• Lilla Flisan

Egen ägglossning med PCO?

Jag har PCO, och undrar lite över hur många/få det är som har egen ägglossning egentligen? När jag googlar runt låter det som man inte har någon egen ÄL, men min gyn sa inget om det.
    Hur VET man om man har ÄL eller inte? Vi har precis börjat verkstan och det känns ju hopplöst om man nu inte ens har egen ÄL, men ändå måste vänta ut ett helt år innan man kan få hjälp med ägglossningsstimulerande

Nu behöver jag lite positiva tongångar, att man Visst kan ha egen ÄL! *hoppas hoppas*

• Svar på tråden Egen ägglossning med PCO?
  • gullunge80

Visst kan man har egen ÄL! Jag har pco-s och är gravid i v.16 (gravid på egen hand)! Så jag har haft egen ÄL

• Lilla Flisan

Oh vad härligt att höra, grattis!!
    Blir helt uppskrämd av alla domedagsprofetior som säger att det är kört för mig att fixa det på egen hand {#lang_emotions_surprised}.

• Lunacy

Jag känner en som har PCO och har fått tre barn på naturlig väg.

• Liviakiri

Jag har PCO och egen ÄL. Dock inte en gång i månaden, som det ska vara, utan kanske 3-4 ggr per år.

Fick min första son spontant, dock efter rätt så många månaders försök (visste inte att jag hade PCO då). Med min andra son fick jag Pergo och sprutor (behövde dock inte vänta ett år med utredning och medicinering eftersom jag då fått bekräftat att jag har PCO och i princip inte kunde bli gravid på egen hand). Däremot blev jag gravid i ett Pergouppehåll, alltså av en egen stackars ÄL ;)
    Till saken kan tilläggas att jag var 23 år när jag blev gravid första gången, och enligt min gyn var min unga "fertila" ålder en medverkan till att jag kunde bli spontangravid. Jag var 31 när jag försökte bli gravid för andra gången och då i så "ofertil" ålder att min gyn sa att det i princip var helt kört att bli med barn helt naturligt. Jag antar att det var de tidigare Pergodoserna som satte puff på min egen ÄL, och det var därför det tog sig i ett uppehåll (månaden efter en behandling).
    Lycka till!
  • Fridelina2

Jag har fått konstaterat PCO och hade nästan aldrig mens. Alltså ingen äl heller. Men sonen kom ändå till spontant, precis när vi hade fått tid för att "sätta igång" systemet.

• Lilla JJ

Jag har PCO och blivit gravid på egen hand. Har man regelbunden mens är chanserna större att man har egen äl. För mig tog det dock ändå tre år att bli gravid. Tror att dagliga promenader de sista månaderna innan graviditeten gjorde susen. Så ut och promenera bara.
    Har du inte regelbunden mens så kan du kontakta Gyn redan efter 3-4 månaders försök.

• Swweetiie

Har pco-s, ingen egen ägglossning alls..

Tog oss två år med sprutor som stimulerar ägglossning innan det hände något alls..

MEN nu väntar vi tvillingar, är i vecka 19! =) Så visst tog det tid men det är värt det.
    Även om jag många gånger undra om man bara skulle ge upp eftersom vi aldrig fick till någon ägglossning trots ägglossnings stimulering, men så plötsligt *plopp* så släppte det två ägg som från ingenstans, (kändes som det iaf)..

Lycka till!

• Nuni

Jag fick en dotter april 08 och hade ingen aning om att jag hade PCOS förrens hösten 2008, Så visst kan man egen ÄL, dock har min PCOs blivit värre efter min dotter. Eftersom jag gick upp en del i vikt =( 

Får man fråga TS, har inte din gyn tagit några prover eller nåt? 
  • Lilla Flisan

jag har (eller åtminstonde har haft) regelbunden mens i alla år. Därför blev jag så förvånad att jag hade PCO för det stod i förklaringen att det var ägg på tillväxt som inte hade spruckit utan tillbaka bildats, och en efter en bildat det sk pärlbandet i äggstocken. Jag har nog ca 10-12 stycken, och då bör jag väl heller inte haft ägglossning de senaste 10-12 månaderna eller? *förvirrad* {#lang_emotions_undecided}

• Fridelina2

Jag vet inte alls vad det innebär. Jag har nästan ingen mens heller. Så det får bli diverse preparat för att få igång något. Men vi hade tur första gången. Det kan man ha igen.

Svar på tråden Egen ägglossning med PCO?