• Moa38

Hur slutar man stressa???

Hur slutar man stressa inombords?
    Slutar stressa till skolan, på skolan, från skolan till fritids, med maten, med 'måstet' att läsa artiklar hängande över sig, stressar med disk och tvätt för att hinna umgås med barnen innan läggdags, måste hinna kolla på Tv en stund innan man somnar på soffan, stressar med att man MÅSTE somna om i sängen för att hinna sova sina timmar på natten, vilket bara resulterar i att man inte somnar alls.

Jag blir GALEN!!! på allt mitt stressande och på att jag måste ha kontroll på allting från vad barnen packar i sin skolväskor till hur sambon tvättar tvätten eller diskar disken!!! snacka om att man tror att man håller på att bli tokig på riktigt!!!

Kan inte sluta oroa mig för allt som händer (som man inte kan råda över), kommer att hända (som man inte kan råda över) skulle kunna hända men kanske aldrig händer. Oroar mig för att det aldrig blir ngn bebis, vilket bara gör det hela ÄNNU svårare.
    Oroar mig för att mensen kommer = ingen bebis, oroar mig för att mensen INTE kommer = kommande missfall (ja, jag kan inte se ett positivt gravtest som ngt positivt, utan endast som en oro och väntan på ytterligare ett MF/MA) AHHHHH, hur GÖR man för att coola ner???
    Till råge på allt så säger min mage ifrån ordentligt att detta är INTE ett liv den vill ha, med dåliga matvanor och konstiga mattider och alldeles för mycket av det goda (läs godis, snabbmat etc)!!!
    Och dessutom är man alltid trött, på gränsen till utmattad av allt stressande som ingen annan mer än jag upplever, inombords.
    Kan inte ens sitta här några timmar utan att få dåligt samvete över att jag inte hunnit med ditten eller datten!!!

Det måste bli ett SLUT på detta. Det kan väl ändå inte vara bra att få dåligt samvete vad jag än gör???
    Är jag inte med barnen så känns det fel, sitter jag inte och pluggar på kvällen så känns det fel etc, etc. Kan räkna upp hundra olika saker!!!
    Jag har alltid varit på detta sätt men har själv inte lidit av det innan, förrän nu de senaste åren. Jag vet helt enkelt inte hur jag skall stressa ner!!!

Puh, det kändes hårt det där att ransaka sig själv lite. Ville bara få ner det på papper för att verkligen få distans.
    Idag börjar mitt nya, stressfria liv (ska försöka iaf ; )
    Har inge MÅSTE idag, har jag bestämt!!!

• Svar på tråden Hur slutar man stressa???
  • Storm07

Skriv en lista! Skriv upp alla saker du _borde_ göra och när de ska göras. Stryk sedan allt du inte _måste_ göra. Kvar bli minst 50% fritid! Inse att livet är det som passerar medan du stressar och oroar dig.

• plupptrollet

Moa30

jaha..nog låter det som om du är stressad alltid.
    Har erfarenhet av flera års stress...delar med mig av mina antistresstips.

1. Ta bort alla måsten. Min mamma förbjöd mig att använda ordet måste.
    Världen går inte under för att du inte gör det du " måste".

2. Planera din dag dagen före. Men gallra..Du är inte mer än människa.
    T.ex ska du till tandläkaren så planera inte in massa annat mer än
    det vanliga du brukar göra en vanlig dag.

3. Var sak har sin tid...Njut av det du gör även om det är jobb, hushållssyssla.
    Avsluta det ena innan du börjar på det andra.

4. Lär dig säga nej. Om du är minsta tveksam på att du vill eller om du orkar tacka nej
    vänligt men bestämt.

Ja där har du mina tips mot stress.

• Sammie

Jag känner igen mig i det du skriver, jag stressar även när jag absolut inte behöver det. Det spelar liksom ingen roll. När jag ska göra nått (en sån liten grej som att diska, bre smörgåsar) så stressar jag. Det känns som jag bara kan göra allt i en takt, och det är snabbast möljiga. Blir stressad av minsta lilla, det kan vara om tex sambon inte får fram nycklarna när han ska låsa upp ytterdörren. Tar det mer än 10 sek så kryper det i hela kroppen!!!

• lantisbrud

Här finns en sönderstressad människa till!
    Jag "tagit" bort en massa stressande moment från mitt liv. Jag har t ex sagt upp mig från mitt arbete, (heltidsstudier är ju eg på heltid). Sambon och jag har lånat ut en häst, lämnat in en för inridning (det fanns inte tid!) och gett bort en häst. Har slutat vara politiskt aktiv ect.

Det värsta är att min kropp inte fattar detta!! Jag stressar fortfarande rent mentalt och kan bara inte sluta!

TS: Håller tummarna för att du lyckas stressa ner något i alla fall! Har tyvärr inga bra tips...

• milimina

hur man slutar? man går in i väggen.

• plupptrollet

milimina
    asg...så sant..

• Sammie

Då vill jag att väggen ska vara liten och tunn. Absolut inte en betongvägg!!!!!

• plupptrollet

sammie
    Ja det vore förargligt om det var tegelstensvägg...ajaj.
    Tunn å liten vägg med mjukt underlag på andra sidan..

• Sammie

Jaaa, och en stooor mjukglass med jordgubbssmak som sa: Välkommen!!!

• plupptrollet

fnissfniss...
    jaa och sen blir man hälsad att man gått in i väggen och så undrar dom om glassen smakade bra.. och om man önskar nått annat...

• Moa38

idag gick jag upp som vanligt och hade bestämt mig för att inte stressa för att barnen inte klär på sig när man ber dem, att det tar 30 minuter för att äta en liten smörgås, att man får säga till 2000 ggr att de ska ta på sig skorna för att inte komma försent.
    Jag kämpade verkligen för att inte höra min egen röst hela tiden och faktiskt fick jag iväg ungarna lagom tills det ringde in. Tror de hann låsa sina cyklar precis lagom och jag kunde packa mitt och ge mig iväg till bussen/skolan.
    Tror det är ett sätt att inte stressa på morgonen. Gå upp en liten stund innan de andra för att få en stund för sig själv och sedan skicka iväg barnen INNAN jag går själv för att slippa stressa med dem till skolan (inte är de snabba heller, tror jag har sengångare till barn) och sedan vidare till bussen.
    Skall prova detta ett tag.
    Pratade med mamma igår och hon sa att det är SÅ onödigt att lägga energi på saker som ändå kommer att ske och som man inte kan påverka.
    Hon sa till mig att ta en bok och lägga mig och läsa och UNNA mig det utan att känna dåligt samvete över alla dammtussar som ligger i hörnerna (som bara jag ser dessutom) eller för att disken inte är diskad eller bli orolig för att barnen kan bli överkörda på vägen hem (de korsar ingen väg ens hem från skolan) eller att sambon skall köra av vägen !!! ALLT gnager. Puh.
    (jag sov tom en liten stund på em igår och det var så skönt. Var som en ny människa när barnen kom hem från skolan, och tur var väl det för sonen som kom hem var ett monster, men jag hade orken att ta hans utbrott)

Ny dag imorgon, men den tar vi då.

• plupptrollet

Moa
    Precis som du säger så är den lilla stunden för dig själv på morgonen jättviktig.
    Försök att hitta flera sådana stunder för dig själv.
    Din mamma låter klok följ hennes råd.

• tyla

åh, jag känner mig så väl igen mig i det du skriver!
    jag är oxå hyperstressad, egentligen utan anledning.
    framförallt planerandet av saker jag ska göra håller mig vaken på nätterna o ger mig fan magsår. inte så mkt när det är bråttom eller så utan mer när det är för mkt att tänka på o hålla reda på o det kan va simpla saker som att köpa frimärke, då måste jag påminna mig själv 30 ggr.
    Hur slutar man med det? för det är ju eg ingen lista med måsten som jag kan stryka, utan det är ju bara mitt huvud det är fel på.. suck...

fler tips!!

Svar på tråden Hur slutar man stressa???