• lilla snuttan

Arrgh, hur delar jag upp rutor i Word för att bli lika stora?

Jag blir galen, jag vill utnyttja ett A4ark maximalt där jag ska ha 4 lika stora rutor med text i. Finns det inga stödlinjer i Word eller hur ska jag veta att alla 4 rutor är exakt lika stora? Om man tänker sig ett A4 så ska jag klippa det i 4 delar som sagt och i dem ska det vara inbjudningstext med ca 1,5 cm marginal. Jag har ingen fungerande skrivare nu så jag kan ju inte hålla på att testa mig fram heller... Snälla, någon som vet?

• Svar på tråden Arrgh, hur delar jag upp rutor i Word för att bli lika stora?
  • Kiwis mamma

Jag brukar "fuska" genom att skapa en textruta. Denna gör jag först lika stor som hela bredden på A4 (så jag vet hur stort det är) och sedan halverar jag denna. Samma procedur på höjden. Nu har jag alltså en ruta som är exakt 1/4 av ett A4. Sedan skriver jag texten i textrutan, lägger in bilder eller vad jag nu vill ha. Jag brukar också ändra kantlinjen antingen till ingen kantlinje eller till en mkt. svag streckad i ljusgrå ton så att inte denna syns när jag skriver ut. När jag är nöjd kopierar jag hela textrutan och klistar in tre till rutor som jag placerar i de övriga hörnen. Nu kan du skriva ut hela A4 innehållande 4 likadana "kort". Hoppas det lyckas för dig!

• Mi na

Om du vet vilken skrivare du ska skriva ut på kan du testa att skriva ut dina rutor på skrivaren också innan du har lagt ner allt för mycket arbete eftersom olika skrivare matar papperen olika.

• Footwing

Använd Excel istället.. jag tycker Word är hopplöst om man ska ha rutor, tabeller osv.. I Excel går det som en dans

• KvastHilda

Om du har det, alltså...

• jeeri74

Vet du storleken på bredd och längd kanske du kan göra etiketter? Har för mig man kan göra egna i storlek och ange hur många man vill ha på en sida.
    Annars håller jag med Kiwis mamma angående textrutor.

• Nyckelpigan80

Gör en tabell vettja!

Svar på tråden Arrgh, hur delar jag upp rutor i Word för att bli lika stora?