• Lindis78

Mammaledig Hur länge?

Jag är nyfiken på att veta hur länge ni var mammalediga från jobbet och hur gamla era/t barn var då de först började på dagis/förskola?
    Jag skall själv ha mitt första barn nu i Maj och funderar på hur länge man brukar vara ledig helt från jobbet.

• Svar på tråden Mammaledig Hur länge?
  • eec82

jag e ledig 1 år å min man ska snart ta över å vara ledig till augusti, min sån föddes i januari för ett år sedan. Sen blir de dagis i augusti.

• Kina79

Jag kommer att få min trea i maj. Kommer att vara borta från jobbet till januari 2012. Förhoppningsvis med ett uppehåll där jag går in och jobbar tre månader och mannen är hemma, när Pyret är ca 10-13 månader.

Ettan skolades in när hon var 1½.
    >Tvåan var bara 1 år och 4 månader och jag tyckte det var för tidigt.

• Joje

Jag var föräldraledig i 26 månader, med 2 barn. Började jobba igen i somras, yngsta barnet var då 10 månader och pappa var hemma 3 månader. Första barnet började på förskolan när han var 16 månader och andra barnet när hon var 13 månader.

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • sonen08

jag gick hemma från mars till dec, sen börja ja plugga igen, då var sonens pappa hemma med han tills mars sen börja han dagis straz efter han fyllt 1. Så han gått på dagis sen han var 1 år.

• Marleen

med ettan 1 år.
    med tvåan 14 månader.
    och ska ha trean i maj och vet inte alls hur de blir om vi ska dela på föräldraledigheten eller så....

är nämligen hemma redan nu som sjukskriven och ska ju ha om 18 veckor typ så de blirlång tid hemma....

• Lindis78
    eec82 skrev 2010-01-13 19:00:27 följande:
    jag e ledig 1 år å min man ska snart ta över å vara ledig till augusti, min sån föddes i januari för ett år sedan. Sen blir de dagis i augusti.
    Ja det är sant. Det beror ju också på vad pappan har för möjlighet att vara pappaledig under en längre period.
  • Gothica

Jag har varit mammaledig i precis ett år med båda mina barn. Då har alla mina föräldradagar varit slut, eftersom att jag tvingats ta ut full föräldrapenning hela tiden. Lär inte bli annorlunda den här gången, med trean. Tyvärr... :( Jag har väl inte direkt haft nåt jobb att gå tillbaka till heller. Har tidigare pluggat efter mammaledighet och jobbat extra. Och, nu jobbar jag bara timmar (vid behov) i en Icabutik. Men kanske att sambon kan vara hemma ett tag efter min föräldraledighet den här gången. Han hade inte möjlighet till det förra gången, då han precis börjat ett nytt jobb. Och, första gången var jag ensamstående.

Båda barnen har börjat dagis då de varit rätt så precis ett år. Och, inte har de lidit av det. Har man inget val så har man inte.

• Lindis78

tack för alla svar.
    Det verkar vara vanligare att skriva in barnet på dagis tidigare än jag trodde. Jag trodde nog att det skulle vara vanligare att barnet var närmare 2 år eller runt 2, men det kanske har varit så förr. =)

• Lindis78

Hm...jag är inte så insatt än i hur det fungerar med föräldrarpenningen men jag förstår att det är det som kan vara avgörande också.
    För min del så har jag svårt att tänka mig att min man kommer att kunna vara pappaledig speciellt många dagar eller veckor i sträck..hm..ja ja vi får se hur det blir. Skall på info-träff med försäkringskassan snart och då hoppas jag att jag blir klokare hur det fungerar med föräldrarpenningen också.

• J Ba

Hos oss kommer nog sambon vara den som är hemma längst. Jag kommer nog inte vara hemma i 1 år.
    Men vi får se hur det blir, planen är så iallafall

Svar på tråden Mammaledig Hur länge?