Är det farligt att äta för mycket lakrits?
Jag är gravid och är så grymt sugen på salt och lakrits hela tiden, men nu har jag ätit en hel del sånt och börjar bli lite orolig.
Jag är gravid och är så grymt sugen på salt och lakrits hela tiden, men nu har jag ätit en hel del sånt och börjar bli lite orolig.
Det är blodtryckshöjande så har man problem med det så ska man nog se upp lite.
50 gram per dag är rekomendationen för både gravida o icke gravida.
Men jag har smackat i mig mera oavsett om jag varit gravid eller inte för jag har inte problem med mitt blodtryck.
Äter man för mycket kan blodtrycket stiga för mycket pga saltet. Sedan är det sockret som inte är bra. Du kanske kan salta lite extra på maten istället och sedan tycker jag att du ska gå till en läkare och berätta och ev ta prover för saltsug kan vara ett tecken på att man har fel på binjurens funktion.
kolla upp hur mycket 50 gram igentligen är. O så mycket får du äta VARJE dag. Så äter du lite mindre ena dagen så kan du med gått samvete äta mer andra dagen.
Det är ett genomsnittligt värde. Du kan äta 100 g ena dagen o inget annat. Så smaska i dig. Jag åt så mycket jag fick i början av grav. tillsammans med citron o färskpressad apelsinsaft.
Utöver att lakrits kan vara dåligt för blodtrycket, som de andra nämnt, så finns det nya undersökningar som visar att uppmärksamhetsstörningar och liknande problem är vanligare hos barn vars mammor åt mycket lakrits under graviditeten. Det beror på att ett ämne i lakrits påverkar moderkakan så att den släpper igenom mer stresshormoner än normalt. Stresshormonerna i sin tur påverkar hjärnans utveckling negativt.
Alltså.. Jag har en kompis vars mamma fick lakritsförgiftning som tonåring. Jag minns inte om hon jobbade i godisaffär eller godisfabrik.
Nu har jag inte kollat upp sanningshalten i den historien.. men min kompis är inte sån som hittar på eller överdriver i vanliga fall.
(Ska googla om det ens finns något som kallas lakritsförgiftning...)
Aftonbladet Hälsa skriver följande på frågan om det är farligt att äta lakrits:
Svar: Ät inte lakrits regelbundet. Det leder till höjt blodtryck, ödem och svaghet. Varje år inträffar ett tiotal fall av lakritsförgiftning i Sverige. De flesta av lindrig natur. Men för ett par år sedan höll en man på att dö av lakritsförgiftning. Han förorade medvetandet och låg förlamad i tre dygn. Men han hade tur, för efter en och en halv månad på sjukhus var han någotsånär återställd.
http://wwwc.aftonbladet.se/halsa/fragor.html
Så, det verkar som om min kompis inte hittade på i alla fall. Jag visste väl att hon inte hade fantasi nog att komma på något sådant ;)