• Anonym (Snart fattig)

Kan inte sluta köpa på avbetalning!!!

Åh jag vet inte vad jag ska ta mig till med mig själv. Ensamstående med två barn men har ändå en bra inkomst på 20.000:- efter skatt. MEN alla jäkla pengar går ändå åt till räkningar och ibland inte ens de. Självklart lägger jag undan pengar till mat och blöjor så mina barn går aldrig någonsin utan mat eller blöjor så tro inget sånt. MEN de blir liksom räkningar varje månad som jag betalar månaden efter osv.

Jag var på banken för ca 4 månader sedan och fick då ett lån på 50.000:- för att lösa mina dåvarande krediter. Men nu har jag igen lyckats samla på mig flera så nu betalar jag både lån och nya krediter...och jag kan verkligen inte hindra mig själv. Är liksom framför datorn som de är så lätt att bara klicka hem massa saker,...

Så jag behöver hjälp att ta mig ifrån detta. Har någon något tips hur?? desperat...

• Svar på tråden Kan inte sluta köpa på avbetalning!!!
  • vi och pyret

Be banken spärra dina kort för internetköp.
    Ha inte kredit på dina kort.
    Stäng av datorn på kvällarna och läs en bok så att du inte blir frestad.

Ge dig sjutton på att du kan!!!! Titta på lyxfällan så du blir lite avsräckt för att handla på kredit.

Lycka till!!!!!!

• Anonym (Snart fattig)

Har inga kreditkort utan är såna där kredidföretag som de går via typ...alltså man väljer faktura och sen kan man när räkningen kommer välja avbetalning...

jo jag vet, tänker varje gång man betalar räkningarna att jag inte får handla mer men så blir de att man sitter hemma och deppar över skitlivet så tröstar jag mig med att shoppa....=(

• vi och pyret

Har du ingen i närheten som du kan prata med? Som kan stötta dig? Ibland kan det ju vara skönt att någon vet om och kan peppa dig!!

Kan du inte ta dig i kragen och ringa kreditföretagen och be dem spärra dig som kund? Inte så roligt, men de känner ju inte dig.

• Anonym (Snart fattig)

kan dom spärra än som kund? vore ju faktiskt något..fast då måste man väl betalat klart dem först?

• Anonym (Snart fattig)

saker till hemmet mest...och sen typ skönhetsgrejer...egentligen har jag dragit ner mycket på köpandet redan men har kvar massa gammalt att betala =( passar liksom på när de är rea på nätet..men sen får man hem massa grejer som ändå inte används =(

• Anonym (lika här)

Usch det där känner jag igen.. Har fått hjälp av svärföräldrarna med att ta lån med deras hus som säkerthet. Dock har vi en massa krediter igen...

Mår bra av att handla,men mår skit av alla räkningarna..

• Anonym

Tror inte ni det skulle gå och ni varje månad skrev en lista på vad som behövs och sedan hålla er till det. Inget annat får köpas in. Skulle ni komma på nåt som är nödvändigt så skriver ni det till nästa månad.

Jag har också krediter men handlar kanske inte så mycket varje månad. Men sedan jag började med mina listor har det blivit mkt bättre för redan innan jag får in mina pengar ser jag framför mig hur allt försvinner och då tänker extra till och stryker bort nåt som man egentligen klarar sig utan.

• vi och pyret
    Anonym (Snart fattig) skrev 2010-01-12 20:36:24 följande:
    kan dom spärra än som kund? vore ju faktiskt något..fast då måste man väl betalat klart dem först?
    Jag tror faktiskt det, du måste ju betala de skulder du har. Men de borde kunna spärra redan nu så att du inte kan handla mer.

Prova och gör en budget på papper, så att du verkligen ser hur mkt pengar du har och var de ska gå. Likaså ser du ju hur mkt "spenderar" pengar du har.
    Försök att införa köpstopp på allt som inte är "måsten". Om du verkligen tvingar dig så kanske du kan bryta ditt mönster och köplusten avtar.
Svar på tråden Kan inte sluta köpa på avbetalning!!!