Det kom en gång en lång en man
han går så fort
han gick så fort
rakt ner i killi killigropen
(Börja att gå med fingrarna nerifrån och uppåt och när du är vid hakgropen så killar du)
När mamma rider travar hon när mamma rider travar hon
Pappa rider efter i galopp i galopp i galopp Pappa rider efter i galopp i galopp i galopp. Mormor rider långsamt och morfar rider efter, men... Här kommer här kommer här kommer jag här kommer här kommer här kommer jag
(Låt barnet sitta på din mage el. över ditt ben)
Tummetott föll i sjön, slickepott drog en opp, långeman bar en hem, gullebran la´n i säng och lilla vickevire gick hem å skvallra.
Jag vill ha mat så tummetott, jag med sa slickepott, vart ska vi ta´t sa långeman, i skafferit så gullebran, men då går lilla vickevire å skvallrar.
Sko sko liten häst vilken sömm sitta bäst, inte den, inte den, inte den, inte den men deeeeeen. (Börja med att dra i lilltån och när du kommer till stortån så lyfter du upp och skakar den medan du säger "Deeeeeeeen"
Baka baka liten kaka, rulla rulla liten bulla, nagga den å picka den å skjuts in i ugnen. ( Håll i barnets händer och gör rörelser. När du kommer till skjuts in i ugnen så lyfter du upp barnet och skjutsar iväg det)