• SötFlöt

Pepticate

Hej! Någon som använder Pepticate till sin bebis? Jag började ge min dotter det idag och nu har hon fått gaser och blivit lös i magen, någon som känner igen?? Är det normalt i början?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Svar på tråden Pepticate
  • Miralicia

Pepticate är en väldigt ny hydrolyserad ersättning på den svenska markanden så det är nog inte så många som har hunnit få någon erfarenhet av den än. Det har bara varit möjligt att få den utskriven på livsmedelsanvisning sedan 31/12 2009, dvs i två veckor, och innan det har jag inte hört talas om den.

Den är baserad på hydrolyserad vassle, dvs vissa sorter av mjölkproteiner som har sönderdelats till så små delar att de inte ska orsaka reaktion, men det utesluter inte att extremt känsliga mjölkallergiker kan reagera på den ändå.

Det som skiljer Pepticate från de övriga hydrolyserade/mjölkfri ersättningarna är att den innehåller probiotika, dvs snälla tarmbakterier, så det skulle kunna vara så att det kan påverka lite gasighet innan magen har vant sig vid det. Vet att när det handlar om Sempers magdroppar, som också är probiotik, så vet jag flera barn som har behövt lite tillvänjning innan de haft optimal effekt, så det skulle kanske kunna vara liknande här. Men går det inte över så kan det vara idé att testa en annan ersättning som Nutramigen, som är baserat på en annan sorts hydrolyserat mjölkprotein (kasein) för det kan vara så att man kan tåla den ena sorten men inte den andra. Skulle det ändå inte fungera så finns det helt mjölkfria ersättningar som är baserade på fria aminosyror (Neocate respektive Nutramigen AA)

• SötFlöt
    Miralicia skrev 2010-01-13 17:49:23 följande:
    Pepticate är en väldigt ny hydrolyserad ersättning på den svenska markanden så det är nog inte så många som har hunnit få någon erfarenhet av den än. Det har bara varit möjligt att få den utskriven på livsmedelsanvisning sedan 31/12 2009, dvs i två veckor, och innan det har jag inte hört talas om den.Den är baserad på hydrolyserad vassle, dvs vissa sorter av mjölkproteiner som har sönderdelats till så små delar att de inte ska orsaka reaktion, men det utesluter inte att extremt känsliga mjölkallergiker kan reagera på den ändå.Det som skiljer Pepticate från de övriga hydrolyserade/mjölkfri ersättningarna är att den innehåller probiotika, dvs snälla tarmbakterier, så det skulle kunna vara så att det kan påverka lite gasighet innan magen har vant sig vid det. Vet att när det handlar om Sempers magdroppar, som också är probiotik, så vet jag flera barn som har behövt lite tillvänjning innan de haft optimal effekt, så det skulle kanske kunna vara liknande här. Men går det inte över så kan det vara idé att testa en annan ersättning som Nutramigen, som är baserat på en annan sorts hydrolyserat mjölkprotein (kasein) för det kan vara så att man kan tåla den ena sorten men inte den andra. Skulle det ändå inte fungera så finns det helt mjölkfria ersättningar som är baserade på fria aminosyror (Neocate respektive Nutramigen AA)
    Tack! Hon har dock bara varit lite lös en gång idag så avvaktar väl några dagar till och ser
    ★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
Svar på tråden Pepticate