• MalinK85

Havregrynsgröt till 7 månaders?

Klarar min 7 månaders kille lite hemmagjord havregrynsgröt till eftermiddagsmål?
    Han har toktröttnat på äppelgröten och frukt räcker inte innan kvällen.

Annars får ni gärna ge tips på andra em-mål som är lagom för åldern {#lang_emotions_sunny}

Tjing!

• Svar på tråden Havregrynsgröt till 7 månaders?
  • Pez76

kanske man kan blanda lite med egen havregrynsgröt och den köpta? Det tipset fick jag på BVC men den egengjorda kan eventuellt behövas mixas. Just nu blandar jag åttamånadersgröt (fullkorn) med mild havregröt (4 mån). Det e superpoppis! Min son e ca 7,5 månader.

• MalinK85
    Pez76 skrev 2010-01-13 15:52:17 följande:
    kanske man kan blanda lite med egen havregrynsgröt och den köpta? Det tipset fick jag på BVC men den egengjorda kan eventuellt behövas mixas. Just nu blandar jag åttamånadersgröt (fullkorn) med mild havregröt (4 mån). Det e superpoppis! Min son e ca 7,5 månader.
    Aha, det var ju ett bra tips. Det är så himla trist när det kommer till em och jag vet att det kommer bli en kamp med maten. Tänkte försöka mig på något annat eftersom det är lite tidigt med två mål lagad mat om dagen :)
  • vilde

Jag gjorde små bitar av banan och lade i gröten. Sedan rörde jag hela tiden när jag kokade gröten- då gick havregrynen sönder. Lätttuggat och lite mer lättflirtat än ren havregrynsgröt. Serverade med nåt att dricka på sidan. Dottern älskade det.

• MalinK85
    vilde skrev 2010-01-13 15:57:57 följande:
    Jag gjorde små bitar av banan och lade i gröten. Sedan rörde jag hela tiden när jag kokade gröten- då gick havregrynen sönder. Lätttuggat och lite mer lättflirtat än ren havregrynsgröt. Serverade med nåt att dricka på sidan. Dottern älskade det.
     Oh, oh låter ju toppenbra!
  • Sofi 83

Min dotter började äta hemmagjord havregrynsgröt på kvällarna när hon var lite över 6 månader. Mixade grynen först och sen kokade jag en lös gröt i mikron.
    Går ju att blanda med någon fruktpuré om han inte gillar gröten som den är!

• Kodia

Mixa ett par deciliter gryn och ha i en burk, så går det snabbt och smidigt att göra egen gröt i micron.

Varför kan du inte ge två mål lagad mat redan nu? Är det nya rekommendationer? Vad ger du för övrigt då? Bröstmjöölk/ersättning flera mål? Jag har för mig att sonen började med två mål lagad mat redan runt 6 mån...

• Chinirauring

hej måste fråga..hur blir ert barn då hon/han ätit sempers gröt...ska barnen bajsa varje dag?min dotter gör det....började då hon starta med gröt varje dag!skriv gärna i min gb eftersom jag hittar aldrig tillbaka till tråden jag skrev i...kram

• Täby82

Jag har gett min dotter havregrynsgröt sedan hon var 6 månader till frukost varje dag. Använder en mortel för att göra grynen mindre. Använder 1/2 dl gryn och 1 dl vatten. Sedan mosar jag alltid i någon frukt, banan, päron eller mixat fruktmos som jag har fryst in i tärningar, perfekt att smälta i gröten.

• dosedumman86

de går bra om du kör den i mixern, min son tål inga gröter pga komjölksproetinallergi förutom en som kostar 55 kr per pkt vilket man inte alltid har råd med så här en vecka innan bd och ja körde lite havregrynsgröt i mixern inga problem:)))

• SchumiFerrari

jag har bara krossat i handen.. Min store har aldrig ätit fabriksgröt....

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • Godisunge

Våran tjej tröttnade också ganska sart på pulvergrötarna så vi började nog redan vid 5,5 med annan gröt. Smulade havre grynen lite. Polenta och mannagryn är också mycket poppulärt och slätare än havregrynen och inte så klibbigt heller. 

Svar på tråden Havregrynsgröt till 7 månaders?