• Multipappa

Vård/fängelse/piskstraff?

Den som döms för ett brott bör få välja mellan fängelse och spöstraff.
    Det menar den norske professorn i idéhistoria Espen Schaanning.
    – För förbrytare med familj är det mer humant än fängelse, säger Schaanning till norska NTB.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6415725.ab
    Enligt all vetenskap är fängelse inte bra, bättre och billigare är rehabilitering, långa straff är bara dum dyr populism för de okunniga. Vad kan vi ha mer än fotbojor och rehab så dömda blir närande istället för tärande?

• Svar på tråden Vård/fängelse/piskstraff?
  • Dr Mupp

Min farfars farfar jobbade som kommunens piskare. Han var altså den som höll i piskan när spöstraff skulle delas ut.

För min del känns spöstraff vädligt mycket 1800-tal.

• Multipappa

I Qatar(?) lämnas butiker hus och bilar olåsta, hur kan det komma sig?

• Tyrell
    Multipappa skrev 2010-01-13 05:53:42 följande:
    I Qatar(?) lämnas butiker hus och bilar olåsta, hur kan det komma sig?
    De är muslimer så enligt SD har de fullt upp med att våldta. De hinner helt enkelt inte ägna sig åt inbrott också.
  • gutegirl

Jag kan faktiskt tycka att kroppsstraff är mer humant än fängelse i en del fall. Vad är värst, liksom? 30 piskrapp sedan är det klart, eller att beröva en människa år av dess liv genom att låsa in personen.

Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • Tyrell
    gutegirl skrev 2010-01-13 09:22:01 följande:
    Jag kan faktiskt tycka att kroppsstraff är mer humant än fängelse i en del fall. Vad är värst, liksom? 30 piskrapp sedan är det klart, eller att beröva en människa år av dess liv genom att låsa in personen.
    30 piskrapp är tveksamt om du överlever. Det behöver säkert portioneras ut över en längre tid. Är det sedan offentlig piskning kan du tänka ut hur länge det straffet sitter i hos allmänheten, med allt vad det innebär.
  • gutegirl
    Tyrell skrev 2010-01-13 09:25:58 följande:
    30 piskrapp är tveksamt om du överlever. Det behöver säkert portioneras ut över en längre tid. Är det sedan offentlig piskning kan du tänka ut hur länge det straffet sitter i hos allmänheten, med allt vad det innebär.
    Sg en fem rapp i veckan då? Tills det är avslutat.
  • Tyrell
    gutegirl skrev 2010-01-13 09:27:53 följande:
    Sg en fem rapp i veckan då? Tills det är avslutat.
    Och sedan kan man gå och peka i några år och säga att "där är han som blev piskad".

Det kommer säkert att bli väldigt lätt för den piskade att få jobb, karriär, bostad o.s.v. för vem vill umgås med någon som blivit piskad. Fet är sällan straffet i sig som är värst utan konsekvenserna av att vara straffad.
  • gutegirl
    Tyrell skrev 2010-01-13 10:10:03 följande:
    Och sedan kan man gå och peka i några år och säga att "där är han som blev piskad".Det kommer säkert att bli väldigt lätt för den piskade att få jobb, karriär, bostad o.s.v. för vem vill umgås med någon som blivit piskad. Fet är sällan straffet i sig som är värst utan konsekvenserna av att vara straffad.
    Ja, och vem skulle då ta risken att utsätta sig för något sådant genom att riskera att bli straffad?
  • Tyrell
    gutegirl skrev 2010-01-13 10:17:47 följande:
    Ja, och vem skulle då ta risken att utsätta sig för något sådant genom att riskera att bli straffad?
    Samma som tar risken idag antar jag.
  • Freja10

Vad står människan närmast om inte familj, heder och pengar.

Istället för fängelse och pisk ska de få skämmas inför nära & kära samt den/dem de begått brottet mot i ett slags stormöte där alla är med.

Därtill ska de betala en viss (stor) summa pengar av sin lön varje månad under tid som bestäms av brottets art.

Sist men inte minst ska de gå i terapi för att lära sig bättring.

Detta ska förstås gälla dem som inte är ett hot mot samhället. Då skulle enbart de som är våldsamma eller ha stor återfallsrisk sitta i fängelse. Och vad vi gör med den gruppen behöver också ändras så vi inte släpper ut värre förbrytare efter fängelsetiden.

Det var mitt förslag.

• Kärleksknop

Måste man ha begått något brott?

Man vet att man är kinky när man kan bli lite kåt av att läsa Clas Ohlson-katalogen.
Svar på tråden Vård/fängelse/piskstraff?