• Äldre 13 Jan 01:32
    20608 visningar
    27 svar
    27
    20608

    Enäggstvillingar av olika kön!

    Läste en intressant sak, som nu främst är mera teoretisk än nått man ser i praktiken. Det var det att ett enäggstvillingpar visst kan vara av olika kön, hur omöjligt det än kan låta! Det befruktade ägget kan nämligen, som en följd av problem i celldelningen, ha 3 eller 4 könskromosomer. Dvs XXXY eller XXY. Om en sådan cell delar sej och blir enäggstvillingar och könskromosomerna dessutom hamnar lite olika i dottercellerna kan tvillingarna bli XX och XY eller XO och XY {#lang_emotions_smile}

  • Svar på tråden Enäggstvillingar av olika kön!
  • Äldre 13 Jan 01:34
    #1
    minezza skrev 2010-01-13 01:32:09 följande:
    Läste en intressant sak, som nu främst är mera teoretisk än nått man ser i praktiken. Det var det att ett enäggstvillingpar visst kan vara av olika kön, hur omöjligt det än kan låta! Det befruktade ägget kan nämligen, som en följd av problem i celldelningen, ha 3 eller 4 könskromosomer. Dvs XXXY eller XXY. Om en sådan cell delar sej och blir enäggstvillingar och könskromosomerna dessutom hamnar lite olika i dottercellerna kan tvillingarna bli XX och XY eller XO och XY
    Japp, det stämmer.

    Jag tycker det är hemskt, tänk de arma små som måste se varandras kön i flera månader... De måste ju bli skadade! {#lang_emotions_cry}{#lang_emotions_wink}
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Sensue­lia
    Äldre 15 Jan 20:34
    #2

    Låter ganska otroligt att man kan vara enäggstvillingar och endå vara av olika kön!
    Men ingenting är omöjligt som Gude skulle sagt :)

  • Simple­black
    Äldre 21 Jan 12:49
    #3

    Det stämmer.


    Klinefelters Syndrom, (XXY), beror på en kromosomrubbning. I människans kropp finns 23 par kromosomer. Kvinnor ärver två X-kromosomer, en från varje förälder 46 XX, och män ärver en X-kromosom från sina mödrar och en Y-kromosom från sina fäder, d.v.s. 46 XY. En del män får dock en extra X-kromosom i sin kromosomuppsättning, 47 XXY eller bara XXY.
    Om en man skaffar barn och det blir tvillingar kan detta uppstå- det kan bli enäggstvillinar av olika kön. Jag har hört att detta sker hos 1/1000 tvillingar (källa saknas dock)

  • Äldre 29 Jun 17:04
    #4
    Simpleblack skrev 2010-01-21 12:49:39 följande:

    Det stämmer.


    Klinefelters Syndrom, (XXY), beror på en kromosomrubbning. I människans kropp finns 23 par kromosomer. Kvinnor ärver två X-kromosomer, en från varje förälder 46 XX, och män ärver en X-kromosom från sina mödrar och en Y-kromosom från sina fäder, d.v.s. 46 XY. En del män får dock en extra X-kromosom i sin kromosomuppsättning, 47 XXY eller bara XXY.
    Om en man skaffar barn och det blir tvillingar kan detta uppstå- det kan bli enäggstvillinar av olika kön. Jag har hört att detta sker hos 1/1000 tvillingar (källa saknas dock)


    Hej, detta stämmer utmärkt  och jag har just XXY eller XX Male som det heter.
    Jag är enäggstvilling och vi är två grabbar som ärft detta från vår mor. Hon är också tvilling men två äggs eftersom hon har en tvillingbror. Han har samma problem och de har adopterat sina tre barn. Eftersom att hon fick oss så trodde de inte då för ca 40 årsedan att hon bar på detta men det gjorde hon latent. Chansen att vi skulle få det är 1/1000.

    Vi har träffat läkare på Klinisk genitik i Uppsala och fått detta förklarat för oss.
    Det som vi inte har är sperma produktion men vi har fått hjälp och idag har vi en lite tjej på tre år och ett syskon som kommer om några veckor.

    /X
  • Äldre 30 Jun 20:22
    #5

    Detta var mycket intressant. Häftigt att höra att det finns i verkligheten och inte bara i teori och långt långt bort.

    Men säger inte Xpando att män med XXY inte kan få barn, vilket då skulle bevisa att det inte skulle kunna bli pojke och flicka i enäggstvillingpar. Eller fattar jag fel?

  • Äldre 30 Jun 20:25
    #6

    Eller menar du Xpando att din mamma och hennes tvilling är enäggstvillgar av olika kön?

  • Äldre 30 Jun 20:32
    #7

    Men då undrar jag om det är en tjej och en kille som är enäggs dvs samma DNA.
    Har exempelvis polisen ett DNA spår så kan de ju säga att det är en manlig/kvinnlig gärningsman. Är dessa enäggstvillingar tvåkönade (kommer inte ihåg vad det heter) är det därför de är sterila? Obestämd

  • Äldre 1 Jul 08:58
    #8
    Purelyplatonic skrev 2010-06-30 20:25:39 följande:
    Eller menar du Xpando att din mamma och hennes tvilling är enäggstvillgar av olika kön?
    Nej de är tvåäggstvillingar eftersom att de är av olika kön, man kan inte vara enäggstvilling och vara en pojke och en flicka.
  • Äldre 1 Jul 09:01
    #9
    Purelyplatonic skrev 2010-06-30 20:22:05 följande:
    Detta var mycket intressant. Häftigt att höra att det finns i verkligheten och inte bara i teori och långt långt bort.

    Men säger inte Xpando att män med XXY inte kan få barn, vilket då skulle bevisa att det inte skulle kunna bli pojke och flicka i enäggstvillingpar. Eller fattar jag fel?
    Exakt, är det två olika kön så kan man inte vara enäggstvillingar. Är man bärare på XXY och är enäggstvilling så bär båda på det och då är man av samma kön.
    Detta är förstås bara min åsikt.

    /A
  • Äldre 4 Jul 19:46
    #10

    I flera källor står det att en XXY / XYY man har nedsatt fertilitet ingenstans där jag har läst (mest medicinteoretiska artiklar mm) står det att alla är sterila.

Svar på tråden Enäggstvillingar av olika kön!