• SaraC

5-månaders som endast sover korta stunder

Vår dotter som snart är fem månader gammal sover max 30-45 min åt gången dagtid! Detta innebär att hon har 4 sovtillfällen på dagen. Har hört att de har en uppvakningsperiod efter 30 minuter och har försökt få henne att somna om men inte lyckats. Hon är glad när hon vaknar men orkar naturligtvis max vara vaken 1-2 timmar.

Hon går och lägger sig 19, äter igen kl 23, 03, 06 och sedan somnar vi ofta om och sover till 8-9.

Någon som känner igen sig? Det är väl egentligen inget problem men det vore skönare om hon sov två-tre längre pass dagtid.

• Svar på tråden 5-månaders som endast sover korta stunder
  • FlaxMamma

så är min son också, han vaknar jätte glad efter bara 20 minuter men om jag har honom i vagnen inne eller ute  så kan han sova i 3 timmar på förmiddagen och 1.5 timmar på eftermiddagen så det fungerar absolut bäst för oss..

• magizmaka

Känner också igen det där. Min son är lite mer än fem månader och han har börjat sova korta pass på dagarna. Innan har han sovit 1,5 - 2 timmar. Han är också glad när han kommer upp men sen dröjer det inte länge tills han blir gnällig igen

• SaraC

Tack för svar! Jag pratade med min sköterska på BVC idag, hon sade att alla barn har olika sovpersonligheter. Hon sade också att hon har erfarenhet av att fullgångna flickor är särskilt intresserade av att vara vakna   {#lang_emotions_smile}

• fjärilita

min är precis likadan. Jätte jobbigt. Hon är konstant gnällig då hon aldrig verkar utvilad.

• star11

Vad skönt att höra, min bebis är precis som du beskriver, sover inte långa stunder på dagen och vaknar minst 3 ggr nattetid för att bli ammad. Däremot sover han mkt bättre ute i vagn på promenad så det kan jag rekommendera!

• meghan26

Här har vi en till!

Min dotter är precis 5-månader fyllda och hon sover max 30 min åt gånger dagtid. Detta betyder vaken 2 tim, sova 30 min, vaken 2 tim, sova 30 min osv hela dagen fram till nattning vid 19. Ibland sover hon 15 min åt gången. I vagnen däremot kan hon sova läääänge.

På nätterna har det varit så att hon har ätit 2-3 ggr, men sen vi började lite smått med välling har det blivit bättre. Nu äter hon vid 22/23 och sen en gång på natten för att sen gå upp vid 07.

Frågade min BVC ang vilostunderna på dagarna och hon tror detta kan bli bättre när hon blir runt 9-11 månader för då blir det bara en vila på dagen, strax efter lunch. Då kan hon förhoppningsvis sova 1,5-2 timmar.  Nu klarar hon sig på sina powernaps.

Min dotter har en halvbrorsa som är 7 år och han var precis likadan. Det var inte förrän han slutade amma helt och åt riktig mat som han blev bättre på att sova dagtid, och det var runt 9 månader.

Så jag väntar med spänning för jag vill oxå kunna vila på dagarna!!!!

• relan
    meghan26 skrev 2010-01-16 19:54:26 följande:
    Så jag väntar med spänning för jag vill oxå kunna vila på dagarna!!!!
    Ja, ha inte för stora förhoppningar bara! Min son var likadan, och numera är han så stor att han bara sover en gång om dagen. I 30 min, precis som förut.
  • vårvinterbarn

Jag har också haft (haft säger jag då jag peppar, peppar äntligen har lyckats få in längre sovperioder) en sån son, dottern var likadan.

Sonen sov 30 min åt gången. Jag gjorde upp ett schema för att se hur han åt och sov. Kom fram till att han inte alls sover sina 15 timmar per dygn. Plus att jag har läst att de ska sova minst en timme för att det ska ha verkan. Så då vart jag envis. I tre dagar bestämde jag mig för att han ska sova oavsett vad han tycker själv. Så här ser hans dagar ut nu:

Vi stiger upp vid sju, vid halv nio ska han sova, sover till tio, halv elva nånting. Han äter, är vaken fram till halv ett då han äter lunch. Efter det sover han 2 och en halv timme (!!) sen är han uppe till fem, sover en liten stund och lägger sig för natten vid 8-9, vaknar vid 11 för mat ,fortsätter sova till 5 för mat och vaknar sen vid sju.

Jag gjorde upp ett nytt schema hur jag vill att han ska sova, stod och vaggade honom i vagnen, hur vaken och sprattlig han än var i en och en halv timme, det tog honom tre dagar av envist vaggande att fatta när och att han ska sova.

Innan var han gnällig och när han skulle sova fick jag buffa runt med honom. Nu lägger jag ner honom i vagnen den tiden och behöver knappt vagga överhuvudtaget. Det är som drömmen! Jag har kontroll och vet om han är hungrig, trött eller vad. Och han är bara glad jämt när han är vaken.

Tillägger att han är 4 månader. Jag gjorde samma med dottern, men hade glömt bort det när sonen kom. Tror oftast att man tror att de ska sova mindre än vad de borde.

• bredsjöbo

Hittade den här gamla tråden och undrar om en kan sparka liv i den. Rubriken kunde nämligen vara skriven av mig. Och det som fascinersr mig är hur olika föräldrar hanterar situationen. Vissa säger: "Det är normalt." "En fas." El dyl. Medan andra tänker: det skulle inte behöva vara så här. Jag kanske inte hittat verktygen just nu men med andra rutiner kan vi (åter) hitta en vardag som är bättre. Där barnet är utvilad när hen har sovit. Jag tillhör kategori nummer två. Och för första gången känner jag mig ifrågasatt i mitt föräldraskap. "Du vill bara att barnet ska sova hela tiden." eller " Det är normalt. Så har de flesta det" För två veckor sedan (av någon anledning) hände detta: Barnet vaknar efter 15 till 40 min. Långt innan det är utvilat. Barnet äter mindre portioner (ibland för att hen är för intresserad av omvärlden, ibland för att hen uppenbart är för trött för att äta) Barnet äter oftare. Barnet somnar inte när hen är trött. (Antingen för att vuxna leker med hen. Eller för att hen sysselsätter sig själv. Eller för att det är för mycket som händer runt omkring. ) Barnet är mycket oroligare (kan inte leka själv längre stunder, kan inte somna själv i sängen) Barnet är mycket gnälligare och gråter mer. Barnet sover dock fortfarande hela nätter. 23-07. Peppar peppar. .. Min teori ett: hen blir inte längre mätt på ersättning. Jag övergår till välling till frukost så att hen somnar tungt och får en ordentlig förmiddagsvila. Så hen orkar med resten av dagen. (Har ännu inte fått någon effekt. Vi är dock inte uppe i full pottion än så än finns hoppet). Min teori två: hen är i en utvecklingsfas och behöver faktiskt sova mer än förr. Min teori tre: hen har blivit äldre, är mer nyfiken och uppmärksam och nyfiken på intryck. Vilket fått alltför stora konsekvenser. .. I brist på fler teorier ska jag prova vinterbarns metod och utvärdera. Vad säger ni andra? Några erfarenheter eller fantastiska lästips?

• Nukkumatti

Jag har provat men orkar inte stå o vagga en hysteriskt skrikande (och pigg) bebis så länge, så han får sova sina 40 min i sträck. Hans gnällighet botar jag genom att gå ut med honom, han är nöjd i babybjörnen eller numera (6 mån) i vagnen sittandes. Vissa dagar sover han 5 gånger och vissa 3 beroende på hur länge han sovit på natten. Det ända jag jobbat konsekvent med är att försöka hålla honom uppe på kvällen till 19/20 så att han ska sova till 07. Vaknar han tidigare så försöker jag låtsas att det är natt så länge som möjligt (oftast en halv timme...).

• mie79

Min lilla tös 4,5 mån sover oxå korta stunder. Men hon är oftast nöjd och glad. Det hade varit bekvämt om hon sov längre, men med storebror på 3 år hemma kan jag inte hålla på och vagna henne så länge. Sonen sov oxå lite men det blev bättre när han blev lite större och fick färre sovstunder på dagen. Lycka till!

Svar på tråden 5-månaders som endast sover korta stunder