• Anonym

Kan en förlossning påverka blåsljud på hjärtat hos nyfödd?

Min nyfödda hade blåsljud som läkaren hörde vid första läkarbesöket på bb, efter ett dygn hördes inget mer. De nämde något att ductus inte var stängt ( det ska sluta sig inom 12 timmar efter födseln) Men min bebis var 34 timmar vid första undersökningen. Min fråga är, är här någon som varit i liknande situation? Likaså, kan en jobbig förlossning som påverkat barnet vara en orsak att ductus i så fall stängde sig tidigare? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan en förlossning påverka blåsljud på hjärtat hos nyfödd?
  • Anonym

Vår dotter hade blåsljud men de försvann andra dygnet om jag inte minns fel. Hon är född med snitt men vet inte om det är vanligare med blåsljud då. Läkaren sa i alla fall att det var väldigt vanligt och att det oftast går bort av sig själv.

• Lejån

Vår lilleman hade blåsljud på undersökningen på bb så vi fick göra ett ultraljud och då sa läkaren att det var så litet att det skulle växa bort.

På nästa läkarkontroll på bvc hörde de inget. Läkarkontrollen efter det så hördes det igen...

Nu är han 1½ och det har tydligen växt bort. Hoppas vi iaf.

Fick aldrig ngt svar på varför, men kan inte se att vi hade någon speciellt jobbig förlossning heller...

längtar efter sommar & sol
  • Pinje

Min dotter hade ett litet hjärtfel, ett litet hål som växte igen vid ca 6 månaders ålder. Hon hade även öppet ductus i början. Som jag förstått det, och jag är ingen expert, så är ductus en öppning i hjärtat som är där under fosterstadiet, då mamman och fostrets blodomlopp sitter ihop så att säga. Detta ductus sluter sig oftast snabbt efter förlossning, ibland tar det några dagar, ibland funkar det inte alls och det behöver opereras. Nu vet jag inte om det är någon speciell efterkontroll hos hjärtläkare på detta, men er BVC läkare kommer kanske att lyssna noga på hjärtat efter blåsljud. Men hörde de inget blåsljud vid andra läkarkontrollen på BB så behöver du knappast oroa dig.

• Anonym

Pinje: det jag ororar mig för är att placeringen för min sons blåsljud inte satt där ductus sittet. Har också hört att ductus i bland stängs senare, men det är vanligare hos för tidigt födda. Hur länge var ductus öppet hos ditt barn?

• Anonym (förl.usk)

När man upptäckt ett blåsljud undersöks det alltid igen för att se om det är ductus som bara behöver lite längre på sig att slutas (12 timmar är den cirkatid det brukar ta men undantag finns alltid) eller en annan typ av blåsljud son beror på en öppning i hjärtat någon annanstans. Det kan bero på förträngningar av klaffar eller hål i någon skiljevägg i hjärtat.
    En del barn kan också ha helt ofarliga blåsljud ända upp till 4årsåldern.

• Pinje

ts, hur menar du med placeringen? I tid eller var i hjärtat det var? Skall man få veta var i hjärtat det var så behövs en ganska avancerad ultraljudsundersökning vilket vår dotter gjort. Jag minns faktiskt inte så mycket om när hennes ductus stängdes, hmm. Vi gjorde första ultraljudet på hjärtat när hon var 4 dagar, då var ductus öppet och hon hade ett litet extra hål. Andra UL vid 1 månad och då var ductus stängt, lilla hålet lika litet. Tredje UL vid 1 år, alla hål borta, så hon är förklarad hjärtfrisk. Vi skall bli kallade nu när hon är fyra år för en uppföljning däremot.

Ser du några tendenser till hjärtproblem på din kille? Är det därför du är orolig? Att ductus stängdes efter mer än 12h är ingen fara.

Bland barn med downs finns det ett STORT hjärtfel som är mycket vanligt, vi slapp det tack och lov, det är därför jag vet så pass mycket om hjärtfel.

En kompis har en tjej i mellanstadieåldern (ej ds) som har ett litet pyttehål, hon går på kontroll 1 gång per år. Det är inte värt att operera, risken större än nyttan. Det det påverkar tjejen är väl att hon aldrig kan bli elitidrottare, men annars ingenting.

• minneli

Min dotter är nio månader och har ett blåsljud. Vi går på kontroller lite då och då, tar ekg och gör ultraljud. Två gånger har vi tagit röntgenbilder. Ductus är kvar, om jag har fattat det rätt så är ductus utanför hjärtat längst upp till höger ovanför hjärtat. Om det behövs en operation går de in via ljumsken och det blir alltså egentligen ingen hjärtoperation eftersom ductus ligger utanför hjärtat. De operationerna görs i gbg.
    Vi ska in och göra ultraljud och ekg på måndag, tog röntgenbilder i onsdags. De har hittills inte tyckt att vi ska operera men jag har lite på känn att de kommer att råda oss till det då vi fick ta röntgenbilder en gång till på lungor och hjärta.

Svar på tråden Kan en förlossning påverka blåsljud på hjärtat hos nyfödd?