• radwanska

Är det omoraliskt att köpa sex?

Är det omoraliskt att köpa sexuella tjänster?

Ska det verkligen vara olagligt? Vem gynnas av det?

Är en man som köper sex av prostituerade automatiskt en äcklig man?

Personligen ser jag inget omoraliskt i att köpa eller sälja sex. Sedan kan situationer se ut på olika vis så att det blir både omoraliskt och hemskt beroende på omständigheterna. T ex trafficking, eller om kvinnan på andra sätt är tvingad av någon annan. Men en kvinna som frivilligt väljer att vara prostituerad, bör hon känna skam? Bör hennes kunder?

• Svar på tråden Är det omoraliskt att köpa sex?
  • Annika1981

Säljer man sex frivillig så har man ju gjort valet själv, oftast. Om inte det är följden av övergrepp från tidigare i livet... Genom att göra det lagligt att sälja och köpa sex kommer tyvärr trafficking in som en bieffekt vare sig vi vill eller ej, likaså många andra brott. Av den anledningen anser jag att det bör vara olagligt, jag tänker främst på trafficking som är så j*vla hemskt!

• lennartsdotter

Nej, det är inte per automatik omoraliskt att köpa sexuella tjänster. Om alla inblandade parter har ingått affären av fri vilja finns inget omoraliskt över affären.

Att människor faller offer för trafficking, droger och liknande och därför tvingas in i sexhandeln är fruktansvärt och ska bekämpas. Dock representerar inte denna grupp människor hela sexhandelsindustrin. Det finns människor som väljer prostitution och som är nöjda med sin situation. Jag ser ingen anledning att kriminalisera dem eller deras kunder.

• Neko

Beror på vem man köper av och omständigheterna. Det känns väl lite fel på ngt sätt eftersom sex är tänkt att vara mellan två personer som tycker om det men så farligt är det inte. Ifall den som köper tycker det är okej att den andra bara låtsas så visst =)

• lennartsdotter
    Neko skrev 2010-01-13 08:52:17 följande:
    Beror på vem man köper av och omständigheterna. Det känns väl lite fel på ngt sätt eftersom sex är tänkt att vara mellan två personer som tycker om det men så farligt är det inte. Ifall den som köper tycker det är okej att den andra bara låtsas så visst =)
    Fast oftast har ju sexarbetaren och sexköparen sex med varandra dvs. sexet sker mellan två personer och har det ingåtts av fri vilja får man ju utgå ifrån att båda gillar det. Iaf tillräckligt mycket för att ha sex. ;)
  • chivas

Jag är också tveksam.. Så länge det sker på frivilliga premiser borde det ju inte vara något konstigt..
    Tror visst det finns kvinnor som till och med trivs med detta yrke..
    Vissa misstrivs säkert och ser det som ngt nödvändigt ont.. tja, precis som mig och mitt arbete mao.. och jag prostituerar mig inte.. iallafall inte i den bemärklesen.

• ming

Det är ju vårt samhälle som har gjort att det allmänt ses som "fult" att köpa sex. Anledningen är väl kanske om den prostituerade utnyttjas, tex genom en hallick eller för att han/hon "måste" för att finansiera ett beroende eller liknande.

• Molson Canadian

Jag har jobbat i ett land där prostitution är laglig och kan konstatera att legalisering inte gör prostitutionen bättre. Det blir inte färre hallickar, inte mer frivillighet, inte mindre droger, inte mindre organiserad brottslighet etc. Även Holland har tvingats medge att de förväntade förbättringar som skulle följa av en legalisering helt har uteblivit. 

Ur ett större perspektiv gynnas naturligtvis samhället i stort av att prostitution är olaglig. Ur ett individuellt perspektiv menar jag att man måste värdera om det är okej att offra människor för att andra människor ska få prostituera sig. Och om man kommer fram till att det är okej - hur många anser man då ska offra sig?
    10%?
    30%?
    50%?
    70%?
    Jag har träffat fler prostituerade än gemene man, fler torskar och fler hallickar. Jag kan inte försvara att samhället ska stödja prostitution och jag kan inte försvara att vi ska offra så många för så få. 
  • Blissphemy

- Ja.

- Ja. Samhället.

- I allra högsta grad en vidrig man. Eller kvinna om det råkar förhålla sig på det viset. Inte helt ovanligt i t ex Australien efter vad jag har förstått.

• bridezilla

Ja, jag tycker det. Jag tycker inte att sex är en rättighet och att man ska ha sex baserat på lust, inte pengar, grupptryck eller familjefrid. Men det är min högst privata åsikt.

Ja. Jag hoppas att lagen verkar så att det uppmuntrar till att ha lustbaserat sex istället för inkomstbaserat sex. Och det tycker jag att alla gynnas av. Men det är ju återigen min privata åsikt.

I mina ögon, ja. Samma sak med en kvinna som köper sex.

• Plutteli

Nej det är inte automatiskt fel eller henmskt att köpa sex, men jag tycker verkligen inte det ska vara lagligt!

Svar på tråden Är det omoraliskt att köpa sex?