• troddeduja

Dottern har gjort en gammakameraundersökning, fått isotoper injecerat. Farligt för mitt foster?

Dottern gjorde en gammakamera undersökning av njurarna igår. Hon fick då radioaktiva läkemedel injecerat sk. isotoper.
    Är det nån fara för mig som gravid (vecka 29+0) att hantera henne? Jag var ej med på undersökningen, men är hon "radioaktiv" nånting efteråt?
    Har googlat på det men hittar inget vettigt, nån som vet?

• Svar på tråden Dottern har gjort en gammakameraundersökning, fått isotoper injecerat. Farligt för mitt foster?
  • Minibus

Vet du om isotopen hon fick var sk Mag-3 eller DMSA?
    Var det Mag3 och man injicerade varefter man direkt tog bilder i ca 20 min så går ämnet direkt till njurarna vidare till urinblåsan och hon kissade ut det närmsta trimmarna efter undersökningen.
    Var det DMSA, dvs injektion av ämnet varefter ni väntade ett par 3 timmar innan man tog bilderna finns ämnet kvar i kroppen lite längre. Radioaktiviteten hon fick var mkt liten då mängden beräknas på patientens vikt. Ämnet halveras dessutom var 6:e timme, alltså efter 6 timmar fanns bara halva strålningsdosen kvar och dessutom kissar hon ut en del också. I dag är dosen försumbar.
    Tror inte du behöver oroa dig då du dessutom gått långt i din graviditet och allt är färdigutvecklat.
    Hoppas du förstod min förklaring o lycka till m lillbebis i magen!

• troddeduja

Hon fick det injecerat först och fick sen vänta i 3 timmar innan man tog bilderna.
    Hon fick det injecerat vid 10.30 igår och jag hanterade inga blöjor på hela dagen igår. Hon hade fått jättemycket att dricka så blöjorna var rätt tunga igår. Men i morse innan dagis bytte jag blöja, men ingen efter dagis. Men däremot har vi kramats en del.

• troddeduja

Jag frågade röntgensköterskan om det var nån fara när de ringde om tiden. Hon rådfrågade en läkare, men han sa att det inte var nån fara eftersom hon fick så låg dos (hon väger ca 15 kg). Och det var ifall jag skulle vart med. Men barnmorskan avrådde mig!

• Blue Bear

Det verkar då vara en DMSA-scint hon gjorde. Mängden på den radioaktiva ämnet är väldigt litet dvs det är ingen stor strålning MEN vi brukar avråda t.ex. gravid mammor att ha barnet i knät en låång tid, men att annars man kan leva som vanligt.
    Halveringstiden är 6 timmar, dvs efter 6 timmar hälften kvar, och 12 h hälften av den halvan har försvunnit osv. Viktigt att hon dricker och kissar mkt.

Sen är du så pass långgången så det är ingen kritisk fas i fostrets utveckling som kan ta skada av den lilla strålningen som hon utstrålar nu...

♥♥♥Adi 080626 - alldeles underbar!♥♥♥
Svar på tråden Dottern har gjort en gammakameraundersökning, fått isotoper injecerat. Farligt för mitt foster?