• Lavish

Besiktiga bostadsrätt?

Hej!

Jag och min sambo är i processen att köpa vår första bostadsrätt. Nu har vi lagt ett bud på en lägenhet. Den är ganska sunkig och trist men det är det vi har råd med så nära city och så stort. Nu undrar jag om man bör ta in en egen besiktningsman eller dylikt för att försäkra sig mot fuktskador och sånt? Eller vad är det som gäller? Vill ju ogärna göra en dålig affär och vi är rätt gröna på det här...

• Svar på tråden Besiktiga bostadsrätt?
  • Fotavtryck

Är lägenheten varudeklarerad?
    Isåfall så behöver ni inte ta en egen besiktning.
    Finns det tidigare besiktningsprotokoll så kolla datum på protokollet o ring o prata med besiktningsmannen.

Fast i bästa fall så ska ni anlita en egen besiktningsman.
    Gör man en egen besiktning så slipper man få överaskningar o dålda fel.

• Lavish

Jag tror inte den är varudeklarerad. I foldern vi fick står det vad varudeklarerad är men jag kan inte se att det är utsatt som ngt som gäller för just vår lägenhet. Jag kan fråga mäklaren imorron.

Hur mycket kostar det att hyra in en besiktningsman? Han går isf igenom lägenheten innan vi skriver kontrakt då?

• Åsa Lund

Jag har aldrig hört talas om besiktningsman för brf-lgh. Men, visst, det är ju köparen som har undersökningsplikten... Tänk då på att han bara behöver syna det som enligt stadgarna är medlemmens ansvar, ej fönster etc som är föreningens ansvar. Borde inte kosta många tusenlappar!

• Fotavtryck

byggahus.se finner du mycket information o andra att prata med om detta.

Priserna är så olika beroende på vart du bor i landet osv.

Nån varudeklaration verkar inte finnas då denna ska finnas med i papprena man får på visning, men försäkerhet fråga mäklaren.

Svar på tråden Besiktiga bostadsrätt?