Simpleblack skrev 2010-01-21 12:49:39 följande:
Det stämmer.
Klinefelters Syndrom, (XXY), beror på en kromosomrubbning. I människans kropp finns 23 par kromosomer. Kvinnor ärver två X-kromosomer, en från varje förälder 46 XX, och män ärver en X-kromosom från sina mödrar och en Y-kromosom från sina fäder, d.v.s. 46 XY. En del män får dock en extra X-kromosom i sin kromosomuppsättning, 47 XXY eller bara XXY.
Om en man skaffar barn och det blir tvillingar kan detta uppstå- det kan bli enäggstvillinar av olika kön. Jag har hört att detta sker hos 1/1000 tvillingar (källa saknas dock)
Hej, detta stämmer utmärkt och jag har just XXY eller XX Male som det heter.
Jag är enäggstvilling och vi är två grabbar som ärft detta från vår mor. Hon är också tvilling men två äggs eftersom hon har en tvillingbror. Han har samma problem och de har adopterat sina tre barn. Eftersom att hon fick oss så trodde de inte då för ca 40 årsedan att hon bar på detta men det gjorde hon latent. Chansen att vi skulle få det är 1/1000.
Vi har träffat läkare på Klinisk genitik i Uppsala och fått detta förklarat för oss.
Det som vi inte har är sperma produktion men vi har fått hjälp och idag har vi en lite tjej på tre år och ett syskon som kommer om några veckor.
/X