga av att hon verkade ha så ont och kunde inte sova. ( tandsprickning)

• karet
    Höst flickan skrev 2010-01-12 17:45:18 följande:
    nä..hon har aldrig haft så ont...o jag tycker inte man ska ge i förebyggande syfte el vid lite ont el lite feber.tror inte det är bra med massa smärtstillande.Dom klarar att tänderna växer utan alvedon.Dock blir det ev jobbigare för dig
    Jag tycker heller inte man ska ge i förebyggande syfte och gör heller inte det. Känns ju väldigt konstigt om man skulle göra det, och tror heller inte på att ge barnen smärtstillande för ofta. På något vis känns det som de behöver vänja sig vid att man faktiskt kan ha ont. Om du förstår hur jag menar? För ont kommer man ju ha i livet :P smärttröskeln behöver väl typ utvecklas/odlas får jag för mig.. Sen är det den där aspekten att bli resistent. Att alvedonet till slut inte gör nytta när det verkligen BEHÖVER göra nytta.

Dock har jag gett när hon fick tänder. Bägge nedre framtänderna kom inom loppet av ett par dagar och då kände jag mig tvungen att ge alvedon. Inte på en gång men på andra dagen. För då hade hon inte sovit mer än max 10 min i stöten på hela natten och bara skrek och hade ont. Det gick liksom inte att misstolka.
    Då fick hon alvedon kanske tre gånger totalt.

Sen har hon fått idag för det var rätt tydligt att hon blev att må dåligt av vaccinationen. Förra sprutorna märktes det ingenting alls av, då var hon sitt vanliga kvittrande jag. Annat var det nu.
  • karet
    Emster skrev 2010-01-12 17:42:32 följande:
    Jag gav min dotter smärtstillande ganska ofta jämfört med många andra. Varje gång vid feber och varje gång jag trodde hon hade ont. Ibland gav jag när hon bara var allmänt otröstlig, och flertalet gånger hade det bra effekt, så då hade hon tydligen ont nånstans. Finns ingen anledning att INTe ge tycker jag, jag tar ju själv gärna en Ipren om jag har feber eller huvudvärk.
    En av anledningarna till att INTE ge på en gång bör väl vara den att de kanske blir restistenta typ. Att alvedonet till sist inte gör verkan.
    Har du märkt av något sådant?
  • Mölndalstjej 83

Jag ger min son alvedon när han har hög feber  för att minska risken för feberkramper och bättra på allmäntillståndet så att han orkar äta och dricka. Jag gav också vid tandsprickning. Tycker det e lite taskigt mot barnet att inte ge smärtstillande när det finns behov. Däremot skulle jag aldrig ge mitt barn ipren utan läk rekomendation.

Svar på tråden Hur ofta ger du ditt barn smärtstillande?