• Svana

Suzuki-erfarenheter

Hej! Min son på 4 år har kommit in på en Suzuki-skola efter att ha stått på vänte-lista i 1 år. Han ska spela fiol. Jag hade från början tänkt att han skulle spela piano, eftersom vi har ett piano. Men eftersom det blev en plats ledigtpå fiol så slog vi till. Han säger ju i och för sig att han vill spela gitarr, men jag tror att det är bra för honom att börja med fiolen och sedan byta till gitarr. Ja, vi ska i alla fall pröva och se vad han tycker om det i en säsong, dvs, fram till juni.

Jag är lite nyfiken att höra om andras erfarenheter med suzuki. Hur har det gått? Hur gamla har era barn varit då de började? Hur gick det för er som föräldrar att spela själva och stötta barnet? Är lite nervös att lära mig spela på en barn-fiol :)
    Andra med barn som spelar instrument får också skriva om sina erfarenheter.
  • Svar på tråden Suzuki-erfarenheter
  • Koloraturell

Jag har spelat efter Suzuki som vuxen (också fiol) , och det har varit otroligt lärorikt!! Tycker det är ett väldigt pedagogiskt sätt att lära sig spela :) Bra att det tränar gehöret också, är ju särskilt viktigt på fiol eftersom den är bandlös :) Tror att ni gör er son en tjänst att börja med fiol och sedan ta gitarr, tvärtom kan bli svårare....

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att hjälpa ett barn att spela enl Suzuki.. men mitt råd är att ni ser till att skaffa suzukinotböcker, det skiljer ganska mkt på en vanlig notbok och en som går enligt suzuki....

Men lycka till i alla fall :)

• Celiine

Jag spelade själv fiol efter Suzuki när jag var liten. Jag var i 10-årsåldern när jag började, så jag var ju lite äldre än din son. Men jag tycker att det är en jättebra metod, hade aldrig klarat det om jag varit tvungen att sitta och tragla och lära mig noter det första jag gjorde.
    Tycker att med suzuki blir det roligt att lära sig spela, och lätt!

Koloraturell skrev 2010-01-14 20:36:14 följande:
    Jag har spelat efter Suzuki som vuxen (också fiol) , och det har varit otroligt lärorikt!! Tycker det är ett väldigt pedagogiskt sätt att lära sig spela :) Bra att det tränar gehöret också, är ju särskilt viktigt på fiol eftersom den är bandlös :) Tror att ni gör er son en tjänst att börja med fiol och sedan ta gitarr, tvärtom kan bli svårare.... Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att hjälpa ett barn att spela enl Suzuki.. men mitt råd är att ni ser till att skaffa suzukinotböcker, det skiljer ganska mkt på en vanlig notbok och en som går enligt suzuki.... Men lycka till i alla fall :)
    Var kan man få tag på suzuki-kurser för fiol som vuxen? Jag slutade efter några år, och ångrar mig lite nu. Det skulle vara kul att börja igen, men som sagt så vill jag inte börja med notläsning.
  • Svana

Tack för svar! Kul att höra att ni har positiva erfarenheter :)

På suzukinstitutet här i Gentofte (Danmark) har de vuxen-kurser. Man ska som förälder också spela, för att man ska kunna stötta barnet så mycket som möjligt och för att det ska bli något man gör tillsammans. Men jag ska enligt läraren spela på barnets fiol, det ska bli lite skoj.
    Celiine: Eftersom det är enligt med själva Suzuki-"filosofin" att föräldrarna också ska spela så borde det finnas Suzuki-kurser för vuxna på alla Suzuki-skolor.
    Koloraturell: Ja, jag tänkte också att eftersom han gärna vill spela gitarr så kan det vara smart att starta med fiol. Att spela fiol är ju också mer socialt än att spela gitarr. De ska spela på huskoncerter, många barn tillsammans, så jag hoppas han kommer tycka det är skojigt. Då kan han finna glädjen i att spela tillsammans med andra. Det tycker jag är viktigt, särskilt till att börja med.
    Nu ska vi iväg och få mått tagna för att se vad pojken ska ha för storlek på fiol.
  • Ellu

Vill bara först säga grattis till att ni kommit med!
    Våra barn spelar piano enligt suzukimetoden. Sonen har hållit på i tre år nu (började när han han var sex år) och dottern började i höstas (sju år). Man börjar nog oftast lite senare när det gäller piano eftersom det inte går att anpassa storleken på instrumentet.
    Det är en helt fantastiskt metod att lära sig att spela instrument på men det kräver ju en hel del tid eftersom man som förälder ska vara med på lektioner och hjälpa till med att öva. Fast det är värt det, helt klart både för att det ger barnen så mycket och för att det är kul att ha en gemensam aktivitet.

Vad jag vet börjar all suzukiutbildning med en föräldrakurs så att man som förälder ska dels lära sig vad metoden går ut på och grunderna i teknik/noter och spelande. Antar att det är lättare med piano då eftersom storleken på instrumentet är densamma för alla.
    Att få spela inför andra är ett naturligt inslag i suzukimetoden och mina barn tycker att det är otroligt kul. Det är häftigt att se att ens 8-åring kan sätta sig inför 500 personer och spela utan att tycka att det är särskilt pirrigt.
    För våra barn varvas spellektionerna med "teori" där de jobbar med rytmer och namn på tonerna först för att sen bygga vidare med noter och notvärden. Där är sonen just nu. Han har kommit till den nivån när det  börjar bli viktigt att kunna använda noterna som stöd och inte bara gå på gehöret. Annars är det häftigt att de kan lära sig så mycket genom att härma och lyssna.

Våra barn gillar det men visst, det är traggligt och tjatigt med läxorna mellan varven och ibland är det svårt att hitta lust och motivation men det går lite i vågor.

Förresten, mina barn ville väldigt gärna spela fiol också så de började med det i höstas enligt traditionell metod och det är verkligen stor skillnad, både i vad de spelar och hur de lär sig. Föredrar alla gånger suzuki men det hade förmodligen blivit för mycket att hålla igång två suzukiinstrument samtidigt.

Lycka till!

• bebben Elias mamma

Jag spelade fiol med suzukimetod när jag var 9-10 år. Tyckte det var svårt att härma och höra istället för lättare noter till att börja med. Men jag tvides med blockflöjten jag haft tidigare där man spelar efter noter. Jag tror dock att det är det bästa sättet för små barn.

• Koloraturell
    bebben Elias mamma skrev 2010-01-22 09:04:45 följande:
    Jag spelade fiol med suzukimetod när jag var 9-10 år. Tyckte det var svårt att härma och höra istället för lättare noter till att börja med. Men jag tvides med blockflöjten jag haft tidigare där man spelar efter noter. Jag tror dock att det är det bästa sättet för små barn.

att lyssna eller att läsa??

Jag tror att det finns för- och nackdelar med båda delarna. Fördelarna med noter är att du kan spela vadsomhelst utan krångel, ingen reptid behövs. Å andra sidan blir du inte särskilt bra på att improvisera och glömmer du noterna är det kört, för du har aldrig lyssnat.

Spelar du bara genom att lyssna får du ett fantastiskt gehör som du kan använda till att spela tillsammans andra och du får in känsla i musiken. Å andra sidan är det hopplöst att be dig spela något du aldrig spelat förut, för du måste lyssna först...

Svar på tråden Suzuki-erfarenheter