• yuzz

Kan ni äta gris kött efter detta?

Många vet att griskött är förbjuden mat i Islam, judendomen och även i kristendomen pga att det anses oren och att det sägs att det finns maskar i fläskött. Jag har ju aldrig sett det själv men nu hittade jag några videos på youtube där man kan göra ett experiment hemma genom att hälla coca cola på en köttbit och så dyker maskarna upp efter ett tag. {#lang_emotions_throwup} Har ni testat själva?  

http://www.youtube.com/results?search_query=pork+and+coke&search_type=&aq=5&oq=pork

Här är också några länkar om vad Islam, kristendomen säger om griskött.
    Hittar dock ingen text där man pratar om maskar och detaljerat förklarar varför det är förbjudet i judendomen, mer än att det står att det är orent och att grisen inte idisslar.
    Om du har någon text så länka gärna den.

http://islamguiden.com/matregler.shtml

http://islam-svarar.se/pages/content/view/62/35/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-13 13:04
    www.avmaskning.nu/

Lite mer om maskar i grisen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-13 13:12
    Och lite till. Uppmärksamma att denna mask även kan finnas i nötkreatur men man blir bara sjuk om får det genom griskött.

www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/2009/nr-3-2009/ny-och-billig-diagnostik-bekampar-masksjukdom/
  • Svar på tråden Kan ni äta gris kött efter detta?
  • rosyposy

Det där är en myt en sk urban legend. Googla på coke and pork så får du fram hur många sidor som helst som förklarar denna myt.

• 071001

Vad händer om man häller cola på en nötbit då?
    Tänker inte titta på klippet då sånt äcklar mig och jag gillar griskött.

• yuzz
    star83 skrev 2010-01-13 12:35:42 följande:
    ähhh, maskarna dör ändå när man steker köttet.. :)
    Nä det gör tydligen inte det eftersom griskött har kort tillagnings tid och då hinner man inte nå upp till den kokpunkt så att maskarna och äggen dör.

Men tycker du inte det är läskigt att det kryper maskar i ditt kött?
  • yuzz
    071001 skrev 2010-01-13 12:37:46 följande:
    Vad händer om man häller cola på en nötbit då?Tänker inte titta på klippet då sånt äcklar mig och jag gillar griskött.
    Ingen aning faktiskt för jag har aldrig provat. Men kunde inte hitta något om det iallfall.
  • 071001

Jag bryr mig iaf inte utan tror att det där med grisen och orenheter var nåt som gällde förr och så hänger man kvar vid det fast det inte är så idag.

• SilverEmma

Det är bara en myt...sorry.

Jag har inga problem alls med att äta griskött även efter att ha sett det där.

• Burberry

Myt!

Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
  • yuzz
    rosyposy skrev 2010-01-13 12:37:32 följande:
    Det där är en myt en sk urban legend. Googla på coke and pork så får du fram hur många sidor som helst som förklarar denna myt.
    Jag fick bara fram en som talade imot. Men det motbevisade ingenting enligt mig.
    Hade gärna testat detta själv för att se, men jag äter inte fläsk kött och vill inte köpa hem det för att testa.
  • rosyposy
    yuzz skrev 2010-01-13 12:38:02 följande:
    Nä det gör tydligen inte det eftersom griskött har kort tillagnings tid och då hinner man inte nå upp till den kokpunkt så att maskarna och äggen dör.Men tycker du inte det är läskigt att det kryper maskar i ditt kött?
    Fläsk har inte alls kort tillagningstid, var har du fått det ifrån? Eventuella parasiter hinner mycket väl dö under tillagning. (OM nu denna myt hade varit sann).
Svar på tråden Kan ni äta gris kött efter detta?