• reserverad

Borde jag göra nåt med silversmycket? Putsa kanske?

Jag hittade ett silversmycke som jag har glömt att jag har. Det är ett par år gammalt och jag undrar om jag borde rengöra eller putsa det på något vis och hur i så fall? Det är det enda silversmycke jag har så jag har ingen aning om hur jag ska ta hand om det. Men av sentimentala skäl så vill jag inte att det ska förstöras så hur undviker jag det?

• Svar på tråden Borde jag göra nåt med silversmycket? Putsa kanske?
  • reserverad

Ketchup stod det i din länk. Vad tycker ni andra funkar bäst som silverputs? Ska man använda samma medel som man kan använda för bestick t ex?

• grynet80

Jag kör med tandkräm! Fungerar mycket bra.

• KaAn

Jag använder silverputs om det är släta ytor. Nackdelen är ju att det kan vara lite kladdigt. Halsband och saker som är ojämna i ytan tex halskedjor lägger jag i ketchup. Luktar illa men är bara att diska av sen o använda. Kanonbra!

• reserverad

Det är ett stort, tjockt hjärta och ytan är slät.

Tandkräm och ketchup, hm, det förstör inte silvret på något vis?

• Dilong
    reserverad skrev 2010-01-13 18:27:20 följande:
    Det är ett stort, tjockt hjärta och ytan är slät. Tandkräm och ketchup, hm, det förstör inte silvret på något vis?
    Läste du i länken jag skickade?

"Är man rädd om sitt silver och dessutom vill tänka lite på miljön skall man, framför de olika sätt vi tidigare nämnt, använda ketchup. Det har inte någon slipande effekt och tillverkningen av ketchup är miljövänligare än tillverkningen av silverputs och aluminiumfolie."

school.chem.umu.se/Experiment/98
  • reserverad
    Dilong skrev 2010-01-13 18:39:34 följande:
    Läste du i länken jag skickade? "Är man rädd om sitt silver och dessutom vill tänka lite på miljön skall man, framför de olika sätt vi tidigare nämnt, använda ketchup. Det har inte någon slipande effekt och tillverkningen av ketchup är miljövänligare än tillverkningen av silverputs och aluminiumfolie." school.chem.umu.se/Experiment/98
    Jag läste det. Men det är en persons åsikt och jag vet inte vem den personen är och hur mycket han kan om silver. Så att det är bäst för miljön betyder inte nödvändigtvis att det är bäst för mitt smycke. Därför ville jag kolla med några till här vad de anser att man ska putsa silver med.
  • Dilong
    reserverad skrev 2010-01-13 18:43:12 följande:
    Jag läste det. Men det är en persons åsikt och jag vet inte vem den personen är och hur mycket han kan om silver. Så att det är bäst för miljön betyder inte nödvändigtvis att det är bäst för mitt smycke. Därför ville jag kolla med några till här vad de anser att man ska putsa silver med.
    Okej. Annars kan du titta på referenserna längst ner på sidan, eller kontakta kemi-institutionen vid Umeå Universitet eller ansvarig för sidan där, Universitetslektor Svante Åberg (kontaktuppgifter finns på sidan).
  • Sanna här

Ketchup är ett gammalt beprövat tips Annars finns det silverputs bland rengöringsmedlen på dom flesta större livsmedelsaffärer. Jag har massor av smycken och har använt mig av båda varianterna och började med det för rätt många år sedan. Några skador har jag aldrig sett.

• VildVittra

Coca cola kan också funka....lägg smycket i ett glas med coca cola (bara så det täcker smycket) och låt det ligga under natten...borsta det sen med en gammal tandborste och diskmedel =)

Nicholas född 11 juli -05, bebis BF 13 april -10
  • Fru U

Det som skulle kunna vara farligt för ditt smycke är tex tandkräm o dylikt som innehåller slipmedel.

Tandkräm är inte ens alltid jättebra för tänderna

Svaren bor i hjärtat
  • ABC123

Lägg det i en strumpa knyt strumpan och kör i tvättmaskinen, kommer se ut som ny sen =)

• Lapplandspärlan

Koka upp vatten, lägg lite aluminiumfolie i botten av en skål, häll i vatten och 1,5-2 tsk bakpulver (per liter vatten) Lägg i smycket så det tar i foliet och låt ligga några minuter. Brukar röra om smycket lite oxå.
    Funkar varje gång och de som möjligtvis inte går bort brukar jag putsa med tandkräm. Alla mina smycken är så väl använda så dom är ändå repiga.
    Tyckte inte att ketchupen funkade speciellt bra.
    Se sen till att förvara smycket bra, tex i en plastpåse så luften inte kommer åt så oxiderar det inte och du slipper rengöra så ofta.

• Kofttanten
    Lapplandspärlan skrev 2010-01-13 19:38:22 följande:
    Koka upp vatten, lägg lite aluminiumfolie i botten av en skål, häll i vatten och 1,5-2 tsk bakpulver (per liter vatten) Lägg i smycket så det tar i foliet och låt ligga några minuter. Brukar röra om smycket lite oxå.Funkar varje gång och de som möjligtvis inte går bort brukar jag putsa med tandkräm. Alla mina smycken är så väl använda så dom är ändå repiga.Tyckte inte att ketchupen funkade speciellt bra.Se sen till att förvara smycket bra, tex i en plastpåse så luften inte kommer åt så oxiderar det inte och du slipper rengöra så ofta.
    Funkar med salt också. Varmt vatten, salt och aluminiumfolie alltså.
  • Majestic
    grynet80 skrev 2010-01-13 18:19:21 följande:
    Jag kör med tandkräm! Fungerar mycket bra.
    Jag med, superduper och billigt{#lang_emotions_tongue_out}
    I´m because we are...
Svar på tråden Borde jag göra nåt med silversmycket? Putsa kanske?