• Anonym (shit!)

Shit, glömde p-pillerna hemma!

Tog som vanligt mitt ppiller igår eftermiddag/kväll. (har larm på mobilen så jag ska komma ihåg att ta dem) Några timmar senare hade jag sex med min pojkvän och imorse när jag åkte iväg (ska vara bortrest till på fredag) så GLÖMDE JAG TA MED MIG PPILLERNA! Kom på det när telefonen ringde nyss och inte hittade ppillerna i plånboken där jag brukar ha dem för att inte glömma dem.
    Har dock nyss börjat på ny karta och den har legat på byrån hemma för jag slängde bara gamla kartan och la inte i nya i plånboken.

Jag antar att det numera finns en risk för att jag ska bli gravid? hur stor är den risken? Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Shit, glömde p-pillerna hemma!
  • Anonym (shit!)
    plumselina78 skrev 2010-01-13 18:29:51 följande:
    använda kondom
    min pojkvän är inte med mig så jag kommer inte ha mer sex. men eftersom jag hade det igårkväll undrar jag nu? spermierna lever väl ett visst antal dagar och det är ju svårt att använda kondom mot spermier som redan är i mig?
  • Anonym (shit!)
    Anonym skrev 2010-01-13 18:35:56 följande:
    ta ett dagen efter piller
    Hur funkar dem? Har möjlighet att ta mig till apoteket först i morgon. Då är det över 1½ dygn sen jag hade sex? Hjälper det ändå?
  • Anonym

Det beror bland annat på var i menscykeln du är. Hormonerna efter p-piller ligger ju ofta kvar i kroppen ett tag efter man slutat (eller som i ditt fall missat/glömt), så sannolikheten för graviditet är inte stor, men finns såklart!

Jag skulle råda dig att ta ett dagen efter piller!
  • Anonym

Dagen efter piller kan du ta inom tre dygn efter oskyddad samlag. Bäst såklart ganska strax efter, men 1½ dag går alltså bra!

• Anonym (shit!)
    Anonym skrev 2010-01-13 18:39:30 följande:
    Det beror bland annat på var i menscykeln du är. Hormonerna efter p-piller ligger ju ofta kvar i kroppen ett tag efter man slutat (eller som i ditt fall missat/glömt), så sannolikheten för graviditet är inte stor, men finns såklart! Jag skulle råda dig att ta ett dagen efter piller!
    Jag har bara tagit 3 eller 4 tabletter på nya kartan Alldeles precis slutat blöda pillerblödningen iaf.
  • Anonym (shit!)
    Anonym skrev 2010-01-13 18:41:15 följande:
    Dagen efter piller kan du ta inom tre dygn efter oskyddad samlag. Bäst såklart ganska strax efter, men 1½ dag går alltså bra!
    okej. då ska jag fixa det imorgon så snart jag kan. så risken är inte så stor nu med andra ord?
  • Anonym
    Anonym (shit!) skrev 2010-01-13 18:41:25 följande:
    Jag har bara tagit 3 eller 4 tabletter på nya kartan Alldeles precis slutat blöda pillerblödningen iaf.
    Ta ett dagen efter piller imorgon (det gör så att du inte får ägglossning). Du kan få en blödning efter en-två dagar, så var beredd på det så du inte undrar om det är nåt fel ifall det kommer. 
  • Anonym
    Anonym (shit!) skrev 2010-01-13 18:42:14 följande:
    okej. då ska jag fixa det imorgon så snart jag kan. så risken är inte så stor nu med andra ord?
    Nej, det är den inte!
  • Anonym (shit!)
    hon mot strömmen skrev 2010-01-13 18:44:09 följande:
    Åk på apoteket och hämta ut nya på receptet om du har e recept.
    ja det kan jag göra! vad smart! jag har recept för det här är bara andra kartan jag äter och har fått utskrivet för ett år. det är därför jag hade larm på mobilen för det är fortfarande väldigt nytt med att komma ihåg, haha.

så, ska jag ta ett dagen efter piller oxå eller ska jag hoppa det?
  • Ejleen

Har du receptet med dig alltså?

• Anonym (shit!)
    Ejleen skrev 2010-01-13 18:53:19 följande:
    Har du receptet med dig alltså?
    nej men det är väl elektroniskt? jag tror inte jag hade recept med mig förra gången jag hämtade?
  • Ejleen
    Anonym (shit!) skrev 2010-01-13 18:58:31 följande:
    nej men det är väl elektroniskt? jag tror inte jag hade recept med mig förra gången jag hämtade?
    Det har jag ingen aning om. Antingen för att vi inte har det här eller för att det är så pass nytt att jag inte hunnit behöva hämta ut något efter att det sattes i bruk ;)
    - Får du tag på p-piller idag, strunta i dagen efter pillret och kör på som vanligt
    - Får du tag på p-piller imorgon, ta dagen efter piller för säkerhetsskull, spec om du är orolig för grav.
    - Fortsätt med p-pillrena som vanligt när du än får tag på dem. Alltså: Har du missat en dag, låt det vara kvar i kartan och fortsätt på nästa, osv. Ta inte flera på samma gång för att kompensera ut det missade
    - Ha även p-piller+övrigt skydd en vecka efter missat piller
  • Anonym (shit!)
    tack. jag har ingen möjlighet att få tag på ppiller idag.
    Jag tror att jag har recept i deras dator för kan inte komma ihåg om jag fick någon lapp sist och isf får jag ppiller imorgon. annars får jag väl köpa ett dagen efter piller.
    tack för ett väldigt konkret svar. trodde att det var större risk att bli gravid men skönt att kunna slappna av och inte oroa sig.
Svar på tråden Shit, glömde p-pillerna hemma!