• DaCiss

Kan foglossning förvärras trots att man INTE är gravid??

Kanske en konstig fråga men jag fick barn för 6 månader sedan. Jag hade lite foglossning kvar sen den graviditeten men jag kände inte av den alls 2 månader efter förlossningen. Men då började jag träna pilates och då märkte jag av den lite vid vissa övningar. Jag fortsatte träna och under en period på några månader kände jag inte av någon vidare foglossning alls mera.

Nu har den kommit tillbaka! Och nu är det värre. Nu kan jag känna av den då jag är ute och promenerar, jag kan känna av den då jag suttit en stund på golvet med mina barn osv.. Jag stavgångar också varannan dag och har gjort det i någon månad nu, kan det bero på det?

Kan man alltså få MER foglossning trots att man inte är gravid? Eller måste man vara gravid för det? Jag har inte fått tillbaka mensen så det skulle ju vara himla otur om någon av våra 2 episoder prickade in min allra första ägglossning!

• Svar på tråden Kan foglossning förvärras trots att man INTE är gravid??
  • realhygglo

Man kan ha foglossningar utan att vara gravid. Endel har kvar foglossningar till och från i flera år efter en graviditet, men själv hade jag knappt några problem med foglossningar under graviditeten, endast mellan cirka vecka 22-30, sen kände jag inte av dem alls men efter graviditeten har jag ont i bäckenet uppe vid höftkammen ganska ofta, särskilt om jag varit ute och promenerat. Det är 8 månader sedan vår dotter föddes.

• Pärlan81

Japp! Jag har haft foglossning i nu 13 månader efter min sons födelse.
    Du behöver inte vara gravid för att ha foglossning efter din son fötts.
    Många kan känna av det år efter sin förlossning då gäller det att få kontakt med en sjukgymnast som kan hjälpa dig att lindra besvären genom övningar annars så är det värktabletter som gäller när det känns ordentligt.
    Jag har till och från. Oftast på morgon o kväll. Ibland gör det riktigt ont då får sambon massera bort det om det ens går.
    Har inte vart hos sjukgymnast men känner att jag borde så jag kan göra övningar hemma.

• DaCiss

Tack för de snabba svaren! Och vilken lättning Allra mest lättad blir jag nog av ett gravtest men ändå, det känns bra att veta detta!

Men varför nojjar man sig att man kan vara gravid igen? Är man aldrig nöjd som kvinna? Har man mens är man så less, har man inte så nojjar man över graviditeter! Eller i alla fall då jag!

Svar på tråden Kan foglossning förvärras trots att man INTE är gravid??