• nyfikengrön

Dyspepsi/ magkatarr vad gör jag?

Jag har upptäckt att hungern jag känner inte är vanlig hunger ändå utan ett sug i magen s.k hungersug som man kan ha samtidigt som man får sura uppstötningar och så. S.k dyspepsi i dagligt tal kallat magkatarr.

Har nu köpt pepcid duo och provat men den hjälper mig inte ju, vad ska jag göra?? Det är himla jobbigt att gå runt med det här suget som att jag vore döhungrig hela tiden, det finns kvar även när jag ätit. Rapar ibland och får sura uppstötningar, det är himla jobbigt.

Nån som har lite bra tips på vad jag ska göra??

• Svar på tråden Dyspepsi/ magkatarr vad gör jag?
  • Familytime

Suget känner jag verkligen inte igen som ett symtom på magkatarr, är du helt säker på att det är det du har? Inte graviditet?

• nyfikengrön

Ja jag är heeeelt säker på att jag inte är gravid!!! Har inte haft sex sedan juni så ;)

Enligt sjukvårdskunniga så är det nåt magkattarssliknande jag har med det här suget i maggropen och svagt illamående och rapar och sura uppstötningar.

• nyfikengrön
    Symtom för DYSPEPSI

Tidig mättnadskänsla
    - Japp och sen känns det hungrigt efter 5 minuter.

Illamående
    - njae.

Rapningar och gaser
    - ja rapningar som sitter i samband med suget.

Sura uppstötningar och halsbränna
    - en del upptsötningar har jag.

Sur mage
    - vet inte riktigt, hur definierar man sur mage??

Hungersugningar
    -JAAAAA känns som magen kurrar hela tiden och jag vore utsvulten även fast jag har ätit.
  • LillTussa

Börja fundera varför; stressar du mkt, äter du fel?

Sen, kör en kur (10 dagar) med omeprazol, eller likn. Dra ned på rökning o alkohol o kaffe. Rör gärna på dig. Ät också gärna lite proviva eller verum. Lägg om kosten med små lätta mål ofta och öka fibermängden och vatten. Brukar funka för mig.

Har man haft magkatarr kommer det säkert åter som ett brev på posten. Så börja sköta om din mage! Det är inte roligt om det blir värre, och magkatarr är ett tidigt tecken på att man är i riskzonen för magsår.
    Krya på dig!
  • nyfikengrön

Jag äter bra och fiberrik kost redan, röker inte, dricker inte kaffe och det blir inte mkt alkhol heller.

Har provat pepcid nu men det hjälper inte, har tagit två stycken och ändå har jag kvar samma jävla sugande känsla som att jag vore hungrig ju.

Har ju varit väldigt stressad och fått utmattningsdepression och varit sjukskriven ett tag och även ätit antidepressiv medicin.

Vet inte riktigt hur länge jag känt såhär dock, det var idag en kollega påpekade att det jag trott varit hunger inte alls var hunger utan hungersug så att säga.

Har ju tagit det lugnt länge nu ändå men ändå tycker jag det blir mer påtagligt nu.

• LillTussa
    nyfikengrön skrev 2010-01-13 19:09:27 följande:
    Jag äter bra och fiberrik kost redan, röker inte, dricker inte kaffe och det blir inte mkt alkhol heller. Har provat pepcid nu men det hjälper inte, har tagit två stycken och ändå har jag kvar samma jävla sugande känsla som att jag vore hungrig ju. Har ju varit väldigt stressad och fått utmattningsdepression och varit sjukskriven ett tag och även ätit antidepressiv medicin. Vet inte riktigt hur länge jag känt såhär dock, det var idag en kollega påpekade att det jag trott varit hunger inte alls var hunger utan hungersug så att säga. Har ju tagit det lugnt länge nu ändå men ändå tycker jag det blir mer påtagligt nu.
    Då har du ju kunnat göra vad du kan gällande kost. Försök gå ut o gå lite också. Brukar vara bra för mage och huvud.
    Jag skulle nog prova omeprazol eller Losec mups istället finns receptfritt på apoteket, du kan även kontakta vc för att få annat utskrivet, finns en annan medicin som också hjälper men som är receptbelagd, Andapsin heter den. (om jag kommer ihåg rätt)
    Lägg på verum/proviva när du äter din andra medicin. De sabbar ju också magen rätt bra, och undvik läkemedel med NSAID och ibuprofen. 
    Men jag skulle nog kontakta vc ändå och få det kollat, men tills dess kan man ju försöka göra det man kan?
    Magkatarr och stress går hand i hand.. 
  • nyfikengrön

Har ju en tid hos företagsläkaren på fredag, ska ta upp det med henne då. O så ska jag inskaffa proviva/verum. Har också nyligen ätit muskelavslappnande mot ryggont de kan ju ha ställt till det också samt att jag innan jul stukade knät och fick värktabletter utskrivna alvedon och ipren som jag till en början käkade regelbundet.

Mkt piller har det blivit...

• Sacajawea

Pepcid funkar inte alls för mig, har liknande symtom som du. Fick rekommenderat att prova Losec och de funkar faktiskt bra.

• LillTussa
    nyfikengrön skrev 2010-01-13 21:48:56 följande:
    Har ju en tid hos företagsläkaren på fredag, ska ta upp det med henne då. O så ska jag inskaffa proviva/verum. Har också nyligen ätit muskelavslappnande mot ryggont de kan ju ha ställt till det också samt att jag innan jul stukade knät och fick värktabletter utskrivna alvedon och ipren som jag till en början käkade regelbundet. Mkt piller har det blivit...
    Ja då förstår jag. Försök inte äta värktabletter på fastande mage utan i samband med måltid. Hjälper lite i alla fall.. Åsså verum och proviva, kan inte nog säga hur bra det är mot magen. För mig hjälper det så mycket!
  • nyfikengrön
    LillTussa skrev 2010-01-13 21:52:51 följande:
    Ja då förstår jag. Försök inte äta värktabletter på fastande mage utan i samband med måltid. Hjälper lite i alla fall.. Åsså verum och proviva, kan inte nog säga hur bra det är mot magen. För mig hjälper det så mycket!
    ska testa verum och proviva, mamma tjatar om det också ;) ska tänka på det där med värktabletter, tyvärr har det nog blivit för många på fastande mage.. men nu äter jag inte så mkt värktabletter längre. Äter fluoxetin mot depressionen nu, har nyss bytt sort från sertralin. De tar jag på morgonen i samband med frukost iaf.

Det känns för jävla surt att jag slängt ut pengar på pepcid som apoteket sa var bäst och så hjälper de inte.. har som sagt tagit två stycken och inte märkt nån förbättring what so ever av dem. Fan. Nåja.. på fredag ska jag till företagsläkaren och ska prata med henne om det här då och se vad hon säger och gör åt det.

Så jobbigt att gå runt och känna sig som magen kurrar hela tiden och att man är döhungrig och så är man inte det. känns som man vet ju inte när man är mätt eller ej nu riktigt för detta hungersug som man har hela tiden.
  • Sacajawea

Tillägg: Proviva funkade sådär för mig, Actimel är bättre :)

Men som sagt, prova skadar ju inte.

• Sacajawea
    Sacajawea skrev 2010-01-13 22:21:59 följande:
    Tillägg: Proviva funkade sådär för mig, Actimel är bättre :) Men som sagt, prova skadar ju inte.
    Nej, jag menar Activia *förvirrad och ska nog gå och lägga mig nu*
  • nyfikengrön

Imorgon är det jag som köper actimel! Jobbigt som sagt att ständigt känna sig hungrig

• nyfikengrön

Har inhandlat Verum hälsofil nu och ska prova med den. Jag kan inte skilja på om jag är hungrig på riktigt eller om det bara är det där suget jag har i magen. Har överdoserat pepcid men de hjälper inte ett dugg!!! Det är bara som att tugga sönder en fluortablett för sjutton lika mkt verkan har den i magen..

• 1989

Sluta ta Pepcid duo och alla piller folk käkar. Såna mediciner lindrar bara symptomen , inte själva orsaken. Börja ät verumfil eller annan dryck med goda bakterier, stressa ner och försök att äta oftare i mindre portioner mat. Vet själv att om jag lät det gå för lång tid mellan måltiderna "chockade" jag min mage och fick dunderont!

• Dions mamma
    1989 skrev 2010-01-25 21:32:20 följande:
    Sluta ta Pepcid duo och alla piller folk käkar. Såna mediciner lindrar bara symptomen , inte själva orsaken. Börja ät verumfil eller annan dryck med goda bakterier, stressa ner och försök att äta oftare i mindre portioner mat. Vet själv att om jag lät det gå för lång tid mellan måltiderna "chockade" jag min mage och fick dunderont!
    Jag håller med, alla dessa mediciner förstör bara kroppen på sikt eftersom det endast lindrar symptomen, precis som 1989 skriver. Prova att drick Aloe Vera, en helt naturlig växt som är dokumenterat bra för magen. Det finns också något som heter probiotika, bakterier i form av ett litet piller som går direkt till tarmen. Verum och sånt i alla ära, men de kommer ner till magsäcken istället för tarmen där bakterierna gör bäst värkan!
  • sandos

Observera att "alla dessa mediciner förstör bara kroppen på sikt eftersom det endast lindrar symptomen" är totalt felaktigt. Man kan ha sår på magmun etc som inte kan läka så länge man har för sur miljö, och då kan omeprazol och liknande fungera. Har själv blivit hjälpt av en 14-dagars kur från en magkatarr som uppstod i Thailand och pågick i drygt ett halvår.

Svar på tråden Dyspepsi/ magkatarr vad gör jag?