• Anonym (ont)

Kiropraktor och röntgen

Jag har gått till två olika kiropraktorer pga ländryggssmärta/ischias. Båda har behandlat mig utan att jag har röntgats. Nu säger en av mina vänner att en seriös kiropraktor aldrig behandlar utan att man har blivit röntgad först. Hur gör era kiropraktorer?

• Svar på tråden Kiropraktor och röntgen
  • mammaNena

har aldrig blivit röntgad av varken kiropraktor eller naprapat! tror din vän pratar i nattmössan!

• rlevitte

En seriös kiropraktor skickar en till röntgen om det finns misstanke för benbrott eller sprickor.  En del kiropraktorer gör det på rutin, för att vara på den säkra sidan, andra har metoder för att ta reda på om det är skäligt eller inte.  Till en del beror det på vilken skola de har gått i.

Nu är jag lekman i ämnet, så man ska ta det jag säger med grovt salt, men sådär intuitivt låter inte det du har som något som skulle kräva obefogad röntgen...
    Men du, de kiropraktorer jag träffat kan man prata med, de brukar svara snällt och rakt.  Det går ju att helt enkelt fråga om de tror att röntgen behövs, och fråga dem varför de tror det de tror (oavsett svar).
    Mvh,
    Richard ( har varit gift med en kiropraktor, så ett och annat plockade jag upp på vägen )
Svar på tråden Kiropraktor och röntgen