• J L86

Tjockis med pco vill ha barn och hjälp!!!

hej.
    är en tjej på 24år. är överviktig (väger 130och pco) har haft ständiga blödningar ett tag. Min gyn gjorde inget åt detta. sedan några dagar senare fick jag kraftiga buksmärtor, åkte in akut och fick primilut nor som stoppade blödningarna några dagar.

Hur ska jag någonsin blir gravid ?? Jag lär ju inte ha äl när jag har blödning hela tiden, sen får man väl inte hjälp för att jag väger för mycket.... finns det inga hopp??? hur har ni andra tjockisar gjort ??? hur har det gått för er???

JAG KÄMPAR MED VIKTEN OCH ÄTER INTE LÄNGRE GODIS ELLER LÄSK... MEN DET ÄR SVÅRT =( KILONA RASAR INTE DIREKT AV EN...!!

SNÄLLA HJÄLP.!

• Svar på tråden Tjockis med pco vill ha barn och hjälp!!!
  • Cat3

Jag hade samma problem och tog tag i både kosten och började motionera. Började väldigt försiktigt på frisskissvettis ryggjympa ach  avancerade sedan till deras vanliga medeljympa. Tre gånger i veckan jympade jag. Jag hade en startvikt på 104 kg. Bmi på 43.

OCH DET FUNGERADE

tappade 20 kg och det räckte för att bli gravid. Bmi 34 hade jag då.

• Emotional

Hej!
    Här är en till som har övervikt och vill ha barn. Har börjat tänka på vad jag äter och planerar dag för dag vad jag ska äta och det går åt rätt håll på vågen. Äter metformin 3ggr/dag också. Vill du följas åt på vägen så är det bara att hojta till!

• J L86
    Emotional skrev 2010-01-16 12:09:06 följande:
    Hej!Här är en till som har övervikt och vill ha barn. Har börjat tänka på vad jag äter och planerar dag för dag vad jag ska äta och det går åt rätt håll på vågen. Äter metformin 3ggr/dag också. Vill du följas åt på vägen så är det bara att hojta till!
    hej.
    Vad kul att det finns någon som är i samma sits som mig. (fast själva situvationen inte är särskillt rolig) hur fick du metformin utskrivet?? funkar det bra??
  • kattennizze

Jag har inte PCO, men ägglossningsrubbningar och övervikt. Jag fick göra IVF, och då hade jag BMI 30. Det är gränsen för att göra IVF, och det tycker jag är helt ok. Jag kan verkligen rekommendera dig att gå ned i vikt, för en graviditet tar så sjukt mycket jobbigare om man redan är överviktig. Men det vet du säkert redan! Jag tycker du ska prata med din läkare och fråga om hur du ska gå vidare, kanske en remiss för operation? Finns det någon dietist på din vårdcentral? Det ÄR supersvårt att gå ned i vikt, ibland får vissa hjälp av en terapeut. Fundera över vad som passar dig!!
    Jag kämpar nu med några kilon för att komma ned till BMI 30 för att få göra syskonförsök, helst vill jag komma ännu längre ner såklart, men man får väl se vad som är realistiskt.

• Emotional
    J L86:
    Får säga detsamma, även om det inte alls är kul att vara i den här situationen. :P Jag fick metformin utskrivet i samband med att jag deltog i en "överviktsgrupp". (Anknuten till ett sjukhus). Sedan när receptet tog slut bad jag min läkare skriva ut nytt och det gjorde hon gladerligen. Men det verkar som om man måste ha lite tur, alla är inte lika övertygade om att metforminet ska hjälpa oss med PCO, de håller sig till att det är bara diabetiker som ska få medicinen. Nåja. Du frågade om det hjälper, ja, det gör det - i alla fall för mig. Hittills har jag gått ner nästan 5kg sen jag började med metforminet igen. (Hade en paus pga krångel, en lång och tråkig historia... men nu är jag tillbaka på banan igen!).
  • J L86
    Emotional skrev 2010-01-17 22:04:41 följande:
    J L86: Får säga detsamma, även om det inte alls är kul att vara i den här situationen. :P Jag fick metformin utskrivet i samband med att jag deltog i en "överviktsgrupp". (Anknuten till ett sjukhus). Sedan när receptet tog slut bad jag min läkare skriva ut nytt och det gjorde hon gladerligen. Men det verkar som om man måste ha lite tur, alla är inte lika övertygade om att metforminet ska hjälpa oss med PCO, de håller sig till att det är bara diabetiker som ska få medicinen. Nåja. Du frågade om det hjälper, ja, det gör det - i alla fall för mig. Hittills har jag gått ner nästan 5kg sen jag började med metforminet igen. (Hade en paus pga krångel, en lång och tråkig historia... men nu är jag tillbaka på banan igen!).
    okej... då ska jag fråga min läkare om det när jag ska träffa henne igen. jag har oxå gått ner ca 5kg. Fast utan hjälpmedel. bara slutat med läsk och godis.... så får se hur långt man kan gå... =) 
  • EnsammaMamma

JL86: Jag har ungefär samma problem, jag fick metformin utskrivet men blev väldigt dålig i magen av dem och jag har inte alltid tillgång till toa på jobbet så det var bara att skippa, jag äter nu en mjöl och mjölkfri diet som verkar fungera ganska bra, mitt mål är att försöka gå ned i vikt och bli gravid utan medicinering men det är f-n inte lätt.... Kanske är det något mer i din kost du kan ändra på samt se över din vardagsmotion, kanske kan du göra små ändringar där.

Svar på tråden Tjockis med pco vill ha barn och hjälp!!!