Jag har också haft (haft säger jag då jag peppar, peppar äntligen har lyckats få in längre sovperioder) en sån son, dottern var likadan.
Sonen sov 30 min åt gången. Jag gjorde upp ett schema för att se hur han åt och sov. Kom fram till att han inte alls sover sina 15 timmar per dygn. Plus att jag har läst att de ska sova minst en timme för att det ska ha verkan. Så då vart jag envis. I tre dagar bestämde jag mig för att han ska sova oavsett vad han tycker själv. Så här ser hans dagar ut nu:
Vi stiger upp vid sju, vid halv nio ska han sova, sover till tio, halv elva nånting. Han äter, är vaken fram till halv ett då han äter lunch. Efter det sover han 2 och en halv timme (!!) sen är han uppe till fem, sover en liten stund och lägger sig för natten vid 8-9, vaknar vid 11 för mat ,fortsätter sova till 5 för mat och vaknar sen vid sju.
Jag gjorde upp ett nytt schema hur jag vill att han ska sova, stod och vaggade honom i vagnen, hur vaken och sprattlig han än var i en och en halv timme, det tog honom tre dagar av envist vaggande att fatta när och att han ska sova.
Innan var han gnällig och när han skulle sova fick jag buffa runt med honom. Nu lägger jag ner honom i vagnen den tiden och behöver knappt vagga överhuvudtaget. Det är som drömmen! Jag har kontroll och vet om han är hungrig, trött eller vad. Och han är bara glad jämt när han är vaken.
Tillägger att han är 4 månader. Jag gjorde samma med dottern, men hade glömt bort det när sonen kom. Tror oftast att man tror att de ska sova mindre än vad de borde.