• Solen73

6 mån och börjar tröttna på ersättning...

Jag slutade amma för ca 3 veckor sen för mitt barn var aldrig nöjd och mätt. Det gick jättebra och sluta och han är en helt annan kille. Har gett ersättning mestadels men nu får han även gröt, grönsakspurer och andra pureer. Men de senaste dagarna har han vägrat ersättning på morgonen och på dagen men på kvällen och natten går det bättre.
    Jag undrar bara kan man verkligen hoppa över ersättning på dagen redan nu (6 månader) och ge annan mat och fortsätta med ersättning på natten? Hur länge måste de egentligen få ersättning?

• Svar på tråden 6 mån och börjar tröttna på ersättning...
  • BabyJia

Ersättning kan man ge fram tills 1 år ihop med annan mat oxå då såklart, men de e inget måste. Men ge mer mat på dagen å sen ge han ersättning där på kvällen å natten när han vill ha den som mest.
    Min dotter e oxå 6 mån å hon får en flaska ersättning tidigt på morgonen, sen oftast nån frukost som gröt el smörgås. Sen mat till lunch å ev nåt mellanmål. Äter hon mellanmål så blir de nån frukt el liknande + 100 ml ersättning (mer ersättning vill hon inte ha) Sen får hon gröt senare på em å sen en flaska 50/50 av välling å ersättning inför natten.

• STA

Jag slutade med ersättning helt till mina tvillingar när dom va 6 månader. Då fick dom välling morgon och kväll och dom vaknade inget på natten och dom åt bra med vanlig mat på dagarna.
    Så kanske de beror lite på hur bra ditt barn äter vanlig mat, så han får i sig ordentligt.
    Men äter han ok på dagarna så kan du väl prova att börja med välling och sluta med ersättning.

If you're going through hell...keep going
  • skojardu

Nämen oj! Jag skrev en identisk fråga igår! Min är 5,5 mån och vägrar också på dagen.  Jaha, vi får kasnke acceptera faktum att de vill gå vidare... Hmm.. jag ska på 6 mån kontroll imorgon, ska fråga om det är vanligt det här, vore ju kul att veta mest för att jag är nyfiken.

• Mrs girl

min dotter började vägra ersättningen redan vid 4 månader så vi fick helt enkelt ge upp då hon inget åt. började med gröt och tog bort ett mål i taget. fick även gå lite fortare fram med smakisar på purreer. nu är hon 6 månader och äter bara mat och gröt. enda gången hon tar flaska med ersättning är en gång på natten/ tidig morgon. så det är ingen fara börja med mat lite försiktigt så magen hinnermed, men det är absolut inte farligt om ditt barn inte längre äter ersättning.

Nu e våran sötnos här 8/7-09
  • Solen73

Tack för era svar! har idag köpt Mild Havrevälling. Men jag undrar bara hur försiktigt man ska gå fram där? för man kan vä inte ge en flaska kanske på en gång? hur mycket ska man ge första gångerna?

• April Mamma
    Solen73 skrev 2010-01-13 21:16:14 följande:
    Tack för era svar! har idag köpt Mild Havrevälling. Men jag undrar bara hur försiktigt man ska gå fram där? för man kan vä inte ge en flaska kanske på en gång? hur mycket ska man ge första gångerna?
    Blanda 50/50 för magens skull...
  • Lantani

Sonen var precis så som er son vid 6 månader. Totalvägrade erästtningen (hade mjölkfri) och den mjölkfria vällingen gillade han inte heller, och bitar i maten var ingen hitt, så här blev det minst 2 portioner gröt (för att han skulle få i sig mängden kalcium han behövde) och sen var det bara hipps burkar utan bitar som funkade.

På natten och morgonen funkade ersättningen lite bättre, så princip slutade han med ersättningen då och var utan flaskan ett tag (förutom på natten och tidig morgon) och nu är han 14 månader och fullkomligt älsjkar att sitta i min famn och dricka sin kvällsvälling, men det började han gilla först vid 10 månader ålder.

Han fick mjölkfri kost fram tills han var 7 månader tror jag, pga av att han hade exsem som läkare trodde var mjölkallergi (men visade sig senasre att det inte var så).

• Mufflis

Min son vägrade ersättning runt 6 månader,så jag prata med bvc o hón skratta o sa att han tycker väl att han e stor nu! Sen vägrar han välling så han äter gröt,mat o dricker vatten nu!! Bvc sa att de får i sig näring genom gröten!! så gör som din lille vill göra!!

• Vill ha bebbe

Min äldsta pojk slutade med ersättning helt när han var 7 månader. Han bara vägrade flaskan en dag och tog den aldrig igen trots våra försök. Så vi gav honom gröt 2ggr/dag och sen fick han äta vanlig mat och frukt.

**Max 070716** **Leo 090726**
Svar på tråden 6 mån och börjar tröttna på ersättning...