• Moster S

IVF i Halland o en del annat...

Hej!
    Helt ny på detta och (än så länge...) inte mer än nyfiken på hur IVF funkar. Jag har PCO, så risken finns ju att även jag kommer att hänga här sedan.

Är det så att landstinget står för ett antal försök? Vet nån hur det är i Halland? Vad kostar det annars? Är det skillnad på pris, vänteitd osv mellan landstinget och privat?

Många frågor, hoppas nån kan hjälpa mig!

Lycka till alla!!

• Svar på tråden IVF i Halland o en del annat...
  • Malou

I Halland står landstinget för 3 färska försök. Ett färskförsök kan bytas mot 2 frysförsök. Vi ställdes i kö den 20 september förra året och var på första läkarbesöket den 29 september, dvs det tog ganska precis ett år att komma fram. Själva försöken är gratis men vi betalar medicinerna själva. Dessa går på över 10.000 kr per försök men med högkostnadskortet betalar man ju max 1.800 kr per år.

Att göra IVF privat kostar betydligt mer, ca 25.000 per försök. På Carlanderska i Gbg kan man köpa ett trepack som kostar runt 50.000. Privat är det dock så gott som inga väntetider. Jag tror Carlanderska har som mål att inget par ska få vänta mer än 2 månader innan första besöket.

Har du fler frågor så hör av dig!

//Malou

• Moster S

Vad är det för skillnad på färskt resp. fryst försök? Vilket är "bäst", vilket brukar man välja?

Om man vill ställa sig i kö, gör man det själv, eller hjälper min gyn till med det?

Är Carlanderska det närmaste privata alternativet?

Tack så mycket för hjälpen, det känns som om det är skönt att vara förberedd om det skulle ske...

• Snusse

Hej!
    Väntetiden är kortare i södra halland, dvs halmstad och Laholm. Enligt min gyn är kön ungefär 6 mån, fast jag tror mer på mellan 6-12 mån.

• Tindra04

Så man kan alltså byta ett färskförsök mot TVÅ frysförsök? Trodde det var ett mot ett så att säga! Vart bor du? Gäller samma i hela Halland tro?

• mimmis

Jag bor Kungbacka kommun , har blivit remitterad till KK-mottagning på Varberg sjukhus där jag gjort VUL inför IVF och fått mina medeciner där , själva IVF:n gör jag på carlanderska och man har 3 st hela försök på sej gratis helt försök är sprayer , sprutor äggplock och insättning i livmodern, men om man får befruktade ägg till frysen så räknas ett fryst försök som halvt försök , så på så vis kan man ju 5 st försök= 1IVF + 4st FET försök och eftersom chansen ska vara nästan lika stor som färskförsök så är det ju värt med frysta , jag har gjort 1 IVF + 2st FET så jag har 2st frysförsök kvar

• Moster S

Jag bor i Halmstad. Rent logiskt tycker jag att det borde vara samma i hela Halland, eftersom det är ett landsting. Men jag vet ju egentigen inte...

Kanske en dum fråga, men vad är FET? Är det det frysta försöket? Har läst det lite överallt, men har aldrig riktigt fattat vad det är...

• ciiv76

Hejsan

Till mig sa de att det var 18 månaders väntetid när vi ställde oss i kö för IVF i mars. Hoppas att det kan gå fortare. står i Kö i varberg men om det är mindre kö i Halmstad hade man ju hällre stått där!!!

• Betty2

Moster S: Ja, du gissade rätt, FET = frysförsök (frozen embryo transfer).

• Snusse

Jag kan inte svara på varför det är så med att väntetiderna skilljer sig mellan kommunerna i landstinget... Det är verkligen konstigt... Vet att i Kba är väntetiden minst 1½år och jagb tror att det är lika på ett ungefär i falkenberg.
    Tror att det kanske kan bero på hur kommunerna gör med själva kösystemet. I Halmstad står man först i en kö på själva sjukhuset, när sedan ivf klinikerna skickar klar tecken på att de kan ta in patienter remiterar sjukhuset efter det interna kösystemet.

Svar på tråden IVF i Halland o en del annat...